Fundacja Internationaler Bund Polska ogłasza rekrutację osób 60+ do projektu: „Wsparcie osób potrzebujących w codziennym funkcjonowaniu zamieszkujących Małopolskę zachodnią”
Termin rekrutacji: 11.06.2025 r.
Formy zgłoszenia:
- osobiście: Rekrutacja odbywać się będzie na terenie Miejskiej Biblioteki Publicznej w Chrzanowie, ul. Władysława Broniewskiego 10 c, 32-500 Chrzanów (mała sala konferencyjna);
- e-mailowo: [email protected] poprzez wypełnienie formularz zgłoszeniowego;
- telefonicznie: +48 505-517-158;
Regulamin rekrutacji wraz z szczegółowymi informacjami o projekcie:
REGULAMIN REKRUTACJI UCZESTNIKÓW DO PROJEKTU
„Wsparcie osób potrzebujących w codziennym funkcjonowaniu zamieszkujących Małopolskę zachodnią”
Numer naboru: FEMP.08.06-IP.01-029/24
Nr projektu: FEMP.08.06-IP.01-1248/24
Instytucja zawierająca umowę: Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości
Priorytet: Fundusze europejskie dla sprawiedliwej transformacji Małopolski Zachodniej
Działanie: Opieka nad osobami potrzebującymi wsparcia w codziennym funkcjonowaniu
Fundusz: Fundusz Sprawiedliwej Transformacji
Okres realizacji projektu: 01.04.2025-31.03.2028
Projekt obejmuje tereny powiatów: olkuskiego, wadowickiego, oświęcimskiego i chrzanowskiego w województwie małopolskim.
1. INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE
Projekt realizowany jest przez fundację Internationaler Bund Polska na terenie Małopolski Zachodniej, powiaty: olkuski, chrzanowski, oświęcimski, wadowicki.
Środki przeznaczone na realizację zadania
2 844 284,48 zł
Dofinansowanie projektu z UE:
2 544 886,11 zł
Celem projektu jest zwiększenie równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych usług, które wspierają dostęp do usług opiekuńczych i asystenckich skoncentrowanych na osobie oraz do usług aktywizacyjnych przeciwdziałających osamotnieniu i izolacji uczestników projektu. Celem jest zbudowanie systemu wsparcia dla osób które ukończyły 60 r.ż. (60+) wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w tym, w szczególności z powodu stanu zdrowia, wieku oraz niepełnosprawności. Projekt skierowany jest do osób niesamodzielnych 60+ zamieszkujących na ternie zachodniej małopolski w powiatach: olkuskim, oświęcimskim, wadowickim, chrzanowskim) w tym do osób:
- z niepełnosprawnościami (orzeczenia ZUS, KRUS, PZON, MZON, MSWiA), w tym osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi, intelektualnymi, z zaburzeniami psychicznymi;
- doświadczających wielokrotnego wykluczenia społecznego;
- biernych zawodowo;
- zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym zamieszkujących na obszarach strategicznej interwencji;
- zamieszkujących na terenie gmin górniczych;
- posiadających status ochronny po agresji FR na Ukrainę;
- zamieszkujących samotnie;
- Osiągających niskie dochody;
- Korzystających z program FEPŻ (pomoc żywnościowa);
2. SZCZEGÓŁOWY ZAKRES USŁUG
Wsparciem objętych zostanie co najmniej 75 osób w trackie 34 miesięcy.
W ramach projektu realizowane będzie:
- a) wsparcie w formie usług opiekuńczych i/lub asystenckich w miejscu zamieszkania dla osób 60+ niesamodzielnych, wymagających wsparcia w codziennych czynnościach – wybór wsparcia w zależności od potrzeb.
- b) wsparcie w formie usługi specjalistycznej będącej komplementarnym uzupełnieniem usług opiekuńczych/asystenckich obejmujące:
-
- – wsparcie prawne (prawnika);
- – wsparcie dietetyka;
- – wsparcie terapeuty przestrzeni;
- – wsparcie psychologiczne;
- c) szkolenia dla opiekunów nieformalnych osób niesamodzielnych/niepełnosprawnych w zakresie m.in.:
-
- – aspekt jakości życia i opieki w niepełnosprawności, podeszłym wieku, chorobach przewlekłych;
- – dieta osoby niesamodzielnej;
- – radzenie sobie ze stresem i długotrwałym przemęczeniem;
- – zaburzenia orientacji co do osób bliskich;
- – komunikacja z osobą niepełnosprawną;
- – i wiele innych.
