Przegląd techniczny estakad na S19: jak sprawdza się gigantyczne konstrukcje?

carpatiabiznes.pl 1 miesiąc temu
Zdjęcie: estakady s19


S19/Estakada. Na budowanym odcinku S19 między Rzeszowem a Barwinkiem powstaje 41 estakad, w tym jedne z najwyższych w Polsce.

Najwyższa z nich, ES-26 (odcinek S19 Babica – Jawornik), osiągnie 80 metrów wysokości.

Obiekty mostowe dzielimy m.in. ze względu na przekrój.

Jednym z nich jest przekrój skrzynkowy, który zapewnia dużą wytrzymałość i stabilność. Konstrukcje skrzynkowe, a właśnie takie powstają w ciągu S19 pomiędzy Rzeszowem a Barwinkiem, w dolnej części skrzynki nad każdym filarem posiadają specjalne otwory. Każdy z nich ma wymiary pozwalające na zejście na tzw. przeponę filara.

Wspomniane przepony najczęściej są żelbetowe z betonu zbrojonego. Są też wyposażone w balustrady oraz drabiny.

Dzięki przeponom możliwe są prace utrzymaniowe obiektu, ale także dokonywanie przeglądów stanu technicznego. Jest to potrzebne szczególnie do weryfikacji poprawności pracy łożysk i sprawdzania zarysowań dźwigarów w strefie podparcia.

źródło: GDDKiA

Idź do oryginalnego materiału