Radni apelują o zmiany w komunikacji miejskiej na Górczynie

1 dzień temu

Jednym z głównych postulatów radnych jest ponowne skierowanie tramwaju linii 5 przez ulice Hetmańską i 28 Czerwca 1956 roku – tak, aby tramwaj zatrzymywał się m.in. na przystankach Kolejowa, Rynek Wildecki i Wierzbięcice. w tej chwili wszystkie tramwaje z pętli Górczyn jadą trasą przez ul. Głogowską, co eliminuje bezpośrednie połączenie tej części miasta z Wildą.

Radni podkreślają, iż szczególnie odczuwają to osoby starsze oraz pacjenci, którzy chcą dotrzeć do szpitali zlokalizowanych na Wildzie – m.in. Centrum Medycznego HCP czy szpitala im. Wiktora Degi. Dodatkowe przesiadki, zwłaszcza na ruchliwych skrzyżowaniach, stają się barierą dla osób o ograniczonej mobilności i wpływają na spadek atrakcyjności komunikacji miejskiej.

W odpowiedzi na interpelację Zarząd Transportu Miejskiego uznał powrót „piątki” na Wildę za niezasadny. Obecna trasa linii 5 pokrywa się częściowo z trasą linii 17, co – zdaniem ZTM – zapewnia wystarczającą częstotliwość kursów w tym obszarze. Dodanie czwartej linii tramwajowej obsługującej Wildę nie znajduje uzasadnienia w analizach natężenia ruchu pasażerskiego.

ZTM argumentuje, iż choć trasa przez ul. Hetmańską wydaje się krótsza, obecne rozwiązanie zapewnia wygodniejsze przesiadki „drzwi w drzwi” na przystanku Poznań Główny. Według urzędników, taka organizacja przejazdu pozwala uniknąć niekomfortowego przechodzenia przez zatłoczone skrzyżowania.

Radni postulują również, by utrzymać tymczasowy przebieg autobusu nr 179 jako rozwiązanie stałe. Chodzi o trasę przez ul. Dmowskiego, Górki i Daleką, która – jak zauważają – lepiej obsługuje rozwijające się tereny mieszkaniowe pomiędzy ul. Krauthofera a Daleką. Wskazują, iż dotychczasowa trasa między ul. Dmowskiego a Drużynową nie zawierała żadnych przystanków i pełniła jedynie funkcję tranzytową.

ZTM nie wyklucza pozostawienia nowego wariantu trasy, przyznając, iż rozwiązanie spotkało się z pozytywnym odbiorem pasażerów. Jednocześnie zaznacza, iż zmiana była wprowadzona tymczasowo w związku z remontem ul. Głogowskiej oraz zamknięciem ul. Góreckiej. realizowane są w tej chwili analizy dotyczące możliwości wyznaczenia przystanków na ul. Dmowskiego w miejscach, które nie będą kolidować z nową infrastrukturą rowerową.

Antolczyk i Stachowiak zwracają uwagę na gwałtownie postępującą urbanizację tej części miasta i rosnące potrzeby mieszkańców. Ich zdaniem, brak dogodnych połączeń z Wildą i ograniczony dostęp do usług komunikacyjnych może prowadzić do wykluczenia transportowego – zwłaszcza wśród osób starszych i mniej mobilnych.

Choć ZTM pozostaje ostrożny w podejmowaniu decyzji, to sprawa – z uwagi na społeczne znaczenie – może stać się przedmiotem dalszych analiz i konsultacji. Przyszłość trasy linii nr 5 oraz autobusu nr 179 wciąż pozostaje otwarta.

Idź do oryginalnego materiału