Renault Embleme – koncepcyjna wizja wnętrza i napędu

2 dni temu

Renault Embleme stanowi kontynuację prac badawczych rozpoczętych w ramach projektu Scenic Vision w 2022 roku. Tym razem marka idzie o krok dalej i tworzy rodzinny samochód demonstracyjny – przestrzenny, wygodny i zaawansowany technologicznie – z rekordowo niskim poziomem emisji dwutlenku węgla.

Owocem tych działań jest opracowany przez Ampere samochód demonstracyjny Renault Embleme. Pojazd ten, pomyślany od początku do końca jako niskoemisyjny samochód rodzinny, emituje w całym cyklu życia o 90% mniej gazów cieplarnianych (CO2e) w porównaniu do referencyjnego poziomu z 2019 roku. Ślad węglowy produkcji komponentów zmniejszono o 70%. Użyte materiały w 50% pochodzą z recyklingu i prawie wszystkie nadają się do recyklingu po zakończeniu eksploatacji. Inżynierowie i projektanci wspólnie starali się wypracować najlepsze rozwiązania w zakresie aerodynamiki i efektywności energetycznej. W rezultacie powstało eleganckie kombi typu „shooting brake” o długości 4,80 metra, w którym dużą wagę przywiązano do detali stylistycznych, nowoczesnego wnętrza i śladu węglowego.

Wnętrze samochodu wypełnione jest z jednej strony nowoczesną atmosferą, która zachęca do podróży, a z drugiej innowacyjnymi technologiami, w tym nowym dużym ekranem panoramicznym openR, który rozciąga się na całej długości deski rozdzielczej. Dwupaliwowy silnik elektryczny zasilany energią elektryczną i wodorem, umieszczony pod tylną podłogą, umożliwia istotne ograniczenie emisji, zarówno na krótkich, jak i długich dystansach.

Celem projektu Renault Embleme było osiągnięcie maksymalnej dekarbonizacji poprzez zaprojektowanie samochodu, który byłby jednocześnie atrakcyjny, wydajny, rodzinny, przestronny, wygodny, zaawansowany technologicznie i wszechstronny w użyciu. To więcej niż samochód koncepcyjny, to samochód demonstracyjny, na który przyjemnie jest patrzeć, którym przyjemnie się podróżuje i który przyjemnie się prowadzi – prawdziwa zachęta do wyruszenia w drogę! – Fabrice Cambolive, dyrektor generalny marki Renault

Klamki drzwiowe – AKWEL

„Czułe” klamki drzwiowe zostały zaprojektowane zgodnie z zasadami projektowania ekologicznego. Ich zoptymalizowana konstrukcja, bardzo korzystnie wpływająca na aerodynamikę, zmniejszyła całkowitą masę gotowego produktu o 60%. Uproszczenie mechanizmu umożliwiło rezygnację z 50 komponentów, a przy tym czas reakcji na impuls otwarcia kształtuje się na poziomie 0,1 sekundy.

Poszczególne części, wykonane z jednego materiału, złożone są w 65% z materiałów pochodzących z recyklingu, co przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 88%. AKWEL zaprojektował również elektryczny system otwierania pokrywy silnika.

Elementy nadwozia – ArcelorMittal

Dzięki zastosowaniu zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS) i stali tłoczonej na gorąco (PHS) ArcelorMittal zmniejszył ciężar stali potrzebnej do produkcji surowego nadwozia (BiW) o 8%, a tym samym poprawił efektywność energetyczną i ślad węglowy. Zastosowana m.in. w ramie drzwi (słupek B) stal ArcelorMittal XCarb® pochodzi z recyklingu i źródeł odnawialnych i jest wytwarzana w dużej mierze (co najmniej 75%) w obiegu zamkniętym oraz w 100% z odnawialnej energii elektrycznej, co umożliwia redukcję emisji CO2e o 69%. ArcelorMittal planuje osiągnąć neutralność węglową do roku 2050 dzięki połączeniu technologii takich jak bezpośrednia redukcja żelaza czy wykorzystanie gazu ziemnego i zielonego wodoru.

Jednomateriałowa izolacja termiczna i akustyczna – Autoneum

Na potrzeby Embleme Autoneum zaprojektowało 32 części wewnętrzne i zewnętrzne o adekwatnościach termicznych i/lub akustycznych, takie jak owiewki pod nadwoziem, dywaniki, pokrycie bagażnika, części akustyczne, absorbery komory silnika i przedni schowek. Części te zostały wykonane z jednomateriałowych włókien poliestrowych, które są niezwykle lekkie i ułatwiają stuprocentowy recykling. Podczas produkcji zmaksymalizowano wykorzystanie odnawialnej energii elektrycznej i recykling ścinków. Dzięki zmniejszeniu masy (o 25%), dużej zawartości materiałów pochodzących z recyklingu, bezodpadowemu procesowi produkcji i wysokiej możliwości recyklingu materiałów po zakończeniu ich eksploatacji Autoneum udało się zmniejszyć ogólny ślad węglowy swoich komponentów o 70%.

Drzwi aluminiowe – Constellium

Kluczową zaletą aluminium jest to, iż można je poddawać recyklingowi nieskończoną liczbę razy bez uszczerbku dla jego adekwatności. Wytwarzanie aluminium z odzysku na potrzeby produkcji nadwozi samochodowych wymaga bardzo niewielkiej ilości energii – zaledwie 5% tej potrzebnej do wytworzenia metalu pierwotnego – i generuje niewielkie ilości CO2e.

Do produkcji drzwi Constellium wykorzystało aluminium pierwotne, wytwarzane w procesie elektrolizy przy użyciu niskoemisyjnej energii elektrycznej oraz aluminium z recyklingu, uzyskiwane w obiegu zamkniętym. W ten sposób wykazano możliwość długotrwałego wykorzystania aluminium w obiegu zamkniętym na potrzeby produkcji samochodów.

Felgi aluminiowe – Dicastal

Felgi Renault Embleme zostały zaprojektowane w sposób ekologiczny, a ich konstrukcja zbliżona jest do koła pełnego, odznaczającego się szczególnie dobrą aerodynamiką. Są smukłe i bardzo lekkie (koło 16,5 kg i dodatek 0,88 kg). Wykonane są z aluminium pochodzącego w 70% z gospodarki o obiegu zamkniętym. Ich produkcja generuje zaledwie 195 kg CO2e.

Wnętrze – Forvia

Tapicerka firmy Forvia, w szczególności na desce rozdzielczej, została wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu lub naturalnych, takich jak len i ananas, które pochłaniają i magazynują dwutlenek węgla. Strefy kontaktu na panelach drzwi i konsoli środkowej pokryte są skórą wykonaną z włókien ananasa, lżejszą i bardziej wytrzymałą alternatywą dla skóry zwierzęcej.

Deska rozdzielcza pokryta jest lnem produkowanym w Normandii (Francja). Dzięki temu innowacyjnemu procesowi zastosowany materiał, prezentujący wysokie walory estetyczne, zyskał adekwatności strukturalne. Udało się również całkowicie wyeliminować odpady materiałowe. Zoptymalizowano także proces montażu płatów drzwiowych i listwy ozdobnej na desce rozdzielczej poprzez wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań, bez spawania i klejenia, ułatwiających recykling.

Tradycyjne elementy sterujące zastąpiono technologią „Shy Tech”, czyli przyciskami ukrytymi pod powierzchnią (podnośniki szyb, ekran centralny), co wzmocniło minimalistyczny design i trwałość.

Reflektory – Forvia Hella

Reflektory opracowane przez Forvia Hella pozwalają na obniżenie o połowę emisji CO2e w całym cyklu życia samochodu w porównaniu do reflektorów konwencjonalnych dzięki zastosowaniu soczewek Fresnela, których produkcja wymaga o 80% mniej materiałów. Zoptymalizowany projekt, zastosowanie innowacyjnych procesów wtryskowych oraz wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu i surowców biologicznych odpowiadają za połowę redukcji śladu węglowego. Od końca 2025 roku 30% tej redukcji będzie uzyskiwane dzięki wytwarzaniu produktu w zakładach neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. Z kolei adaptacyjna kontrola natężenia światła zmniejsza zużycie energii w centrach miast o 60%.

Opony – Michelin

Opony odgrywają kluczową rolę w projekcie niskoemisyjnego pojazdu, ponieważ odpowiadają za około 20% zużycia energii przez pojazd. Renault Embleme zaprezentowano na targach motoryzacyjnych w Paryżu ze zoptymalizowanymi oponami MICHELIN Primacy. Zaprojektowano je specjalnie dla tego modelu w rozmiarze 215/45-R22. Zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki opony Michelin po raz kolejny przesuwają granice oporu toczenia. Opór toczenia opon Slimline wynosi, bez uszczerbku dla pozostałych parametrów, 4,5 kg/T. Dla porównania w przypadku opon konwencjonalnych jest to 5,5 kg/T. Analiza cyklu życia wykazała, iż do 2035 roku innowacja ta poprawi trwałość pojazdów o 55% i zmniejszy ślad węglowy opon o ponad 40%.

Zbiornik wodoru – OP Mobility

Aby ograniczyć masę pojazdu i jego ślad węglowy, zbiornik wodoru wykonano z włókien węglowych, z wykorzystaniem energii niskoemisyjnej.

Komponenty elektroniczne – STMicroelectronics

W falowniku trakcyjnym, który przekształca energię z akumulatora trakcyjnego na energię do zasilania silnika Embleme, wykorzystano technologię opartą na węgliku krzemu (SiC) firmy STMicroelectronics. Innowacyjna technologia SiC jest uzupełnieniem krzemu pierwiastkowego w elektronice mocy, która jest niezbędna do sterowania przepływem energii, zasięgiem i ładowaniem akumulatora. Węglik krzemu jest bardziej wytrzymały niż krzem w wysokowydajnych pojazdach elektrycznych i bardziej przyjazny dla środowiska, ponieważ ogranicza straty energii, obsługuje wyższe poziomy mocy i napięcia oraz zapewnia lepszą wydajność energetyczną i termiczną. Do 2030 roku firma STMicroelectronics zamierza zmniejszyć emisję CO2e z falownika trakcyjnego o ok. 80% w całym okresie eksploatacji względem Renault Megane z 2018 roku.

Kompletny system wycieraczek – Valeo

Firma Valeo opracowała innowacyjny system wycieraczek składający się z silnika bezszczotkowego, wycieraczek Nanojet AquaBlade™ i części polimerowych drukowanych w technologii 3D, umożliwiający całkowitą redukcję emisji CO2e o 60%. Nanojet AquaBlade™ pozwala zmniejszyć emisje CO2e o około 60% dzięki wykonaniu z materiałów pochodzących z recyklingu i wykorzystaniu technologii Nanojet, która charakteryzuje się większą liczbą dysz wzdłuż pióra, o mniejszej średnicy niż w klasycznej wersji AquaBlade™.

Konstrukcja zapewnia lepszą wydajność i umożliwia zachowanie tej samej jakości wycierania przy mniejszej liczbie cykli. Wymaga dzięki temu mniejszej ilości płynu, co przekłada się na mniejszy rozmiar i wagę zbiornika. Drukowane w 3D części polimerowe zmniejszają emisje CO2e o 50%, a lżejszy i bardziej wydajny silnik bezszczotkowy o 70%.

Akumulator elektryczny – Verkor

Zaprojektowany przez Verkor akumulator elektryczny, który ma wejść do produkcji przed 2035 rokiem, zapewnia większą o 72% redukcję emisji dwutlenku węgla w porównaniu z równoważnym akumulatorem konwencjonalnym. Wyniki te osiągnięto dzięki zoptymalizowanym procesom produkcyjnym, wytwarzaniu w fabryce zasilanej niskoemisyjną energią elektryczną, współpracy z lokalnymi dostawcami i optymalizacji recyklingu odpadów i akumulatorów po zakończeniu ich eksploatacji.

