W ramach programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021–2027, Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego realizuje projekt „Pociągi dla Opolskiego – usprawnienie transportu zbiorowego”, którego celem jest poprawa jakości i efektywności transportu kolejowego w regionie. Wygodne i przyjazne dla podróżnych pierwsze elektryczne pociągi trafią na opolskie tory już w ciągu 40 miesięcy.
Nowe pociągi elektryczne na miarę naszych czasów
Te, które dostarczy PESA Bydgoszcz pojadą na krótkich trasach. Co ważne, ustalono już, iż nowy tabor kolejowy będzie miał barwy województwa. Pociągi wyposażone będą w niską podłogę, wifi, klimatyzację, ogrzewanie oraz monitoring wizyjny. Znajdziemy tam też w system informacji pasażerskiej i system zliczenia pasażerów.
– Pierwsze pięć pociągów zostanie dostarczonych do Opola w ciągu około 40 miesięcy od momentu podpisania umowy. To prawdziwy przełom kolejowy na Opolszczyźnie, szczególnie z punktu widzenia pasażerskiego. Przez ostatnie lata takie pojazdy dostarczaliśmy do sąsiednich województw i cieszą się dużą popularnością – mówi Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz.
Dziś to już standard i norma, iż takie pociągi są przystosowane do różnego rodzaju podróżujących. – Mają składane siedzenia, udogodnienia dla osób na wózkach. Można podłączyć się do WiFi czy do gniazdka. Jest możliwość usytuowania w pociągu automatu z jedzeniem, ale one sprawdzają się głównie na dłuższych trasach – dodaje.
Pociągi czteroczłonowe pomieszczą 390 pasażerów, z czego 190 miejsc to miejsca stałe siedzące, a 6 składane. Pociągi trójczłonowe zapewnią miejsce dla 320 pasażerów, w tym 146 na miejscach stałych siedzących oraz 6 na składanych.
W ciągu 5 lat na tory trafi 20 nowych pociągów za 800 mln zł
Pierwszy raz zdarza się tak duży zakup. Wraz z 7 Impulsami, na torach znajdzie się jeszcze 20 elektrycznych pociągów. – Kupujemy pociągi nie tak często. To niezwykle ważna umowa dla województwa opolskiego. Na początek zakup 5 pojazdów finansowany ze środków europejskich. Chcemy też kupić dodatkowe 15 pojazdów, na które będziemy szukać finansowania – mówi Szymon Ogłaza.
W skład pierwszej partii wejdą dwa pociągi czteroczłonowe oraz trzy trójczłonowe, natomiast w opcji przewidziano dostawę kolejnych czterech pociągów czteroczłonowych i jedenastu trójczłonowych.
Pociągi będą poruszać się na krótkich trasach, głównie po linii E-30. Linia ta wyremontowana jest na prędkość 160 km/h (to trasa Wrocław, Brzeg, Opole, Kędzierzyn-Koźle). Nowy tabor może obsługiwać wszystkie zelektryfikowane trasy.
Koszt zakupu pociągów podzielono na następujące kwoty:
- 202 335 000 zł brutto – zamówienie podstawowe (5 pojazdów),
- 594 705 000 zł brutto – zamówienie opcjonalne (15 pojazdów),
- 797 040 000 zł brutto – całkowity koszt 20 pojazdów
Wciąż brakuje połączeń do Namysłowa czy Prudnika
Marszałek województwa podkreśla, iż potrzeba torów, by takie połączenia kolejowe powstały. – Pociągi to jedno, a tory to drugie. o ile rząd stworzy nam możliwość, to my takie połączenia uruchomimy. My jednak jesteśmy od pociągów, a państwo jest od torów – zaznacza Ogłaza.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania