Blisko 10 mln zł kosztowały prace związane z usuwaniem skutków ubiegłorocznej, wrześniowej powodzi, jakie przeprowadzono na sieci dróg krajowych w województwie dolnośląskim.
Szkody powodziowe – największe wyzwania
Wrześniowe wezbrania rzek w 2024 roku spowodowały poważne uszkodzenia infrastruktury drogowej niemal w całym regionie, szczególnie w Kotlinie Kłodzkiej. Najczęściej odnotowywano:
- podmycia korpusu drogowego i osuwiska,
- uszkodzenia nawierzchni, poboczy i barier,
- zniszczenia obiektów mostowych i ich wyposażenia,
- zamulenia rowów, przepustów i zbiorników retencyjnych,
- awarie urządzeń odwodnienia.
Działania w 2024 roku
Po ustabilizowaniu pogody rozpoczęto intensywne prace naprawcze. W 2024 roku udało się:
- odnowić nawierzchnie i pobocza,
- oczyścić systemy odwodnienia,
- zabezpieczyć uszkodzone obiekty inżynierskie.
Na te cele przeznaczono 5,57 mln zł.
Prace w 2025 roku
W tym roku zrealizowano 39 zadań odtworzeniowych, m.in.:
- DK35 Mieroszów – Kowalowa: naprawa jezdni, poboczy, chodnika i odwodnienia,
- DK3 Piechowice: odbudowa podmytych filarów i muru oporowego,
- A4 Zgorzelec – Krzyżowa: naprawa drogi serwisowej i odmulenie odwodnienia,
- S3 Bolków – Kamienna Góra: czyszczenie kolektorów na estakadach, naprawa wałów i kanalizacji,
- S3 węzeł Legnica Południe: zabezpieczenie skarp i podpór estakady,
- DK33 Wilkanów i Żelazno: odbudowa chodników, naprawa nawierzchni, murów oporowych i barier.
Na te prace przeznaczono 4,26 mln zł.
Efekty
Łącznie w latach 2024–2025 wydatkowano ok. 10 mln zł, co pozwoliło na:
- przywrócenie pełnej przejezdności,
- poprawę bezpieczeństwa kierowców,
- zabezpieczenie infrastruktury przed kolejnymi intensywnymi opadami.
Dzięki szybkim działaniom drogowców i zaangażowaniu środków finansowych udało się odtworzyć najważniejsze odcinki tras, minimalizując długofalowe skutki powodzi.