Innowacyjny proces produkcji tkanin obiciowych

Siedzenia pokryto tkanym poliestrem, a podłogi poliestrem formowanym termicznie. Wszystkie kolory tkanego poliestru, pochodzącego w 100% z recyklingu i nadającego się do dalszego recyklingu, pokrywającego dużą część wnętrza Renault Embleme, uzyskano poprzez tkanie nici w zaledwie czterech kolorach (cyjan, magenta, żółty i czarny). Proces ten, znany jako „synteza addytywna”, nie wymaga barwników, generuje mniej CO2e i pozwala uzyskać do 62 odcieni kolorów.

RODZINNY, BEZPIECZNY I ZAAWANSOWANY TECHNOLOGICZNE SAMOCHÓD

Celem projektu Renault Embleme było osiągnięcie maksymalnej dekarbonizacji i stworzenie atrakcyjnego, rodzinnego, przestrzennego, komfortowego, zaawansowanego technologicznie i wszechstronnego samochodu. To więcej niż samochód koncepcyjny: to jeżdżący samochód demonstracyjny, na który przyjemnie się patrzy, w którym przyjemnie się siedzi i który przyjemnie się prowadzi. Prawdziwe zaproszenie do podróży!

Eleganckie, płynne linie

Opływowe linie nadwozia Renault Embleme w elegancki sposób łączą typowy dla kombi, szeroki rozstaw osi (2,90 m) z niewielką wysokością (1,52 m) i bardzo niską linią dachu, charakterystycznymi dla coupé. Stylistyka typu „shooting brake” Renault Embleme jest uwydatniona przez zielony kolor nadwozia z efektem dichroicznym: odcień różni się w zależności od kąta patrzenia i padania światła.

Długość 4,80 m pozwala wygodnie wyruszyć w rodzinną podróż wraz z pasażerami i bagażem, a to dzięki tylnemu i przedniemu bagażnikowi o pojemności odpowiednio 556 l i 74 l. Stanowi również potwierdzenie, iż Renault wiąże swoją przyszłość z innowacjami w segmentach C i wyższych, zgodnie ze strategią marki ukierunkowaną na generowanie wartości.

Sygnatura świetlna, która jest owocem poszukiwań stylistycznych inspirowanych nowym, wyrazistym logo Renault, nadaje modelowi „techniczny”, a jednocześnie charakterystyczny wygląd.

Zoptymalizowana dynamika jak w Formule 1

Projekt głównych linii i poszczególnych elementów nadwozia podporządkowano idei optymizacji oporu powietrza i kontroli strumieni powietrza. Udało się osiągnąć ten cel bez zmniejszenia przestrzeni wewnątrz samochodu.

Współczynnik oporu powietrza (Cx) starannie dopracowano dzięki technologii cyfrowego bliźniaka i zaawansowanym narzędziom do symulacji cyfrowej udostępnionym przez stajnię BWT Alpine F1 Team. W ramach owocnej współpracy z zespołami Renault i Ampere próby wykonane w cyfrowym tunelu aerodynamicznym umożliwiły optymalizację pasywnego i aktywnego aspektu aerodynamiki w rekordowym czasie, bez konieczności budowania modelu.

Jeszcze przed fizycznym powstaniem samochodu inżynierowie mogli się przekonać, iż ma on doskonałe parametry oporu powietrza ze współczynnikiem sCx o wartości 0,60 i Cx wynoszącym 0,25. To cenna oszczędność czasu i ograniczenie emisji CO2e.

Aby nadać płynność liniom nadwozia, Renault Embleme pozbawiono bocznych lusterek. Zastąpiono je dwiema kamerami zintegrowanymi z nadkolami, gdzie powodują najmniej zawirowań strug powietrza. Wycieraczki schowano pod maską, a klamki drzwiowe reagujące na dotyk („e latch”) zlicowano z karoserią.

Model Embleme zaprojektowano jako samochód do codziennego użytku. Aktywne elementy aerodynamiczne wpisują się w te założenia poprzez łączenie dyskrecji i wydajności. Listewki w dolnej części przedniego zderzaka otwierają się lub zamykają w zależności od potrzeby chłodzenia podzespołów. Płaska podłoga, zapożyczona z Formuły 1, została wyposażona w umieszczony pod tylnym zderzakiem i obracający się wokół osi poziomej pod kątem 5° aktywny dyfuzor, który wysuwa się, aby wyrównać górny i dolny przepływ powietrza oraz zmniejszyć opór aerodynamiczny. Opony typu „tall and narrow” w rozmiarze 22 cali mają niski opór toczenia.

