Historyczny zabytek przeniesiony zostanie w okolicę nowego węzła Grębałów. Niemal wszystkie elementy wykorzystane przy odbudowie schronu amunicyjnego Twierdzy Kraków są oryginalne.
Schron amunicyjny „Dłubnia” pierwotnie znajdował się na trasie drogi ekspresowej S7. W 2022 roku został zdemontowany. Teraz pojawi się przy skarpie węzła Grębałów, nieco ponad kilometr od pierwotnej lokalizacji.
Obiekt powstał w latach 1914-1915 i został zaprojektowany jako miejsce przechowywania amunicji i materiałów wybuchowych. Magazyn zaopatrywał pobliski Fort pancerny 49a „Dłubnia”, będący częścią zewnętrznego pierścienia Twierdzy Kraków. Schron był wkomponowany w teren, opierał się o południowy stok niewielkiego wzniesienia Łysa Góra. Stanowiło to naturalną osłonę od północy, gdzie w odległości zaledwie 4 km biegła granica austriacko-rosyjska.
Budynek ma jedną kondygnację. Jego wymiary to 14,4 m (długość), 6,4 m (szerokość) i 4,3 m (wysokość). Ściany zewnętrze zbudowano z cegły (0,9 m grubości) i kamienia (1,2 m). Żelbetowy strop grubości 1,2 m chronił wnętrze i był oparty na belkach stalowych HEB. Pierwotnie budynek miał drzwi i okna, jednak zostały one w późniejszych latach zamurowane.
Decyzja o przeniesieniu
Ze względu na wartość historyczną schronu podjęto decyzję o jego przeniesieniu. Po demontażu obiektu w 2022 roku poszczególne jego elementy skatalogowano i przygotowano do ponownego złożenia.
Schron, podobnie jak pierwotnie, znów będzie wkomponowany w teren. Tym razem, zamiast przy stoku wzgórza, będzie usytuowany przy nasypie zjazdu z ul. Kocmyrzowskiej na drogę ekspresową S7. Niemal wszystkie elementy wykorzystane przy odbudowie schronu są oryginalne. Kluczowe wyjątki to strop i fundament, które musiały powstać w całości od nowa.
Te artykuły mogą Cię zainteresować:
Rozpoczął się Festiwal Pierogów Kraków 2025 [ZDJĘCIA]
Upał nie odpuszcza. W mieście ustawiono kurtyny wodne [LOKALIZACJE]
Na krakowskim niebie będzie się działo. Zapiszcie sobie tę datę w kalendarzu






