To ostatnie tygodnie działania „starego” dworca autobusowego PKS przy al. Tysiąclecia w Lublinie. Przewoźnicy, którzy dotąd nie przenieśli swojej działalności na nowy Dworzec Lublin, otrzymali już wypowiedzenia umów na korzystanie z terenu dotychczasowego dworca.
Lublin. Ostatnie tygodnie funkcjonowania PKS-u przy al. Tysiąclecia
Przypomnijmy, iż od stycznia 2024 r. w Lublinie funkcjonują dwa dworce autobusowe: „stary” PKS przy al. Tysiąclecia oraz „nowy” Dworzec Lublin, zlokalizowany tuż obok dworca kolejowego przy ul. Dworcowej. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami działalność dworcowa PKS-u na Podzamczu miała zakończyć się do końca pierwszego kwartału 2024 r. Jednak do dziś część przewoźników przez cały czas korzysta ze starej infrastruktury.
Powodem zwłoki w przenosinach są głównie kwestie ekonomiczne. Nowa lokalizacja przy ul. Dworcowej wiąże się z wydłużeniem tras, a tym samym ze zwiększeniem kosztów, co dla wielu przedsiębiorców jest poważnym obciążeniem finansowym, które mogą odczuć pasażerowie w postaci podwyżek cen biletów.
Jak jednak udało się nam ustalić, działalność dworca przy al. Tysiąclecia dobiega końca. Informacje te potwierdza Tomasz Tokarski, prezes zarządu Lubelskich Dworców, które odpowiadają za zarządzanie działalnością dworcową PKS-u przy al. Tysiąclecia.
„Uruchomienie w styczniu Dworca Lublin sprawiło, iż przewoźnicy rozpoczęli procedurę zmiany lokalizacji i przenieśli się z dworca na Podzamczu na ul. Dworcową. Tym samym oferta przewozowa dworca przy al. Tysiąclecia znacząco się zmniejszyła. W rezultacie podjęto decyzję o wygaszeniu działalności dworcowej, co planujemy zakończyć do końca stycznia 2025 r.” – mówi Tomasz Tokarski.
Działania w tym kierunku już trwają. Przewoźnicy realizujący kursy z dworca przy al. Tysiąclecia otrzymali wypowiedzenia umów z jednomiesięcznym okresem ich rozwiązania.
„Wypowiedzenia otrzymało 33 przewoźników krajowych oraz 48 przewoźników wykonujących kursy zagraniczne, w tym 34 firmy zarejestrowane w Ukrainie” – dodaje Tokarski.
Wraz z wygaszeniem działalności dworca na Podzamczu wszystkie przewozy mają być obsługiwane z nowoczesnego Dworca Lublin, który oferuje lepszą infrastrukturę i dogodniejsze warunki dla pasażerów. Dla przewoźników oznacza to jednak konieczność dostosowania się do nowych realiów, co w przypadku wielu z nich może wpłynąć na zmiany w siatce połączeń.
Przypomnijmy, iż do końca grudnia br. będzie funkcjonować również targowisko przy ul. Ruskiej. Po jego wygaszeniu i uprzątnięciu terenu Lubelskie Dworce planują w tym miejscu uruchomić płatny parking. O tym pisaliśmy w tym materiale: To już ostatnie dni działania targowiska w Lublinie. Część handlarzy zaczęła już demontować swoje stoiska [ZDJĘCIA]
850 kursów dziennie z Dworca Lublin
Monika Fisz, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie, przedstawia aktualne dane dotyczące funkcjonowania Dworca Lublin:
„Obecnie z Dworca Lublin korzysta 85 przewoźników realizujących przewozy w komunikacji regionalnej, krajowej i międzynarodowej. Dodatkowo 37 nowych przewoźników, którzy uzyskali uzgodnienia zasad korzystania z dworca, jest w trakcie procedury i niedługo rozpocznie obsługę pasażerów” – mówi.
Rzeczniczka ZDiTM podkreśla również rozbudowaną siatkę połączeń: „Z Dworca Lublin realizowane są kursy w 72 kierunkach, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Wśród destynacji znajdują się m.in. Bonn, Lyon, Etretat, Graz, Marsylia, Praga, Gdańsk, Toruń, Wetlina, Ustrzyki Dolne oraz miasta na Ukrainie”.
Na co dzień pasażerowie mogą korzystać z około 850 kursów w komunikacji regionalnej, krajowej i międzynarodowej, co czyni Dworzec Lublin jednym z kluczowych węzłów transportowych w regionie.
ZDJĘCIA