Wnioskodawca zapewnia dostęp do nieprzerwanego i adekwatnego pod względem jakości procesu świadczenia usług opiekuńczych i asystenckich przez 5 dni w tygodniu. Po przydzieleniu min. 1 formy wsparcia dla każdej ze 75 osób możliwe będzie łączenie usług opiekuńczych i asystenckich z usługą specjalistyczną co będzie działaniem komplementarnym mającym na celu przeciwdziałanie stagnacji, osamotnieniu i izolacji osób starszych.
Szczegółowy opis wsparcia w ramach projektu:
- a) wsparcie w formie usług opiekuńczych i asystenckich w miejscu zamieszkania dla osób w wieku 60+ niesamodzielnych, wymagających wsparcia w codziennych czynnościach, dla min. 75 osób w trakcie trwania całego projektu
(łącznie 39 000 godzin w projekcie).
- Planowana liczba osób do objęcia wsparciem w 2025 r: 50 osób (rekrutacja nr 1);
-
- Planowana dodatkowa liczba osób do objęcia wsparciem od 2026 r: 25 osób (rekrutacja nr 2);
- b) usługi specjalistyczne będące komplementarnym uzupełnieniem usług opiekuńczych obejmujące:
-
- wsparcie prawne (konsultacje prawnika) – 225 godzin;
- wsparcie dietetyka – 700 godzin;
- wsparcie terapeuty przestrzeni – 225 godzin;
- wsparcie psychologiczne – 700 godzin.
- c) szkolenia dla opiekunów nieformalnych (średnio 40 godzin rocznie przez 3 lata)
Każdy uczestnik projektu otrzyma ofertę wsparcia (jego wymiar i zakres będzie ustalany w zależności od indywidualnie zdiagnozowanych potrzeb).
Przykładowe i uśrednione wsparcie obejmować będzie:
- 20 godzin miesięcznie wsparcia opiekuna (ułatwiającego funkcjonowanie w życiu codziennym/asystenta osoby niepełnosprawnej);
- 3 godziny wsparcia terapeuty przestrzeni (jej/jego zadaniem będzie opracowanie możliwości zmiany w miejscu zamieszkania celem poprawy funkcjonowania w życiu codziennym);
- 3 godziny
wsparcia prawnego – tematy interesujące seniorów to m.in:
- a) prawo spadkowe (omówienie zasadności spisania testamentu, wydziedziczenia, postępowania w przypadku śmierci bliskich osób, prawa do zachowku);
- b) prawo konsumenckie (omówienie zasad związanych z zakupami podczas promocji, prezentacji czy w Internecie);
- c) zobowiązania (informacje o przedawnieniu zobowiązań, odwołań od nakazów zapłaty, wzory pism o rozłożenie na raty);
- d) prawo zabezpieczeń społecznych (procedura postępowania w przypadku starania o ustalenie orzeczenia o niepełnosprawności).
- 12 godzin wsparcia dietetyka. Wnioskodawca przewiduje indywidualne spotkania co 3 miesiące dla zainteresowanego uczestnika projektu.
- 12 godzin wsparcia psychologicznego. Wnioskodawca przewiduje indywidualne spotkania co 3 miesiące dla wszystkich uczestnika projektu. W przypadku rozpoznania zmian w funkcjonowaniu możliwe będzie wskazanie innych źródeł wsparcia dla uczestnika projektu (np. skierowanie do CZP, na terapię grupową/indywidualną,)
3. KRYTERIA FORMALNE UDZIAŁU W PROJEKCIE
- Osoby zamieszkujące w woj. Małopolskim (pow. chrzanowski, wadowicki, oświęcimski, olkuski) – weryfikowane na podstawie oświadczenia, dokumentu potwierdzającego stan faktyczny.
- Wiek: 60+ lat – oświadczenie, dokument tożsamości lub inny umożliwiający weryfikację.
