Przy podkarpackiej S19 i A4 będą stacje ładowania pojazdów elektrycznych. GDDKiA ogłosiła przetarg [Mapa]

carpatiabiznes.pl 2 godzin temu
Zdjęcie: stacka ładowania pojazdów podkarpacie s19 a4


Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na budowę ogólnodostępnych, szybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz pełnienie funkcji operatora i dostawcy usług ładowania.

Mowa o 31 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) zlokalizowanych przy kluczowych trasach w Polsce.

Przetarg obejmuje autostrady A1, A2, A4 oraz drogi ekspresowe S3, S7, S8, S17, S19 i S61, będące częścią europejskiej sieci TEN-T.

Lista MOP-ów objętych przetargiem:

  • A1 – Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim),
  • A2 – Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
  • A4 – Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (woj. podkarpackie),
  • S3 – Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
  • S7 – Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
  • S8 – Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
  • S17 – Niwa Babicka (woj. lubelskie),
  • S19 – Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S61 – Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie),

Zainteresowane podmioty mogą składać oferty do 1 kwietnia 2025 roku, a okres dzierżawy wyniesie 20 lat z opcją przedłużenia o kolejne 5 lat.

Każda stacja ładowania zostanie dostosowana do potrzeb zarówno pojazdów osobowych, jak i ciężarowych.

W przypadku samochodów osobowych przewidziano cztery punkty ładowania o łącznej mocy 600 kW, w tym co najmniej dwa punkty o mocy 150 kW.

Dla pojazdów ciężarowych minimalna łączna moc ładowania wyniesie 3 600 kW, w tym dwa punkty o mocy 350 kW. Wyjątek stanowi MOP Zbójecka Góra przy drodze S7, gdzie docelowa moc wyniesie 1 500 kW.

GDDKiA zaznacza, iż największym wyzwaniem w realizacji projektu jest konieczność zapewnienia odpowiedniej infrastruktury energetycznej, co wymaga znacznych nakładów finansowych. W tym celu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) planuje dofinansowanie budowy przyłączy oraz samej infrastruktury ładowania.

Nowe warunki przetargowe zostały opracowane z uwzględnieniem uwag operatorów stacji ładowania oraz branży paliwowej. Przewidziano m.in. możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy dzierżawy w przypadku problemów z przyłączeniem do sieci elektroenergetycznej lub braku dofinansowania z NFOŚiGW. Ponadto, na MOP-ach zarezerwowanych dla pojazdów ciężarowych wprowadzone zostaną zabezpieczenia, takie jak szlabany lub słupki parkingowe, aby uniknąć zajmowania tych miejsc przez pojazdy spalinowe.

GDDKiA zapowiada również, iż do końca 2025 roku na siedmiu MOP-ach z tradycyjnymi stacjami paliw zostaną uruchomione stacje ładowania o łącznej mocy co najmniej 300 kW. Dotyczy to lokalizacji na trasach A2, S6, S17 i S19.

  • A2 – Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie),
  • S6 – Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie),
  • S19 – Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S17 – Pilawa (woj. mazowieckie).

Ponadto, w planach na ten rok jest przetarg na dzierżawę 48 MOP-ów przeznaczonych do funkcji komercyjnej. Wybrani dzierżawcy będą zobowiązani do budowy stacji paliw oraz gastronomii, ale także będą mieli możliwość stworzenia ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych zgodnych z unijnymi regulacjami AFIR. Nowe inwestycje mają przyczynić się do rozwoju infrastruktury dla elektromobilności w Polsce i zwiększenia dostępności stacji ładowania na kluczowych trasach.

Grafika: GDDKiA

Idź do oryginalnego materiału