Przekształcanie umów o pracę – działania Inspekcji Pracy

1 godzina temu

28 postępowań w sprawie przekształcania umów o pracę prowadzi w tej chwili Okręgowy Inspektorat Pracy w Zielonej Górze. To efekt przepisów, które weszły w życie 8 lipca 2026, zgodnie z którymi Inspekcja Pracy może przekształcać pozorne umowy cywilnoprawne oraz kontrakty B2B w umowy o pracę.

Jak mówił dzisiaj na antenie Radia Zielona Góra Jerzy Łaboński, Okręgowy Inspektor Pracy w Zielonej Górze, inspektorzy na razie nie musieli wydawać takich decyzji, ponieważ w wyniku kontroli pracodawcy często sami podejmowali działania zmieniające umowy:

Po zakończonej kontroli inspektor pracy może także wydać polecenie przekształcenia umowy zlecenie w umowę o pracę. Do tej pory miało miejsce kilkanaście takich przypadków:

Umowa cywilnoprawna może zostać zakwestionowana i przekształcona w etat, gdy praca spełnia cechy stosunku pracy, czyli, m.in. pracownik wykonuje pracę osobiście, praca odbywa się pod kierownictwem pracodawcy i jest świadczona w wyznaczonym miejscu i czasie. Jerzy Łaboński był gościem Rozmowy o 9.00.

Wysłuchaj całej rozmowy:

Rozmowa o 9.

Jerzy Łaboński Państwowa Inspekcja Pracy w Zielonej Górze

10 listopada 2026

Gościem Marty Czechowskiej jest Jerzy Łaboński Państwowa Inspekcja Pracy w Zielonej Górze https://youtu.be/-UcFHbRpAdY

Czytaj więcejDetails

Czytaj także:

Wiadomości

Inspekcja Pracy o przepisach antymobbingowych

10 listopada 2026

Weszły w życie nowe przepisy dotyczące mobbingu i dyskryminacji w pracy. Zakładają łatwiejszą walkę z przemocą, ale mobbingiem nie jest uzasadniona i wyrażona w odpowiedniej formie krytyka pracy pracownika....

Czytaj więcejDetails

Polecamy

Wiadomości

Przekształcanie umów o pracę – działania Inspekcji Pracy

10 listopada 2026

28 postępowań w sprawie przekształcania umów o pracę prowadzi w tej chwili Okręgowy Inspektorat Pracy w Zielonej Górze. To efekt...

Czytaj więcejDetails

Nowe prawo antymobbingowe wchodzi w życie. Co się zmieni?

5 listopada 2026

Jesień na lokalnym rynku pracy

12 października 2026

Od 1 stycznia 2027 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4950 zł brutto

16 września 2026

Reforma Państwowej Inspekcji Pracy – umowy pod lupą

10 lipca 2026
Idź do oryginalnego materiału