Rejsy statkiem po trawie realizowane są po pochylniach jedynym na świecie kanale z czynnymi do dziś pochylniami napędzanymi wyłącznie siłą wody. Dzięki pochylniom statki mogą przemieszczać się zarówno po wodzie, jak i po trawie. Statek umieszczony na platformie transportowej wyciągany jest dzięki lin na wyższe partie lub zjeżdża w partie niższe pokonując różnicę wysokości poziomu Kanału Elbląskiego
W wyniki rozwoju przemysłu na terenach dzisiejszych Warmii i Mazur w XIX wieku, w celu skrócenia drogi transportu drewna, zbóż i innych towarów postanowiono wybudować kanał, który miał połączyć dawne Prusy Wschodnie z Bałtykiem. Pierwsze prace przy jego budowie rozpoczęto w 1844 roku. gwałtownie okazało się, iż przeszkodę stanowi prawie 100 metrowa różnica poziomu wód na 10 km odcinku pomiędzy jeziorem Druzno a jeziorem Pniewskim. Wybudowano pochylnie początkowo 4 i 5 drewnianych śluz. Budowę kanału ukończono w 1860 roku. Od 1862 roku odbywały się również rejsy turystyczne.
Obecnie rejsy po Kanale Elbląskim przyciągają tysiące turystów rocznie. Prezentujemy kilka zdjęć wykonanych podczas rejsu w dniu 17 maja 2025 roku.
tekst i zdjęcia: Dariusz Wojciechowski




























