Rekordowe wsparcie od 2025 roku. choćby 40 tysięcy złotych na nowy samochód

6 godzin temu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował przełomowy program wsparcia zakupu samochodów elektrycznych. Nowa inicjatywa, która wystartuje na początku lutego 2025 roku, wprowadza znaczące zmiany w stosunku do dotychczasowego programu „Mój elektryk”, oferując większy budżet i szersze możliwości dla potencjalnych nabywców pojazdów zeroemisyjnych.

Fot. Warszawa w Pigułce

Program dysponuje imponującym budżetem w wysokości 1,6 miliarda złotych, co pozwoli na dofinansowanie zakupu około 40 tysięcy pojazdów. To bezprecedensowa skala wsparcia, która może znacząco wpłynąć na rozwój elektromobilności w Polsce. Istotną zmianą jest również podniesienie limitu cenowego – do programu kwalifikują się pojazdy o wartości do 225 tysięcy złotych netto.

Szczególnie atrakcyjne warunki przygotowano dla osób fizycznych, które mogą otrzymać podstawowe wsparcie w wysokości 18 750 złotych. Program przewiduje również dodatkowe premie – 10 tysięcy złotych za zezłomowanie starego samochodu spalinowego oraz 5 tysięcy złotych dla osób o dochodach nieprzekraczających 135 tysięcy złotych rocznie.

Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą mogą liczyć na jeszcze wyższe wsparcie, sięgające 30 tysięcy złotych. Również w ich przypadku przewidziano dodatkową premię w wysokości 10 tysięcy złotych za zezłomowanie starego pojazdu spalinowego. Łącznie, maksymalne wsparcie może więc wynieść choćby 40 tysięcy złotych.

Program został opracowany w wyniku szerokich konsultacji społecznych, w których wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej, samorządów, organizacji pozarządowych oraz środowisk biznesowych. Zgłoszono ponad 300 uwag i propozycji zmian, z których część została uwzględniona w finalnej wersji programu. Między innymi wprowadzono wyższe dofinansowanie dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny.

Do programu kwalifikują się wyłącznie nowe pojazdy elektryczne, których przebieg nie przekracza 6 tysięcy kilometrów. Jest to istotne ograniczenie, mające na celu stymulowanie rozwoju rynku nowych pojazdów zeroemisyjnych, a nie wtórnego obrotu już istniejącymi samochodami.

Proces aplikacyjny został maksymalnie uproszczony i będzie odbywał się za pośrednictwem platformy online NFOŚGW. Eksperci zalecają jednak wcześniejsze przygotowanie wszystkich niezbędnych dokumentów, w tym potwierdzenia zakupu pojazdu oraz dokumentów tożsamości, ze względu na spodziewane duże zainteresowanie programem.

Nowa inicjatywa może znacząco wpłynąć na polski rynek motoryzacyjny. Zwiększenie dostępności pojazdów elektrycznych poprzez atrakcyjne dofinansowanie może przyczynić się do przyspieszenia transformacji transportu w kierunku zeroemisyjności. Jest to szczególnie istotne w kontekście rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa i potrzeby redukcji emisji CO2 w sektorze transportowym.

Program „Mój elektryk 2.0” stanowi również odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie rynku na wsparcie w zakresie elektromobilności. Poprzednia edycja programu pokazała, iż istnieje duże zainteresowanie pojazdami elektrycznymi, a główną barierą pozostaje ich stosunkowo wysoka cena zakupu. Nowe, zwiększone dofinansowanie może skutecznie zniwelować tę przeszkodę.

Eksperci branży motoryzacyjnej przewidują, iż program może stać się katalizatorem rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce. Zwiększona liczba użytkowników aut elektrycznych naturalnie wymusi rozbudowę sieci stacji ładowania, co z kolei przyczyni się do dalszego wzrostu popularności tej technologii.

Idź do oryginalnego materiału