Droga S74. Nad obwodnicą Opatowa i DK9 otwarto dwa wiadukty
Nad powstającą obwodnicą Opatowa w ciągu drogi ekspresowej S74 oddano do użytku wiadukt. Kolejny, już trzeci, otwarto nad łącznikiem północnym (DK9).
Wiadukt nad budowaną dwujezdniową DK9 w ciągu drogi powiatowej Jałowęsy–Tomaszów znajduje się w Tomaszowie. Ma skrócić czas dojazdu do Opatowa z okolicznych miejscowości. Udostępniono też dwa ronda na szosie. Druga przeprawa znajduje się na obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S74.
Na drodze obwodowej Opatowa kontynuowane są roboty związane z nawierzchnią trasy. W 2024 r. podbudowę bitumiczną ułożono na fragmentach stanowiących około 85% dwujezdniowej trasy głównej. W 75% jest już gotowa przedostatnia warstwa wiążąca. Wiosną będzie układana ostatnia, ścieralna. Są już wszystkie konstrukcje wiaduktów, mostów i estakad.
Na łączniku o długości 3 km, nowej DK74, ułożono już nawierzchnię. Budowa łącznika północnego zakończy się w II kwartale 2025 r., a roboty na obwodnicy Opatowa w ciągu drogi ekspresowej S74 w III kwartale. Po jej otwarciu będzie można korzystać z obu tras.
Źródło: GDDKiA, 20.03.2025
Śląskie. Otwarto wiadukt nad torami i dwoma ulicami
Otwarto wiadukt w Lublińcu w woj. śląskim. Nowym obiektem poprowadzono drogę wojewódzką nr 906. Udostępniona już do ruchu przeprawa powstała w miejsce starej. To wiadukt pięcioprzęsłowy o długości 174,9 m, który umożliwia przejazdy nad torami kolejowymi oraz ulicami Plebiscytową i Nową.
Tak wyglądała kolejność zasadniczych prac: rozbiórka starego obiektu, budowa nowych podpór, montaż przęseł dojazdowych, produkcja stalowych łuków przęsła nad torami, montaż przęsła głównego, betonowanie płyty ustroju nośnego.
Odcinki DW906 wraz ze starym obiektem zamknięto 1 czerwca 2023 r. Do scalenia całej nowej konstrukcji doszło w sierpniu 2024 r. Nowy obiekt otwarto w marcu 2025 r. Budowa pochłonęła niemal 42 mln zł, z czego 30 mln zł stanowiło wsparcie z Polskiego Ładu.
Źródło: ZDW w Katowicach, 20.03.2025
Poznań przebuduje most nad Wartą. Jest przetarg
Ogłoszono przetarg na przebudowę mostu Chrobrego w Poznaniu. Obecny obiekt nad Wartą zostanie całkowicie rozebrany. Przeprawa, która łączy Stare Miasto z m.in. Ostrowem Tumskim i Śródką, powstała w połowie lat 60. XX w., a w 1989 r. przeprowadzono kapitalny remont. Niedawna ekspertyza Politechniki Poznańskiej wykazała m.in. uszkodzenia spowodowane przez korozję, nieszczelności w dylatacji, jak również brak: szczelności izolacji pod chodnikami oraz prawidłowego odwodnienia. Wszystko to mogło wpłynąć na obniżenie nośności.
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ocenia, iż prace potrwają mniej więcej trzy lata. Najpierw rozebrana ma być północna nitka, będąca w gorszym stanie technicznym. W tym czasie cały ruch poprowadzony będzie południową. Potem zostanie przeniesiony na nową część i rozpocznie się rozbiórka starej.
Przebudowany most wciąż będzie posiadać po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, torowisko tramwajowe, po obu stronach przeprawy zaprojektowano drogi rowerowe i chodniki. Wykonawca zajmie się także rozbudową dojazdów oraz pracami w obrębie pobliskich skrzyżowań i przystanków. Zgodnie ze wskazaniem spółki Aquanet, przebudowana zostanie również sieć wodociągowa.
Źródło: PIM, 19.03.2025
DK82. Auta wjechały na nowy most. Stary jest burzony
82% wynosi zaawansowanie prac w ramach inwestycji w Łęcznej (woj. lubelskie), której głównym elementem jest budowa mostu nad Wieprzem.
