Zgodnie z niedawnymi zapowiedziami, Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił przetargi na przebudowę dwóch przepraw łączących Wyżyny i Wzgórze Wolności: kładki dla pieszych nad Aleją Jana Pawła II i wiaduktu tramwajowego w ciągu Wojska Polskiego.
Wybudowana na początku lat 90. kładka nad ówczesną ulicą Niziny, dziś Alejami Jana Pawła II łączy Wyżyny i Wzgórze Wolności. 70-metrowa konstrukcja nie przeszła jeszcze kapitalnego remontu, a jedynie drobne modernizacje: w 2020 roku zamontowano na niej odbojnice, dzięki którym tracący równowagę rowerzysta ma szansę odbić się ramieniem i wrócić na pierwotny tor jazdy; wcześniej przebudowano wejście od strony Wyżyn.
W piątek, 4 kwietnia ZDMiKP ogłosił przetarg na modernizację kładki. W zakresie podstawowym zakłada ona wymianę balustrad oraz wieszaków (prętów, dzięki których przęsło jest podwieszone pod łuki nośne). Odnowiona zostanie też powłoka malarska; przebudowane zostaną też elementy konstrukcyjne, zlokalizowane po obu stronach obiektu. W opcji rozszerzenia zamówienia drogowcy przewidują również możliwość uzupełnienia zakresu zadania o wymianę nawierzchni, dylatacji, przebudowę umocnień skarp, odwodnienia oraz budowę nowego oświetlenia. Uruchomienie opcji uzależnione jest jednak od środków finansowych, pozostałych po realizacji zadania podstawowego.
Drogowcy już informują, iż część robót z pewnością wywoła utrudnienia w ruchu, o czym będą informować po rozpoczęciu prac. Te mają zająć 18 miesięcy. ZDMiKP dysponuje dokumentacją projektową wykonaną przez Kormost. Kryteria oceny ofert to cena (60%), okres gwarancji (20%) i doświadczenie kierownika robót (20%). Oferty mamy poznać 25 kwietnia.
Zarząd dróg rozpoczął także postępowanie dotyczące zaprojektowania i wykonania przebudowy wiaduktu tramwajowego w ciągu Wojska Polskiego. Od września na przeprawie obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h spowodowane pogarszającym się stanem technicznym – obiekt z okresu PRL przeszedł modernizację 20 lat temu.
– Nowy obiekt będzie miał cztery przęsła w tzw. układzie ciągłym, czyli z dylatacjami jedynie na początku i na końcu konstrukcji oraz jednosłupowe filary, dopasowane do tych już istniejących, podpierających wiadukty drogowe. Torowisko zostanie wykonane w formie płyty betonowej umożliwiającej awaryjnie również przejezdność dla samochodów. Zaprojektowane zostanie też nowe energooszczędne oświetlenie, obsługujące kompleksowo wszystkie trzy wiadukty. Dzięki inwestycji tramwaje szybciej przejadą pomiędzy Wzgórzem Wolności a Wyżynami. Zadanie sfinansowane zostanie w oparciu o budżet miasta – informuje ZDMiKP.
- W Bydgoszczy powstaje nowa droga
Przebudowa wiaduktu tramwajowego ma zająć kilka miesięcy. Wykonawca będzie musiał wcześniej wykonać projekt; całość zadania ma być gotowa w 18 miesięcy od daty podpisania umowy. Przy ocenie ofert drogowcy wezmą pod uwagę cenę (60% wagi), doświadczenie projektanta branży mostowej (20%) i okres udzielenia gwarancji jakości na zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowych (20%). Wstępny termin otwarcia ofert został również określony na 25 kwietnia.
Drogowcy przypominają, iż podczas prac przy nowej konstrukcji ruch tramwajowy ma zostać utrzymany – tymczasowe torowisko ma zostać ułożone na jednym bądź obu wiaduktach drogowych. – Opracowanie szczegółów tego rozwiązania będzie jednym z zadań projektantów: jedynie wpięcie tymczasowego torowisko będzie wymagało chwilowej przerwy w ruchu – dodaje Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka zarządu dróg. Oznacza to, iż linie 2, 9 i 11 mimo remontu mają kursować bez zmian.