Rok po powodzi na Dolnym Śląsku – podsumowanie działań na drogach krajowych

3 tygodni temu

Blisko 10 mln zł kosztowały prace związane z usuwaniem skutków ubiegłorocznej, wrześniowej powodzi, jakie przeprowadzono na sieci dróg krajowych w województwie dolnośląskim.

Szkody powodziowe – największe wyzwania

Wrześniowe wezbrania rzek w 2024 roku spowodowały poważne uszkodzenia infrastruktury drogowej niemal w całym regionie, szczególnie w Kotlinie Kłodzkiej. Najczęściej odnotowywano:

  • podmycia korpusu drogowego i osuwiska,
  • uszkodzenia nawierzchni, poboczy i barier,
  • zniszczenia obiektów mostowych i ich wyposażenia,
  • zamulenia rowów, przepustów i zbiorników retencyjnych,
  • awarie urządzeń odwodnienia.

Działania w 2024 roku

Po ustabilizowaniu pogody rozpoczęto intensywne prace naprawcze. W 2024 roku udało się:

  • odnowić nawierzchnie i pobocza,
  • oczyścić systemy odwodnienia,
  • zabezpieczyć uszkodzone obiekty inżynierskie.
    Na te cele przeznaczono 5,57 mln zł.

Prace w 2025 roku

W tym roku zrealizowano 39 zadań odtworzeniowych, m.in.:

  • DK35 Mieroszów – Kowalowa: naprawa jezdni, poboczy, chodnika i odwodnienia,
  • DK3 Piechowice: odbudowa podmytych filarów i muru oporowego,
  • A4 Zgorzelec – Krzyżowa: naprawa drogi serwisowej i odmulenie odwodnienia,
  • S3 Bolków – Kamienna Góra: czyszczenie kolektorów na estakadach, naprawa wałów i kanalizacji,
  • S3 węzeł Legnica Południe: zabezpieczenie skarp i podpór estakady,
  • DK33 Wilkanów i Żelazno: odbudowa chodników, naprawa nawierzchni, murów oporowych i barier.

Na te prace przeznaczono 4,26 mln zł.

Efekty

Łącznie w latach 2024–2025 wydatkowano ok. 10 mln zł, co pozwoliło na:

  • przywrócenie pełnej przejezdności,
  • poprawę bezpieczeństwa kierowców,
  • zabezpieczenie infrastruktury przed kolejnymi intensywnymi opadami.

Dzięki szybkim działaniom drogowców i zaangażowaniu środków finansowych udało się odtworzyć najważniejsze odcinki tras, minimalizując długofalowe skutki powodzi.

Idź do oryginalnego materiału