Nadal nie wiadomo co powstanie w miejsce usuniętego nasypu kolejowego w okolicach wiaduktu kolejowego na ulicy Grzegórzeckiej. Pewne jest, iż po jednej stronie wiaduktu, od ulicy Kopernika do ulicy Grzegórzeckiej miasto wybuduje park Kolejowy. To, czy park będzie kontynuowany po drugiej stronie wiaduktu, na wysokości lodowiska Cracovii, na razie jest wielką niewiadomą.
Po prawie pięciu latach budowy, XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiły dwie estakady, o łącznej długości 700 metrów. Pod torami, w miejscu nasypu, pomiędzy filarami estakad, powstała nowa przestrzeń o wielkości niemal trzech boisk piłkarskich. Na wysokości ulicy Blich Zarząd Zieleni Miejskiej zaplanował park Kolejowy. Wyłoniono już wykonawcę, który w tym roku przystąpi do prac.
Pytanie, co powstanie po drugiej stronie ulicy Grzegórzeckiej? w tej chwili trwa tam budowa przystanku kolejowego na wysokości Hali Targowej. Według wstępnych koncepcji, ma tam powstać plac, który ułatwi korzystanie z przystanku. Jak zapewnia ZZM, istnieje szansa na przedłużenie parku Kolejowego aż do ulicy Miodowej.
„Zarząd Zieleni Miejskiej chce kontynuować prace związane z utworzeniem parku kolejowego na odcinku między ul. Grzegórzecką a Miodową, co będzie możliwe po zakończeniu inwestycji prowadzonej PKP PLK oraz ustaleniu zasad dotyczących prowadzenia przyszłych prac” – informuje ZZM. Urzednicy podkreślają, iż „bliższe szczegóły przedsięwzięcia nie są jeszcze znane i wymagają rozmów co do w/w współpracy w tym zakresie”.
Wszystko dlatego, iż w tej chwili teren pod estakadami jest w zarządzie PKP. Aby mogło dojść do powstania pierwszego etapu parku Kolejowego, konieczne było podpisanie porozumienia miedzy Krakowem a spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi. Kontynuowanie budowy parku wiąże się z konieczności uzyskania prawa do tych terenów. PKP PLK jest otwarty na rozmowy.
– Podobnie jak przestrzeń pod estakadą kolejową wzdłuż ul. Blich ten teren również będzie zagospodarowany z myślą o mieszkańcach – mówi w rozmowie z KRKnews rzecznik prasowy PKP PLK Piotr Hamarnik. Jak zapewnia zagospodarowanie terenu rozpocznie się po po zakończeniu prac budowlanych.
Zgodnie z założeniem w pierwszym etapie parku Kolejowego (od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej) pojawią się: strefa izolacyjnej zieleni, plac zabaw w postaci miasteczka kolejowego, ogród sensoryczny i psia strefa.
Pierwszy etap budowy parku pochłonie prawie 3 mln zł. W pełnej skali projekt zakłada wykorzystanie miejsca nasypów kolejowych, dzięki którym będzie można zbudować zatopione w zieleni ciągi pieszo-rowerowe. Aby zbudować park pod estakadą kolejową miasto musiało podpisać umowę dzierżawy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe.
Estakady i nowe tory kolejowe w centrum stolicy Małopolski to efekt projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja za przeszło 1 mld zł, jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Przedsięwzięcie zapewni sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń. Estakady zbudowała firma Budimex.