Wystrój wnętrza zapraszający do podróży

Wnętrze także ozdobiono słowami i tekstami, takimi jak hasło „otwarty umysł” na klamkach czy wyraz „podróż” na obszyciu kieszeni w oparciach foteli. Ich kształt nawiązuje do formy plecaka turystycznego.

Na tylnej kanapie komfortowo może podróżować trzech pasażerów, tym bardziej, iż oparcie środkowego miejsca odchyla się. Środkowe siedzenie, cofnięte w stosunku do reszty kanapy, zapewnia pasażerowi wygodę na wysokości ramion, a także panoramiczny widok kabiny i drogi. W konstrukcji przedniej konsoli środkowej przewidziano przestrzeń na stopy, co sprawia, iż pasażer siedzący z tyłu na środku może wygodnie wyciągnąć nogi. Kiedy boczne siedzenia są puste, dwa podłokietniki można schować w oparciu. Pozwala to jeszcze bardziej zwiększyć wygodę pasażera siedzącego na środkowym miejscu.

Całkowicie nowy, immersyjny system audio z 14 głośnikami, zamontowany w samochodzie demonstracyjnym Renault Embleme, na nowo definiuje emocje płynące z utworów muzycznych dzięki wyjątkowej konfiguracji stworzonej przez Jeana-Michela Jarre’a. Głośniki średniotonowe, umieszczone w górnej części drzwi, zapewniają zawsze naturalne i wyraźne dźwięki. Ekskluzywny subwoofer w konsoli środkowej gwarantuje mocne brzmienie o prawdziwej głębi. Natomiast zagłówki z głośnikami, zwieńczenie całości, dają efekt otulenia dźwiękiem.

Zaawansowana technologicznie kabina

Elegancki, zakrzywiony ekran panoramiczny openR rozciąga się na całej długości deski rozdzielczej. Ma wymiary 1,2 m długości i 12 cm wysokości (wyświetlacz o rozdzielczości 8K i przekątnej 48 cali) , dzięki czemu zapewnia wyjątkowe wrażenia multimedialne i umożliwia zarówno kierowcy, jak i pasażerowi dostęp do wspólnych, a jednocześnie spersonalizowanych informacji.

Korzystanie z funkcji systemu multimedialnego jest wyjątkowo intuicyjne. System obsługuje się za pośrednictwem drugiego ekranu dotykowego, umieszczonego na konsoli środkowej, oraz dzięki pokrętła i uzupełniających je kilku przycisków na kierownicy.

Rozwiązania technologiczne w Renault Embleme, takie jak na przykład sterowanie cyfrowe i głosowe, przyczyniły się do zmniejszenia liczby komponentów. Chociaż technologia w pojeździe jest wszechobecna, jej estetyka wpisuje się w dyskretny nurt „SHY TECH”. Środkowy ekran, współtworzący atmosferę ukojenia, która zachęca do podróży, jest stonowany i pokryto go matową folią. Przyciski i dotykowe panele na drzwiach wykończono zaś tkaniną. Wszystkie elementy umieszczono dokładnie tam, gdzie potrzebują ich pasażerowie i gdzie dłoń kieruje się spontanicznie.

Ponadto każde urządzenie, podobnie jak i ekrany, jest energooszczędne dzięki automatycznej dezaktywacji diod LED w czarnych strefach wyświetlacza i jego miejscowemu przyciemnianiu. Funkcja ta nosi nazwę local dimming i przyczynia się do większej dekarbonizacji użytkowania. Również w duchu oszczędności zasobów rozdział między fizycznymi i cyfrowymi przyciskami sterowania idealnie wyważono. Umożliwiło to maksymalne ograniczenie ich liczby. jeżeli chodzi o ręczną regulację ustawień, pokrętło zintegrowane z interaktywnym panelem świeci tylko wtedy, kiedy zbliża się do niego dłoń.

