Rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce Wschodniej nabiera wyraźnego tempa. Rozpoczęta właśnie rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz to projekt o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym. Inwestycja realizowana przy wsparciu funduszy obejmuje szeroko zakrojone prace modernizacyjne i budowlane, których łączna wartość wynosi ponad miliard złotych. Pierwsze roboty rozpoczęły się na odcinku Krosno – Targowiska. To właśnie ten fragment trasy stał się początkiem dużych zmian, które w kolejnych etapach obejmą całą linię prowadzącą z Jasła do Nowego Zagórza. Modernizacja tej trasy ma najważniejsze znaczenie zarówno dla codziennych pasażerów, jak i dla turystów podróżujących w kierunku Bieszczad.
Nowe przystanki i przebudowa infrastruktury
Zakres inwestycji jest szeroki i obejmuje zarówno budowę nowych elementów infrastruktury, jak i gruntowną modernizację istniejących obiektów. W ramach całego przedsięwzięcia powstanie pięć nowych przystanków kolejowych. Będą to: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południowe oraz Zagórz Przemysłowy. Równolegle prowadzone będą prace związane z przebudową torów, rozjazdów oraz przejazdów kolejowo-drogowych. Modernizacja obejmie także mosty, wiadukty i przepusty, co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego. Po zakończeniu robót pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się po tej trasie z prędkością do 120 kilometrów na godzinę.
https://wbieszczady.pl/aktualnosci/utrudnienia-na-drodze-w-kierunku-komanczy-do-kiedy-potrwaja-prace/PE8ugZ6mGwT4Cr4mrHVdKrótsze czasy przejazdu i większe bezpieczeństwo
Jednym z kluczowych efektów realizowanej inwestycji będzie znaczące skrócenie czasu podróży. Zgodnie z zapowiedziami, przejazd ze stolicy Podkarpacia do Nowego Zagórza ma skrócić się o około 25 minut. To istotna zmiana zarówno dla mieszkańców regionu, jak i dla osób korzystających z kolei w celach turystycznych.
Modernizacja linii kolejowej nr 108 oznacza także poprawę komfortu podróżowania. Nowa infrastruktura, wyższe parametry techniczne torów oraz przebudowane obiekty inżynieryjne mają zapewnić nie tylko szybsze, ale również bezpieczniejsze przejazdy.
Znaczenie dla połączeń w kierunku Bieszczad
Remontowany odcinek linii kolejowej nr 108 odgrywa istotną rolę w systemie połączeń prowadzących w Bieszczady. W ostatnich miesiącach trasa ta była wykorzystywana przez połączenie Regio kursujące z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych i z powrotem. Od połowy lutego do początku listopada 2025 roku pociąg ten umożliwiał bezpośredni dojazd w Bieszczady koleją regionalną. Od 3 listopada kurs ten został skrócony i pociągi Regio jeździły na trasie Rzeszów – Zagórz – Rzeszów. Wraz z rozpoczęciem robót modernizacyjnych połączenia Regio na tym odcinku zostały czasowo wstrzymane.
Jednocześnie modernizowana linia pozostaje kluczowa dla funkcjonowania połączeń dalekobieżnych. Chodzi o pociągi Intercity „Bieszczady” oraz „Wetlina”, kursujące na trasie Zagórz – Kraków Główny – Zagórz. Te połączenia są szczególnie ważne zarówno dla mieszkańców regionu, jak i dla turystów odwiedzających południowo-wschodnią część województwa podkarpackiego.
Na czas prowadzonych prac wprowadzono rozwiązania zastępcze, które mają zapewnić ciągłość podróży. Pociągi Intercity będą kursować z wykorzystaniem Zastępczej Komunikacji Autobusowej. Pasażerowie dojadą pociągiem z Zagórza do Targowisk, gdzie nastąpi przesiadka do autobusów. Te dowiozą podróżnych do Krosna, skąd możliwa będzie dalsza podróż pociągiem. Takie rozwiązanie, choć mniej wygodne niż bezpośredni przejazd koleją, pozwala utrzymać funkcjonowanie ważnych połączeń dalekobieżnych w trakcie realizacji inwestycji.











