Ministerstwo Infrastruktury opublikowało przepisy jak mają się krzyżować tory tramwajowe z kolejowymi. To sprawia, iż będzie można projektować torowisko tramwajowe na Jagodno. W tym roku zakończy się budowa korytarza transportowego, który pozwoli w przyszłości na ułożenie torów.
Od 2019 roku Wrocław w kilkudziesięciu pismach prosił poprzednie Ministerstwo Infrastruktury o wskazanie kolejarzom i projektantom jak technicznie rozwiązać problem krzyżowania się torów tramwajowych z kolejowymi. Wiadomo było, iż jest to technicznie możliwe, bo na świecie są takie realizacje. Teoretycznie nie było problemów z budową torowiska tramwajowego na Jagodno. Ale w praktyce brakowało przepisów wykonawczych, co wiązało ręce projektantom. Bo jak projektować, jeżeli nie ma przepisów określających, co w takim projekcie należy wprowadzić? Teraz to się zmienia.
Po latach oczekiwania zostało opublikowane rozporządzenie ministra infrastruktury określające warunki techniczne dla skrzyżowań linii kolejowych z liniami tramwajowymi. Ten najważniejszy dokument otwiera drogę do zakończenia przetargu na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno - jednej z najbardziej wyczekiwanych inwestycji komunikacyjnych we Wrocławiu.
Rozporządzenie jasno określa jakie warunki muszą spełniać linie kolejowe (prędkość szlakowa nie większa niż 120 km na godzinę w miejscu krzyżowania nie większa niż 80 km na godz. a także jakie rozwiązania należy stosować w zależności od kąta skrzyżowania torów (w przypadku Wrocławia to między 45 a 90 stopni.
– To historyczny moment dla Wrocławia. Po latach prawnych przeszkód w końcu mamy jasne wytyczne, które pozwolą nam dokończyć przetarg na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno. Dziękujemy w imieniu wrocławianek i wrocławian wszystkim, którzy wsparli nasze starania – podkreśla prezydent Jacek Sutryk.
Wrocław ma teraz otwartą drogę do otwarcia ofert w przetargu na projekt tramwaju.
– Na decyzje ministerialne nie czekaliśmy z założonymi rękami. Ostatnie dwa miesiące wykorzystaliśmy na przygotowanie porozumień z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei oraz gminą Siechnice. żeby móc projektować na terenie poza granicami miasta. Tu warto przypomnieć iż projekt tramwaju to jeden z elementów przetargu do tego dołożone jest projektowanie drugiej jezdni ul. Buforowej aż do ronda Iwiny oraz wyznaczenie rezerwy na ewentualne przedłużenie tramwaju do Iwin. Stąd była potrzeba podpisania z partnerami odpowiednich porozumień. Oba zostały podpisane z końcem stycznia. To porozumienie i rezerwa sprawiają, iż tramwaj na Jagodno staje się projektem rozwojowym, a przy współudziale gminy Siechnica możliwe jest dalsze poprowadzenie torowiska poza granice Wrocławia – opisuje Elżbieta Urbanek dyrektor, departamentu infrastruktury i transportu urzędu miasta.