Dzisiaj, 12 grudnia 2024 roku Zarząd spółki Public Transport Service zwołał konferencję prasową w Paterku, na której oficjalnie potwierdził zakup nieruchomości po ZNTK i przedstawił swoje plany wobec tego miejsca. Informację przedstawili Robert Karwasz prezes Zarządu SPT i Jacek Tomasik członek Zarządu.
Umowa sprzedaży nieruchomości po Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego Paterek została podpisana 1 grudnia br. Firma Public Transport Service działająca w sektorze serwisowania i naprawy kolejowego taboru pasażerskiego planuje wykorzystać nabytą nieruchomość do rozwinięcia własnej działalności. Zakup nieruchomości stanowi dla spółki strategiczną inwestycję. Pierwsze trzy jednostki przeznaczone do prac naprawczo – serwisowych pojawiły się już w zakładzie PTS Paterek.
Prezes poinformował, iż firma powstała w 2016 roku i zaczynała swoją działalność na rynku taboru szynowego od przeglądów układów klimatyzacji, poczym uruchomiła usługi z zakresu bieżącego utrzymania, które realizowane są do dzisiaj. Następnym krokiem w rozwoju firmy było rozpoczęcie prac poziomu czwartego – napraw rewizyjnych na pojazdach spalinowych i elektrycznych. w tej chwili Spółka ma szeroki wachlarz świadczonych usług, począwszy od serwisu układów (np. klimatyzacji), napraw powypadkowych i awaryjnych, wsparcia dysponentów taboru w usuwaniu usterek, przeglądów niższych rzędów P1, P2, P3 wykonywanych we własnych zasobach lub też bazach przewoźników, napraw z wyższego poziomu P4 i P5, na dostawie części zamiennych i doradztwie eksploatacyjnym skończywszy. W ostatnim czasie spółka zaangażowała się w sprowadzanie do Polski używanych pojazdów kolejowych, które po niebędnych pracach modernizacyjnych oferowane mogą być przewoźnikom kolejowym w Polsce.
Spektakularnym wydarzeniem, które zapoczątkowało działanie spółki w tym obszarze był zakup w konsorcjum ze spółką Modertrans z Poznania dwóch pojazdów spalinowych, od włoskiego przewoźnika Ferrovienord, które zostały przez niego nabyte na początku 2009 roku u polskiego producenta PESA Bydgoszcz. Oba pojazdy po przybyciu do Polski poddane zostały niezbędnym naprawom oraz procesom polonizacji i homologacji mającym na celu przywrócenie ich do bezawaryjnej eksploatacji na polskiej sieci kolejowej.
Firma posiada kilka serwisów mobilnych działających na terenie całej Polski oraz punkty serwisowe w Warszawie, Katowicach, Rzepinie. Posiada zaplecze serwisowe w Poznaniu, Toruniu, Chrzanowie, serwis elementów kolejowych w Myślęcinku oraz hale do naprawy wózków i zestawów kołowych w Bydgoszczy. Firma jest na tyle mobilna, iż jest w stanie świadczyć usługi serwisowe również w krajach sąsiednich.
Członkowie Zarządu przedstawili także wizję długoterminową PTS Paterek: zwiększenie zatrudnienia do 300 osób; rozwój lokalnych dostawców oraz usługodawców; budowa nowoczesnych hal służących czynnościom serwisowo-naprawczych oraz produkcji taboru szynowego; budowa nowego biurowca i budowa huba do przewozów intermodalnych.
tekst i zdjęcia: Tadeusz Sobol