Przecieki na Trasie Łagiewnickiej. Coraz więcej kontrowersji

1 rok temu

Wybudowana w ubiegłbym roku kosztem wraz z kredytem ponad miliarda złotych Trasa Łagiewnicka zaczęła przeciekać. W tym miesiącu media obiegły zdjęcia, na których widać jak ze stropu i ścian tuneli płynie woda. Odpowiedzialna za budowę trasy, spółka Trasa Łagiewnicka SA wydała komunikat, iż pierwsze problemy z przeciekami zaobserwowano w październiku 2022 roku. Tymczasem redakcja KRKnews dysponuje korespondencją ze spółką, z której wynika, iż o problemie z przeciekaniem tuneli, spółka wiedziała co najmniej od marca 2022 roku.

Jedno jest pewnie. Tunele Trasy Łagiewnickiej mocno przeciekają. I to w kilkunastu miejscach. Tajemnicą pozostaje, kiedy o tym fakcie dowiedziała się zarządzająca tunelami i odpowiedzialna za budowę, spółka Trasa Łagiewnicka?

W odpowiedzi na zapytanie KRKnews z początku lutego 2023, spółka wskazała, iż pierwsze przecieki zaobserwowano w październiku 2022 roku. Tymczasem pół roku wcześniej spółka wiedziała o problemach z przeciekami, co sama potwierdziła w korespondencji z KRKnews.

W marcu i kwietniu 2022 roku redakcja KRKnews wysłała do Trasy Łagiewnickiej pytania o zaobserwowane przecieki na ścianach tuneli. Pytaliśmy m.in.: kiedy zostały stwierdzone nacieki na ścianach tuneli w ciągu budowanej trasy Łagiewnickiej – prosząc jednocześnie o udostępnienie w tym zakresie informacji zewnętrznych uzyskanych od wykonawcy – pisma, maile oraz wewnętrznych informacji spółki tj. protokoły z obrad Zarządu, protokoły z narad na budowie itp. Pytaliśmy ponadto kiedy i kto w Trasa Łagiewnicka S.A. stwierdził lub potwierdził – i w jaki sposób (w jakim dokumencie) nacieki w tunelach. Czy Trasa Łagiewnicka S.A. zleciła wykonanie niezależnej ekspertyzy technicznej dotyczącej przyczyn zaistniałej sytuacji (skąd płynie woda i dlaczego ściany tuneli nie są odpowiednio zabezpieczonej przed jej działaniem). Pytaliśmy też ile razy w okresie od stwierdzenia namakania ścian – nasączyły się wodą zewnętrzne okładziny tuneli i ile razy je demontowano i na czyj koszt. Dopytywaliśmy także kiedy Trasę Łagiewnicką S.A. czy zobowiązała firmę Budimex – Wykonawcę robót do zabezpieczenia ścian tuneli przed działaniem wody, prosząc o udostępnienie dokumentu zobowiązującego Budimex S.A. do przedstawienia szczegółowego zakresu i harmonogramu robót naprawczych oraz w jakim terminie Wykonawca – firma Budimex, był zobowiązany do przedstawienia robót naprawczych i dlaczego nie zostały one wykonane do dnia dzisiejszego tj. do marzec/kwiecień 2022 r.. Dodatkowo zadawaliśmy pytania o to czy ściany tuneli są wykonane prawidłowo – pod względem przepuszczalność wodnej? Dlaczego w jednym z tuneli cały czas pracuje pompa która wypompowuje wodę płynącą ze ścian? Jak jest tego przyczyna – błąd projektowy, konstrukcja, zastosowane materiały? Czy będzie miało to wpływ na późniejsze użytkowanie tunelu np. jego czasowe zalewanie? Czy w tej chwili działające pompy będą musiały pracować stale lub okresowo także po zakończeniu inwestycji? Czy ewentualne późniejsze zamakanie ścian nie będzie miało wpływu na trwałość i długość użytkowania tuneli. Do korespondencji dołączyliśmy zdjęcia pokazujące miejsca przecieków w marcu 2022 r.

Trasa Łagiewnicka w marcu 2022 roku
1 z 8
fot. KRKnews
fot. KRKnews
fot. KRKnews
fot. KRKnews
fot. KRKnews
fot. KRKnews
fot. KRKnews
fot. KRKnews

Większość pytań pozostała bez odwiedzi. Nie udostępniono nam z nieznanych przyczyn, żadnych dokumentów z których by wynikało, iż spółka Trasa Łagiewnicka informuje Wykonawcę o zaistniałej sytuacji oraz żąda od niego działań naprawczych a także potwierdzających ich usunięcie. W pierwszym piśmie z dnia 13 kwietnia 2022 r., spółka poinformowała nas, iż „do czasu zakończenia inwestycji, Wykonawca zobowiązany jest usunąć wszelkie usterki, m.in. wskazane przez Państwa przesiąki wód podskórnych przez elementy konstrukcyjne obiektu tunelowego.”

W drugim piśmie z dnia 30 maja 2022 r., Spółka ograniczyła się do poinformowania, iż tunele realizowane są metodą ścian szczelinowych co wpływa na możliwość pojawienia się przecieków. Przy zastosowaniu tej metody – „możliwe są miejsca na połączeniach sekcji wystąpienia nieciągłości, skutkujących wystąpieniem przesiąków wody .” (pisownia oryginalna). Zgodnie z technologią robót, w miejscach przecieków wykonawca miała zastosować uszczelnienie na bazie żywic epoksydowych a odbiór tuneli miał nastąpić po całkowitym uszczelnieniu wszystkich zidentyfikowanych przecieków. Dodatkowo podczas budowy jednej z takich ścian doszło do przemieszczenia się ściany szczelinowej, co skutkowało koniecznością rozbiórki części budynku przy ulicy Tokarskiej.

Kiedy z początkiem lutego 2023 roku pojawiły się medialne doniesienia o przeciekach w tunelach, ponownie skierowaliśmy zapytanie w tej sprawie do Trasy Łagiewnickiej. Zapytaliśmy kiedy spółka dowiedziała się o pierwszych przeciekach. Michał Pyclik, rzecznik prasowy Trasy Łagiewnickiej w odpowiedzi przesłanej do redakcji KRKnews w dniu 9 lutego 2023, wskazał inną datę ujawnienia nieprawidłowości niż prezes spółki Mariusz Piątkowski w korespondencji z marca i kwietnia 2022 roku – rzecznik w lutym br., napisał do nas, iż „Przesiąkania wody przez ściany tuneli zostało stwierdzone i jest obserwowane oraz ewidencjonowane przez pracowników Spółki sukcesywnie od października 2022 roku”.

O przecieki zapytaliśmy również wykonawcę firmę Budimex. Nasze pytania pozostały bez odpowiedzi.

Otwartym więc pozostaje przez cały czas pytanie kiedy faktycznie spółka Trasa Łagiewnicka dowiedziała się o przeciekach w tunelach i jakie podjęła w związku z tym działania naprawcze? Czy był co to najmniej przełom marca i kwietnia 2022 r., jak pisał do nas prezes spółki Mariusz Piątkowski w piśmie z kwietnia 2022 r., czy też jak pisze rzecznik Michał Pyclik, pół roku później tj. w październiku 2022 r.?

(Jarek Strzeboński)

Idź do oryginalnego materiału