Kontynuowane są roboty na podlaskim odcinku międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica
Rozpoczyna się nowy etap prac na stacji Białystok. Od 20 kwietnia zmieni się organizacja ruchu pieszych na stacji Białystok. Kładka od strony ul. Świetego Rocha zastanie zamknięta i wyburzona. Od tego czasu podróżni będę korzystać z tymczasowej kładki przy Dworu PKS.
W Białymstoku budowane są trzy nowe perony, zadaszenie i przejście podziemne. Prace wchodzą w kolejny etap, co będzie wiązać się ze zmianami w komunikacji na stacji. Na linii postępują budowy bezpiecznych dwupoziomowych skrzyżowań.
– W Białymstoku na stacji kolejowej prace koncentrują się w tej chwili przy budowie trzech peronów, zadaszenia i przejścia podziemnego – mówi Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Układane są nowe tory i montowana sieć trakcyjna – mówi Tomasz Łotowski. – Białystok jest największą stacją na polskim odcinku międzynarodowej linii Rail Baltica, co przekłada się na szeroki zakres robót.
Kolejny etap prac wymaga wprowadzenia od czwartku, 20 kwietnia br., zmiany w organizacji ruchu pieszych na stacji
Zamknięta zostanie kładka w przedłużeniu ul. św. Rocha.
– Wytyczone będzie nowe dojście do peronów, prowadzące od dworca PKS, przez część drugiej kładki, na peron nr 4 i dalej istniejącym przejściem w poziomie szyn. Nowa droga zostanie oznakowana. Na stacji zawisły już banery wskazujące zmieniony sposób dojścia – mówi Tomasz Łotowski.
Zmieniona organizacja ruchu to rozwiązanie tymczasowe, niezbędne ze względu na toczące się prace. Przewidziane jest do jesieni tego roku.
– Docelowo kładki na stacji zastąpi tunel wyposażony w schody ruchome i windy – wyjaśnia Tomasz Łotowski. – Wygodne przejście będzie dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i zapewni bezpieczną komunikację pomiędzy peronami a budynkiem dworca.
Wiadukty zapewnią bezpieczeństwo
Z okien przejeżdżających pociągów widać postęp prac przy budowie bezkolizyjnych skrzyżowań między Czyżewem i Białymstokiem.
– W ostatnim czasie na budowach wiaduktów nad torami rozpoczęły się roboty przy układaniu specjalnych zbrojonych belek, po których prowadzone będą jezdnie. Specjalne dźwigi ułożyły już belki między innymi na wiaduktach w Czyżewie, Dąbrowie-Łazach, Jabłoni-Dąbrowie i Porośli-Kijach – mówi Tomasz Łotowski.
Dwupoziomowe skrzyżowania dróg z torami zwiększają bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego. Kierowcy korzystają już z wiaduktów nad torami w Uhowie i Szepietowie.
Na szlaku Czyżew–Białystok zaplanowano budowę lub modernizację 17 wiaduktów drogowych, 8 kolejowych, 2 tuneli drogowych, 14 przejść podziemnych oraz 10 mostów kolejowych
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”.
Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, zakończenie prac na stacji Łapy i Białystok planowane jest na 2024 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).