W 100% elektryczny napęd

W ostatnich latach dokonano wielkich postępów w zakresie gęstości energetycznej akumulatorów w pełni elektrycznych samochodów, ale to wciąż niewystarczające, aby dorównać samochodom z silnikami spalinowymi pod względem zasięgu i czasu trwania jazdy. Z tego względu inżynierowe pracujący nad Embleme sprawdzili również możliwości, jakie daje napęd wodorowy. Wodór jest bezzapachowym, bezbarwnym i nieżrącym gazem, który może wytwarzać energię elektryczną w wyniku spalania w silniku spalinowym lub utleniania w ogniwie paliwowym, w wyniku czego wytwarzana jest jedynie woda. Magazynowanie i produkcja wodoru są pod kontrolą, a pompa wodorowa napełnia się szybko, bo o kilogram na minutę (a niedługo jeszcze szybciej).

Zestawienie ogniwa paliwowego z akumulatorem, jeżeli mają równoważną moc wystarczającą do utrzymania samochodu w ruchu, umożliwia połączenie zalet obu tych technologii i zapewnienie większego zasięgu. Aby pokonać taką samą liczbę kilometrów, elektryczny silnik zasilany z dwóch źródeł energii w Renault Embleme korzysta z akumulatora dwukrotnie mniejszego od akumulatora o dużym zasięgu, montowanego w tej chwili w samochodach elektrycznych.

Podczas codziennych przejazdów pojazd działa jak typowy samochód elektryczny, którego akumulator ładuje się przez hamowanie z odzyskiwaniem energii, moduły fotowoltaiczne na dachu oraz gniazdo lub stację ładowania. Kilkusetkilometrowy zasięg spokojnie wystarczy do pokonywania codziennych tras. W przypadku długich podróży wskazane jest używanie ogniwa paliwowego w celu skrócenia czasu ładowania dzięki wodorowi.

1000 km zasięgu. Prawie

Renault Embleme jest w stanie przejechać choćby do 1000 km w podobnym czasie co samochód spalinowy, bez emisji dwutlenku węgla z układu wydechowego i bez ładowania akumulatora, na dwóch pełnych tankowaniach wodoru, z których każde zajmuje 5 minut i daje zasięg do 350 km.

Renault Embleme wyposażono w silnik elektryczny z uzwojonym wirnikiem o mocy 160 kW – niezawierający metali ziem rzadkich. Może być zasilany na dwa sposoby: z akumulatora NMC o pojemności 40 kWh, umieszczonego pod podłogą, oraz z ogniwa paliwowego PEMFC (30 kW), zasilanego niskoemisyjnym wodorem ze zbiornika o pojemności 2,8 kg, umieszczonego pod przednią maską.

Konstrukcja napędu na platformie podłogowej AmpR Medium umożliwia pomieszczenie wszystkich elementów układu napędowego (silnik elektryczny, akumulator, ogniwo paliwowe i zbiornik wodoru), a przy tym zachowuje możliwie najniższy środek ciężkości i idealny rozkład masy, aby zapewnić jak najlepsze osiągi i wydajność.

Podczas typowej podróży między Paryżem a Marsylią 75% energii elektrycznej zużywanej przez samochód wytwarza ogniwo paliwowe. Odbywa się to bez emisji innych niż woda. Dzięki dostępnej w systemie multimedialnym funkcji planowania trasy można zresztą obliczyć procent mocy, jaki powinno zapewnić ogniwo paliwowe, aby zoptymalizować wykorzystanie akumulatora trakcyjnego lub też zachować poziom jego naładowania.

Recykling zataczający pełne koło

Renault Embleme zaprojektowano z wykorzystaniem co najmniej 50% materiałów z recyklingu. Zarówno z poużytkowego, z materiałów z samochodów wycofanych z eksploatacji, jak i poprodukcyjnego, z odpadów produkcyjnych. Renault Embleme w ponad 90% nadaje się do recyklingu. Po zakończeniu jego eksploatacji materiały można więc odzyskać i ponownie wprowadzić do cyklu produkcyjnego. Oczywiście w formie materiałów pochodzących z recyklingu. Jest to zgodne ze strategią zamkniętego obiegu wdrożoną przez The Future Is NEUTRAL: nic nie ginie, a ulega transformacji.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Idź do oryginalnego materiału