Co dzieje się na budowie S10 Bydgoszcz – Toruń? Przedstawiamy najnowszy raport z prac.
W połowie listopada GDDKiA przekazała firmie Intercor plac budowy odcinka pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe i Bydgoszcz Park Przemysłowy (8,9 km) wraz z budową obwodnicy Brzozy w ciągu DK25 (5,4 km). – Prace przygotowawcze rozpoczęły się od usuwania karpin (drewna części podziemnej drzewa wraz z pniakiem pozostałym po ścięciu – przyp. red.) w pasie drogowym, wycinki pozostałych drzew oraz rozpoznania saperskiego terenu budowy. Na miejscu działają też geodeci. Wykonawca opracowuje projekty czasowej organizacji ruchu na potrzeby prowadzenia robót – wymienia Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA. I dodaje, iż pierwsze zabudowane nieruchomości zostały przekazane drogowcom przez dotychczasowych właścicieli.
– Dotyczy to nowego przebiegu DK25, na którym wykonawca przystąpił już do rozbiórki budynków. Kwoty odszkodowań ustalone w decyzjach wydanych przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego, uzyskały akceptację zarówno właścicieli nieruchomości, jak i GDDKiA. Dla 49 proc. nieruchomości Wojewoda wydał decyzje odszkodowawcze, zaś dla 26 proc. GDDKiA wypłaciła już na wniosek właścicieli 70 proc. zaliczki z ustalonych odszkodowań – wylicza rzecznik. w tej chwili trwa wyburzanie budynków na skrzyżowaniu DK25 z drogą do Zielonki, tuż za węzłem Bydgoszcz Południe.
Kiedy rozpoczną się prace na budowie S10 Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Park Przemysłowy?
Jak przekazuje Drob, aktualnie trwa opracowywanie specyfikacji technicznych oraz zgłaszanie podwykonawców dla poszczególnych zakresów prac.
– Otwarcie pełnego frontu robót nastąpi w marcu po zakończeniu przerwy zimowej. Finalizowane są też ratownicze badania archeologiczne stanowisk wyznaczonych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
– przekazał.
Trzy odcinki S10 Bydgoszcz – Toruń przed decyzją ZRID
GDDKiA wciąż czeka na wydanie trzech decyzji ZRID, umożliwiających rozpoczęcie prac na odcinkach położonych między Emilianowem a węzłem Toruń Południe. Jak informował w ubiegłym tygodniu wojewoda Michał Sztybel, odcinek Bydgoszcz Park Przemysłowy – Solec Kujawski (wniosek złożono 1 grudnia 2023 roku), wciąż oczekuje na postanowienie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. – Po porozumieniu z Lasami Państwowymi, niedaleko Solca Kujawskiego rozpoczęło się usuwanie pozostałych po wycince karpin – dodaje rzecznik bydgoskiej GDDKiA. Wojewoda ocenił, iż decyzja o pozwoleniu na budowę tego fragmentu może zostać wydana w pierwszym półroczu 2025 roku.
Najdłuższy z odcinków – Solec Kujawski – Toruń Zachód – o długości ponad 21 km (wniosek o ZRID złożono 4 sierpnia 2023 roku) jest na końcowym etapie procedur wydawania decyzji i ma szanse uzyskać ją już w tym kwartale. – Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem projektu wykonawczego, specyfikacji technicznych oraz czasowych organizacji ruchu. Zawierane są także umowy podwykonawcze oraz zatwierdzane materiały, które będą wykorzystywane przy budowie. Wykonawca zaczął również zwozić kruszywo. W celu zapewnienia bezpiecznego transportu, wdrożył na DK10 w Małej Nieszawce lewoskręt, którego celem będzie obsługa wyznaczonego tam placu składowego – mówi Drob.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Komisja sportu z prezesem ABRAMCZYK Polonii. Mowa o budżecie, składzie na 2025 i Kryterium Asów
Z kolei na odcinku pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem projektu wykonawczego, specyfikacji technicznych oraz czasowych organizacji ruchu. – Oczekujemy na postanowienie RDOŚ w Bydgoszczy kończące procedurę ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Nadleśnictwo Gniewkowo rozpoczęło wycinkę na terenie łącznika przyszłego węzła Toruń Czerniewice z obecną DK91 w Toruniu. Od 7 stycznia br. trwa również wycinka na terenie Nadleśnictwa Cierpiszewo – komunikuje przedstawiciel dyrekcji. W ubiegłym roku rozebrano też punkt poboru opłat w Czerniewicach przed wjazdem na autostradę A1 i wprowadzono w jego rejonie czasową zmianę organizacji ruchu.
S10 Bydgoszcz – Toruń. Inwestycja za 1,5 miliarda
Kontrakty na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe o długości 50 km wraz z pięciokilometrowym odcinkiem DK25 mają łączną wartość ponad 1,4 miliarda złotych. W ramach inwestycji powstanie pięć nowych węzłów na S10 i dwa na DK25, a trzy funkcjonujące już na S10 zostaną rozbudowane. Dodatkowo powstaną dwie pary Miejsce Obsługi Podróżnych (w Emilianowie i Cierpicach), Obwód Utrzymania Drogi (Makowiska), a także m.in. liczne przejścia dla zwierząt.
– Oddanie do ruchu pierwszych fragmentów planujemy przed końcem 2026 roku, a całą trasę rok później
– podkreśla rzecznik bydgoskiego oddziału.