Kryteria premiujące:
- osoby z orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności oraz osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z niepełnosprawnością intelektualną oraz osoby z zaburzeniami psychicznymi – 4 pkt (orzeczenie / zaświadczenie lekarskie);
- osoby doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego – 5 pkt (oświadczenie uczestnika projektu/ zaświadczenie/orzeczenie);
- osoby korzystające z programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową – 4 pkt (oświadczenie uczestnika projektu);
- osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (uczestnik projektu z Obszaru Strategicznej Interwencji tj. Chrzanów- 4 pkt (oświadczenie uczestnika projektu o miejscu zamieszkania);
- niskie dochody (wg kryterium dochodowego ustalonego zgodnie z art. 8 ust 1 ust. o pomocy społecznej)
– 2 pkt (oświadczenie uczestnika projektu);
- status ochronny po agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę – 2 pkt (oświadczenie uczestnika projektu);
- osoby zamieszkujące samotnie – 2 pkt (oświadczenie uczestnika projektu);
- mieszkańcy gmin górniczych ( tj: Libiąż, Brzeszcze, Oświęcim gmina wiejska, Oświęcim gmina miejska, Chrzanów, Trzebinia, Osiek, Chełmek, Kęty, Babice, Andrychów, Zator, Wieprz, Przeciszów, Polanka Wielka, Alwernia, Spytkowice – 2 pkt (oświadczenie uczestnika projektu).
Ostatecznie w przypadku tej samej liczby punktów uzyskanych za kryteria preferencyjne będzie decydowała kolejność zgłoszeń.
3. Weryfikacja kwalifikowalności poprzez dokument: orzeczenia, zaświadczenia lekarskie, oświadczenia, wywiad z kandydatem. Ocena zgłoszeń dokonywana przez zespół rekrutacyjny przy użyciu kart ocen wg. określonej wagi punktowej. Z osobami wybranymi do udziału w projekcie zostanie przeprowadzana szczegółowa rozmowa z koordynatorem wsparcia dotycząca stanu zdrowia, przebytych i aktualnych chorób, sytuacji rodzinnej, socjalno-bytowej, aktualnych potrzeb i preferencji przy użyciu kwestionariusza wywiadu. Na podstawie zebranych informacji planowany będzie wymiar i zakres wsparcia i (tworzone będą indywidualne plany wsparcia) w porozumieniu z uczestnikiem lub/i jego opiekunem faktycznym/rodziną.
- Utworzona zostanie lista główna: 50 osób oraz lista rezerwowa, która obejmować będzie 10 osób.
- W przypadku niewykorzystanej puli miejsc w rekrutacji PODSTAWOWEJ, ogłoszona zostanie rekrutacja UZUPEŁNIAJĄCA.
4. ZGŁOSZENIE UDZIAŁU W PROJEKCIE
Pierwszy etap rekrutacji przeprowadzony zostanie w terminie 11.06.2025 r w godzinach: 10.00-15.00
Rekrutacja realizowana będzie w formie osobistej, telefonicznej oraz e-mailowej.
Kandydaci mogą zgłaszać się:
Osobiście: Rekrutacja odbywać się będzie na terenie Miejskiej Biblioteki Publicznej w Chrzanowie, ul.Władysława Broniewskigo 10 c, 32-500 Chrzanów (mała sala konferencyjna);
e-mailowo: [email protected] poprzez wypełnienie formularz zgłoszeniowego;
telefonicznie: +48 505-517-158;
Informacja o zakończeniu rekrutacji zostanie natychmiastowo ogłoszona na stronie internetowej IB-Polska oraz w social-mediach. W przypadku braki wystarczającej liczby zgłoszeń ogłoszona zostanie rekrutacja dodatkowa.
UWAGA: zgłoszenia wysyłane drogą mailową, które wpłyną poza godzinami prowadzenia rekrutacji tj. 10:00 15:00 nie będą rozpatrywane!
DOSTĘPNOŚĆ
Liczy się dzień, godzina zgłoszenia, oraz spełnienie kryteriów wymienionych w paragrafie nr 3 w tym kryterium podstawowe oraz kryteria premiujące.
