Rada miejska Toronto naciska na przyspieszenie składów kolei Finch West, po tym jak otwarcie długo oczekiwanego środka transportu zostało przyćmione przez długi czas podróży .
Po wtorkowej debacie, której tematem było również uniknięcie problemów związanych ze zbliżającym się uruchomieniem znacznie większego systemu LRT Eglinton Crosstown, rada miasta zwróciła się do zarządcy miasta z prośbą o współpracę z TTC i Metrolinx w celu wypracowania „bardziej agresywnego” podejścia do kwestii nadania priorytetu pojazdom transportu publicznego na naziemnych częściach Finch.
Propozycja wyszła od burmistrz Olivii Chow, która na konferencji prasowej poprzedzającej spotkanie powiedziała, iż „ludzie oczekują szybkiej i wygodnej obsługi” na nowej linii o wartości 3,5 miliarda dolarów, której otwarcie nastąpiło 7 grudnia .
Jej wniosek został przyjęty stosunkiem głosów 22 do 1 i pojawił się tuż po przyjęciu podobnego planu przez zarząd TTC w zeszłym tygodniu .
Pracownicy TTC poinformowali radę, iż zbierają dane, aby ocenić, jak i kiedy wdrożyć ulepszoną sygnalizację świetlną która traktować będzie priorytetowo składy szybkiego tramwaju kosztem ruchu kołowego.
Radny Brad Bradford (dzielnica 19, Beaches-East York) stwierdził, iż polityka miasta ograniczała prędkość LRT do 25 km/h na skrzyżowaniach i przystankach. Na pozostałych odcinkach drogi linia porusza się z prędkością 60 km/h.
Chow odpowiedziała, iż TTC przejęło kontrolę nad linią dopiero niedawno i zauważyła, iż uruchomiono ją z niższą prędkością i zmniejszoną częstotliwością, aby uniknąć problemów, które nękały ottawską linię LRT po jej otwarciu w 2019 r.
Budowa 18-przystankowej linii metra Finch, finansowanej ze środków prowincji, rozpoczęła się sześć lat temu. Chociaż jest ona obsługiwana przez TTC, Metrolinx nadzorował jej budowę, a nadzorowało ją prywatne konsorcjum Mosaic, które odpowiada również za długoterminowe utrzymanie linii. Metrolinx początkowo obiecywał, iż czas podróży między stacjami wyniesie około 33 minut, a średnia prędkość 20 km/h. Jednak w zeszłym tygodniu pracownicy miasta poinformowali zarząd TTC, iż od co najmniej roku wiadomo, iż linia nie dotrzyma obiecanych czasów.
Rada dowiedziała się we wtorek, iż podróż w obie strony na 10-kilometrowej trasie wynosi w tej chwili 98 minut. Josh Colle, dyrektor ds. strategii i obsługi klienta w TTC, powiedział, iż linia czasami osiąga ten cel, ale niektóre podróże w obie strony realizowane są choćby 120 minut.
Priorytet sygnalizacji świetlnej skróciłby czas postoju pojazdów komunikacji miejskiej na skrzyżowaniach; system wydłuża zielone światło, gdy zbliżają się pociągi. w tej chwili w systemie LRT obowiązuje „warunkowy” priorytet sygnalizacji świetlnej, który obowiązuje tylko wtedy, gdy pociąg ma opóźnienie.
W oświadczeniu Metrolinx poinformował, iż jeżeli TTC i miasto „zdecydują się na zniesienie ograniczeń prędkości i zapewnienie pełnego pierwszeństwa sygnalizacji świetlnej dla transportu publicznego, Metrolinx i Mosaic są gotowe wdrożyć zmiany w ciągu kilku dni, aby linia mogła poruszać się z zamierzoną prędkością”.
Wniosek Chow, oprócz zajęcia się problemem powolnego kursowania na Finch, zawiera prośbę do zarządcy miasta o rozważenie wprowadzenia priorytetyzacji sygnalizacji świetlnej na od dawna opóźnianej linii Eglinton Crosstown LRT Metrolinx , gdy zostanie otwarta na początku przyszłego roku.
Chow powiedziała radzie, iż kiedy linia zostanie „w końcu” oddana do użytku, spodziewa się, iż jej odcinek naziemny będzie miał pierwszeństwo w sygnalizacji świetlnej. Około 9 km z 19-kilometrowej linii będzie przebiegać nad ziemią.
Pracownicy poinformowali radę, iż sygnalizacja świetlna z priorytetem dla pojazdów TTC została zainstalowana na około 470 skrzyżowaniach, ale sprzęt jest wyłączony w około 50 lokalizacjach z powodu prac budowlanych, prac konserwacyjnych lub innych przyczyn.
Jedyny członek, który głosował przeciwko wnioskowi, radny Stephen Holyday (dzielnica 2, Etobicoke Centre), ostrzegł, iż rada „spieszy się” z podejmowaniem decyzji w oparciu o doświadczenia z wciąż nową linią Finch. Martwił się, jak priorytet sygnalizacji świetlnej wpłynie na kierowców i innych użytkowników dróg.