Nowy obiekt powstał w pobliżu oddanego do użytku w 1966 r., będącego w złym stanie technicznym. Jego długość wynosi 100 m, a całego odcinka drogi krajowej nr 82, na którym toczą się roboty, to 455 m. Przeprawa jest szersza od starej, ma około 13 m (w tym jezdnię 7 m i ciągi pieszo-rowerowe po obu stronach każdy 2,9 m). Most przystosowano do przenoszenia obciążeń do 50 ton, więc o 20 ton więcej niż stara przeprawa.
Ruch (obowiązuje wahadłowy) został już przełożony na nowy most, tym samym można było rozpocząć rozbiórkę dotychczasowego. Poza tym wykonawca zajmie się jeszcze m.in.: montażem ekranów akustycznych, robotami drogowymi na styku istniejącego i nowego przebiegu DK82, ułożeniem warstwy ścieralnej na dojazdach, dokończeniem ciągów pieszo-rowerowych, przebudową sieci energetycznej i teletechnicznej.
Wszystko ma być gotowe w sierpniu tego roku. Wartość kontraktu to 49,1 mln zł.
Źródło: GDDKiA, 12.03.2025
Mosty Berdychowskie w Poznaniu otwarte
Otwarto dwie kładki dla pieszych i rowerzystów w Poznaniu. Cała konstrukcja, która połączyła Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo, nazywana jest Mostami Berdychowskimi.
Obiekt nad Wartą ma 165 m długości, a nad kanałem Ulgi 117 m. Kładki są podobne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym. W zakresie prac fundamentowych wykonywano ściany szczelinowe, a najgłębsza sekcja ma 25 m. Roboty prowadzono przy użyciu głębiarek o masie około 120 ton. Pracowano też z wody: specjalny zestaw został użyty do budowy nurtowych podpór tymczasowych, które potrzebne były do montażu elementów konstrukcyjnych.
Okoliczny teren zagospodarowano zielenią i małą architekturą. Przebudowano też skrzyżowanie ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego. Do przeprowadzenia zostały jeszcze prace porządkowe w obrębie dróg technicznych, którymi prowadzono dostawy materiałów (m.in. wyremontowana będzie pochylnia przy moście św. Rocha). Nie są to jednak działania, które uniemożliwiają otwarcie Mostów Berdychowskich. Miasto otrzymało już pozwolenie na użytkowanie.
Jestem przekonany, iż mosty będą kolejną wizytówką Poznania i ważnym punktem na mapie turystycznej naszego miasta. Oprócz oczywistego znaczenia komunikacyjnego, to również inwestycja, która jeszcze bardziej zbliża mieszkańców do Warty. Na przestrzeni ostatnich lat widzimy bowiem, jak bardzo brzegi rzeki przyciągają wypoczywających ludzi – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Źródło: UM Poznań, 28.02.2025
Opole. Rozpoczyna się przebudowa Mostu Zamkowego
W Opolu rozpoczyna się przebudowa mostu w ciągu ul. Zamkowej. 3 marca 2025 r. przeprawa zostanie zamknięta. Prace mają zakończyć się we wrześniu. Most Zamkowy oddano do użytku w 1864 r. (zastąpił średniowieczną przeprawę drewnianą). Odbudowano go po II wojnie światowej.
Zaplanowane prace będą prowadzone pod nadzorem i zgodnie z wytycznymi Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (most znajduje się na liście zabytków). Roboty obejmą demontaże balustrad z zachowaniem wszystkich elementów, a także podłużnic mostu, oczyszczenie całości konstrukcji, wykonanie inwentaryzacji geometrycznej przęseł wraz z pełną inwentaryzacją uszkodzeń oraz naprawę przylegających murów oporowych. Most zwany jest „żółtym” i ten kolor nie zostanie zmieniony, choć pierwotnie był zielony lub grafitowy.
Na moście znajdują się jezdnia o szerokości 4,5 m i obustronne chodniki (po 1,3 m), oddzielone dźwigarami. Powierzchnia elementów stalowych jest skorodowana, nawierzchnia bitumiczna ułożona na drewnianej dylinie wykazuje wiele spękań. Nad podporą centralną występuje nienaturalny łuk pionowy – podano w specyfikacji warunków zamówienia.
Teren wokół obiektu zostanie ogrodzony, most będzie zdemontowany i wywieziony w częściach. Potem będą one poddane renowacji. Końcowe prace to wymiana nawierzchni jezdni i chodnika, które aktualnie są w stanie fatalnym. Mają wiele dziur, przez które widać taflę Młynówki. To efekt sporego ruchu pojazdów i wpływu pogody, jak mróz, deszcz i śnieg. Wartość zadania wynosi 4,8 mln zł.
Źródło: MZD w Polu, 28.02.2025