Fundacja gwarantuje zachowanie równych proporcji pomiędzy formami zgłoszenia (obowiązywać będzie naprzemienna kolejność zgłoszeń w celu zapewnienia równej dostępności dla osób z określonymi niepełnosprawnościami – równy dostęp dla osób zgłaszających się osobiście, e-mailowo i telefonicznie. Zagwarantowana będzie 1/3 dostępnych miejsc dla osób zgłaszających się osobiście, 1/3 dostępnych miejsc dla osób zgłaszających się e-mailowo oraz 1/3 dostępnych miejsc dla osób zgłaszających się telefonicznie.
Terminowe dostarczenie wymaganych dokumentów nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się do udziału w projekcie. Złożone wnioski będą poddawane szczegółowej weryfikacji pod kątem kwalifikacji kandydatów, kryteriów oceny w tym wagi punktowej i poprawności dostarczonych dokumentów. Po zakończeniu rekrutacji utworzona zostanie lista rankingowa
Wszyscy kandydaci biorący udział w procesie rekrutacyjnym zostaną poinformowani indywidualnie o wynikach do 10 dni roboczych od jej zakończenia.
W przypadku wyczerpania dostępnego limitu miejsc rekrutacja zostanie natychmiastowo zakończona. Zakończenie rekrutacji zostanie niezwłocznie ogłoszone na stronie internetowej IB- Polska oraz w social-mediach.
Z osobami zakwalifikowanymi do udziału w projekcie przeprowadzana będzie Indywidualna Diagnoza Potrzeb na podstawie której podpisany zostanie kontrakt trójstronny, którego stronami będą uczestnik programu lub jego opiekun prawny/faktyczny, fundacja Internationaler Bund Polska oraz opiekun/asystent.
Uczestnik projektu lub jego opiekun prawny ma prawo wyboru lub wskazania osoby, która będzie świadczyć usługi opiekuna/asystenta o ile osoba ta spełniać będzie wymogi programowe dotyczące kwalifikacji lub doświadczenia przy czym opiekunem /asystentem nie może być członek rodziny, opiekun prawny ani osoba faktycznie zamieszkująca razem z uczestnikiem projektu.
W trakcie realizacji Projektu prowadzona będzie regularna weryfikacja ilości wykorzystanych godzin z przyznanej puli. Co 2 miesiące dokonywana będzie generalna ocena stopnia realizacji. W przypadku braku wykorzystania zaplanowanych godzin wsparcia uczestnik składać będzie stosowne oświadczenia a liczba godzin w kontrakcie korygowana będzie w formie aneksu zgodnie z realnym zapotrzebowaniem. Wykonawca zastrzega sobie prawo do regularnego monitoringu i kontroli jakości realizowanych usług zarówno w formie telefonicznej jaki bezpośredniej w środowisku podopiecznego.
Warunkiem przystąpienia do Projektu jest zapoznanie się z niniejszym Regulaminem Rekrutacji, wypełnienie Formularza Zgłoszeniowego i dostarczenie go w wyznaczonym terminie wraz z wymaganymi dokumentami (orzeczenie, zaświadczenie lekarskie, inne dodatkowe oświadczenia w zależności od kryteriów premiujących). Dokumentacja wysyłana drogą e-mailową akceptowana jest wyłącznie w formie czytelnego skanu lub zdjęcia. Dokumenty, których jakość będzie uniemożliwiała ich odczytanie i zweryfikowanie nie będą akceptowane.
W przypadku zgłoszenia telefonicznego oraz osobistego formularz rekrutacyjny wypełniany będzie przez pracownika obsługi projektu.
Każdy kandydat zobowiązany jest do dostarczenia wymaganych dokumentów osobiście lub drogą listowną, e-mailową do 7 dni roboczych od daty zgłoszenia do projektu (wymagane jest okazanie oryginału lub odpisu orzeczenia do wglądu). Niedostarczenie wymaganej dokumentacji w wyznaczonym terminie skutkować będzie odrzuceniem zgłoszenia do projektu.
Załączniki:
- Formularz rekrutacyjny do projektu FEMP
- Oświadczenie opiekuna faktycznego
- Upoważnienie do złożenia dokumentacji w imieniu uczestnika projektu