Przełomowa inwestycja: Z Krakowa do Gdowa w okamgnieniu.

mojgdow.pl 3 miesięcy temu

W sobotę w obecności Wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza i Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosili przetarg na budowę linii kolejowej pomiędzy Podłężem a Gdowem. Jest to inwestycja, na którą mieszkańcy regionu czekali od dziesięcioleci, a jej realizacja zmieni oblicze lokalnej infrastruktury oraz znacząco wpłynie na życie codzienne tysięcy osób.

W ramach inwestycji, której wartość szacuje się na 2,3 miliarda złotych, powstanie:

  • 58 km nowych torów na odcinku Podłęże – Gdów,

  • Przeszło 900-metrowy tunel kolejowy, który stanie się jednym z kluczowych elementów tej linii,

  • 34 mosty i wiadukty, łączące trasę w sposób bezpieczny i bezkolizyjny z istniejącą infrastrukturą,

  • 33 skrzyżowania bezkolizyjne, gwarantujące płynność i bezpieczeństwo ruchu,

  • Nowe stacje i przystanki, w tym: stacja kolejowa w Gdowie, przystanek w Wiatowicach oraz stacje Podłęże Bałachówka i Zagórze k. Niepołomic.

Każdy z peronów zostanie w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi, a inwestycje w windy i przejścia podziemne podniosą komfort korzystania z nowej infrastruktury. Dzięki zakończeniu inwestycji już w 2029 roku podróż z Gdowa do Krakowa zajmie mniej niż 30 minut! Dla mieszkańców Gminy Gdów oznacza to szybki, niezawodny i ekologiczny środek transportu do serca Małopolski.

Linia kolejowa, będąca częścią projektu „Podłęże–Piekiełko”, to również usprawnienie komunikacji na trasach do Zakopanego i Nowego Sącza oraz ułatwienie transportu towarów do i ze Słowacji. Tory zostaną poprowadzone nad autostradą A4 oraz połączą się z magistralą kolejową E30 (Kraków – Rzeszów), co zwiększy przepustowość oraz skróci czas przejazdów.

Nowa linia kolejowa z Podłęża na południe Małopolski będzie mieć nie tylko najważniejsze znaczenie dla regionu, ale również strategiczną wartość dla całego kraju. Nie będzie rozwoju Polski bez rozwoju infrastruktury

podkreślił Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz

Dzięki inwestycji Podłęże – Piekiełko podniesiemy konkurencyjność tego regionu Małopolski. Stawiamy na kolej, także w innych częściach naszego państwa, które wymagają budowy nowych linii kolejowych. Realizujemy również projekt budowy kolei dużych prędkości. Wszystkie te inwestycje wpłyną pozytywnie na rozwój gospodarczy naszego kraju

– dodał Minister infrastruktury Dariusz Klimczak

Plan rozbudowy obejmuje także:

  • Modernizację istniejącej infrastruktury na trasie Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę nowych łączników,

  • Tworzenie nowych połączeń Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną – pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w około 60 minut, a Kraków – Zakopane w 90 minut.

Zwycięzca przetargu będzie miał czas na wykonanie inwestycji do połowy 2029 roku. Na trasie pojawią się nowoczesne, dwutorowe, w pełni zelektryfikowane tory, po których pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością 160 km/h.

Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Gdów to nie tylko poprawa jakości życia mieszkańców, ale również wielki impuls dla rozwoju gospodarczego i turystycznego południowej Polski. To wyjątkowy krok w kierunku nowoczesności, który na stałe zmieni obraz infrastruktury kolejowej Małopolski!

Idź do oryginalnego materiału