Rowery elektryczne na ścieżkach rowerowych – radny apeluje o zmiany na rzecz bezpieczeństwa

4 godzin temu

Zdaniem Marka Sternalskiego, mieszkańcy często skarżą się na niebezpieczne sytuacje na styku ścieżek rowerowych i chodników. Niebezpieczeństwo dotyczy zarówno pieszych, jak i rowerzystów, w tym tych poruszających się tradycyjnymi rowerami lub elektrycznymi spełniającymi wymogi prawa. Radny ostrzega, iż brak odpowiednich działań może zniechęcić mieszkańców do korzystania z roweru jako środka transportu, co negatywnie wpłynie na rozwój infrastruktury rowerowej i zrównoważonego transportu w mieście.

W swojej interpelacji Marek Sternalski zaapelował o zwiększenie liczby kontroli prowadzonych przez Straż Miejską, ze szczególnym uwzględnieniem weryfikacji mocy silników oraz maksymalnych prędkości osiąganych przez rowery elektryczne. Postulował również instalację znaków ostrzegawczych i ograniczających prędkość w kluczowych punktach ścieżek rowerowych, gdzie występuje największe ryzyko wypadków.

Ważnym elementem jego propozycji są rozmowy z firmami kurierskimi, które miałyby zobowiązać swoich pracowników do korzystania z rowerów elektrycznych wyposażonych w ograniczniki prędkości.

Dodatkowo radny zwrócił uwagę na potrzebę wprowadzenia krajowych przepisów nakładających obowiązek rejestracji i oznakowania rowerów używanych przez kurierów, co miałoby ułatwić kontrolę nad ich użytkowaniem.

Miasto przyznaje, iż przepisy techniczne dotyczące rowerów elektrycznych są niewystarczające, a dynamiczny rozwój tego typu pojazdów generuje nowe wyzwania. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, rower elektryczny powinien mieć napęd o mocy nieprzekraczającej 250 W i automatycznie wyłączać wspomaganie przy prędkości 25 km/h. Tymczasem na drogach coraz częściej spotyka się pojazdy przypominające rowery, które w rzeczywistości mają parametry bliższe skuterom i nie powinny poruszać się po ścieżkach rowerowych.

Straż Miejska prowadzi regularne kontrole, które w 2024 roku doprowadziły do nałożenia 238 mandatów za różnego rodzaju wykroczenia oraz udzielenia 36 pouczeń. Miasto zapowiada zwiększenie liczby patroli w celu lepszego nadzorowania sytuacji na ścieżkach rowerowych. Jednak, jak podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania, brak odpowiednich przepisów wykonawczych utrudnia skuteczną weryfikację parametrów technicznych rowerów elektrycznych.

Latem tego roku zorganizowano wewnętrzne spotkanie przedstawicieli Policji, Straży Miejskiej, Zarządu Dróg Miejskich oraz Biura Miejskiego Inżyniera Ruchu, podczas którego omówiono problem związany z użytkowaniem szybkich rowerów elektrycznych przez kurierów. Planowane jest także spotkanie z przedstawicielami firm kurierskich w celu wypracowania zasad dotyczących bezpiecznego korzystania z pojazdów w przestrzeni miejskiej.

Miejski Inżynier Ruchu wskazuje, iż wprowadzanie dodatkowych znaków ostrzegawczych i ograniczeń prędkości na ścieżkach rowerowych może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Problemem jest nie tylko egzekwowanie takich przepisów, ale również dążenie miasta do ograniczania nadmiernej liczby znaków drogowych. W zamian sugeruje się instalowanie oznaczeń w najbardziej newralgicznych punktach, takich jak skrzyżowania ścieżek rowerowych z chodnikami czy okolice szkół i przystanków.

Miasto oraz służby miejskie, w tym Policja i Straż Miejska, wskazują na potrzebę wprowadzenia zmian legislacyjnych, które umożliwiłyby skuteczniejsze kontrole techniczne rowerów elektrycznych. W Polsce, w przeciwieństwie do państw takich jak Holandia, brakuje odpowiednich narzędzi i przepisów pozwalających na sprawdzanie parametrów pojazdów podczas kontroli drogowych.

Bezpieczeństwo na ścieżkach rowerowych pozostaje jednym z kluczowych wyzwań w rozwoju zrównoważonego transportu w Poznaniu. kooperacja miasta, służb oraz firm kurierskich może przyczynić się do wypracowania rozwiązań, które zwiększą komfort i bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Niezbędne są jednak także zmiany na poziomie krajowym, które pozwolą na skuteczniejsze egzekwowanie przepisów i kontrolę dynamicznie rozwijającego się rynku pojazdów elektrycznych.

Idź do oryginalnego materiału