Krosno. Targowiska. Linia kolejowa 108
Rozpoczęły się prace budowlane na linii kolejowej nr 108 na odcinku Krosno–Targowiska – poinformowała w poniedziałek Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
To jeden z kluczowych etapów dużej inwestycji kolejowej realizowanej na Podkarpaciu. Na czas robót pasażerowie muszą liczyć się z utrudnieniami i korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej.
Modernizacja linii kolejowej 108 częścią inwestycji za 1,7 mld zł
Remont odcinka Krosno–Targowiska jest elementem szeroko zakrojonego projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”.
Łączny koszt wszystkich prac wynosi około 1,7 mld zł, z czego część środków pochodzi z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027.
Najbardziej newralgiczny odcinek Krosno–Targowiska
Jak podkreśliła Dorota Szalacha, roboty rozpoczęły się na najbardziej newralgicznym fragmencie linii o długości około 2,4 km, pomiędzy stacjami Krosno i Targowiska.
– W pierwszej kolejności prowadzona będzie rozbiórka istniejących elementów infrastruktury – zaznaczyła.
Zasadnicze prace obejmą m.in. obniżenie infrastruktury kolejowej, przebudowę wiaduktu, mostu oraz przepustów. W ramach inwestycji powstaną także dwa tunele kolejowe o długości około 250 m i 84 m.
Nowy przystanek Krosno Miasto i dodatkowe punkty zatrzymań
Istotną zmianą dla pasażerów będzie nowa lokalizacja przystanku Krosno Miasto. Obiekt zostanie zbudowany poniżej poziomu terenu i w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
– Komfort zapewnią wysokie perony oraz ich wyposażenie w elementy małej architektury, w tym oznakowania dotykowe – podkreśliła Szalacha.
Dodatkowo na terenie miasta powstaną dwa nowe punkty zatrzymywania się pociągów: Krosno Guzikówka oraz Krosno Południowe.
Autobusowa komunikacja zastępcza przez dwa lata
Prace na odcinku Krosno–Targowiska mają potrwać około dwóch lat. Przez cały ten czas pasażerowie kolei będą korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej, co pozwoli na bezpieczne i sprawne prowadzenie robót.
Przebudowa 56 km torów między Jasłem a Nowym Zagórzem
W ramach całego projektu pomiędzy Jasłem a Nowym Zagórzem przebudowane zostaną tory, rozjazdy oraz przejazdy kolejowo-drogowe. Łącznie zmodernizowanych zostanie 56 km torów, co umożliwi zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h, a towarowych do 110 km/h.
Efektem inwestycji będzie skrócenie czasu przejazdu pociągiem z Rzeszowa do Nowego Zagórza o około 25 minut.
Nowe tunele, wiadukty i łącznica Jedlicze–Szebnie
Projekt zakłada także budowę trzech tuneli oraz trzech wiaduktów drogowych. Powstaną również trzy kilometry nowej linii kolejowej – łącznica Jedlicze–Szebnie, która połączy linie nr 106 i 108. Dzięki temu możliwy będzie przejazd na trasie Rzeszów – Sanok z pominięciem Jasła.
Pięć nowych przystanków kolejowych na Podkarpaciu
W ramach inwestycji powstanie pięć nowych przystanków kolejowych:
- Jasło Sobniów,
- Krosno Huta,
- Krosno Guzikówka,
- Krosno Południowe,
- Zagórz Przemysłowy.
Zakończenie inwestycji do 2029 roku
Wszystkie zadania realizowane w ramach rewitalizacji linii kolejowej nr 108 oraz budowy łącznicy Jedlicze–Szebnie mają zostać ukończone do 2029 roku.
Inwestycja znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu i komfort podróżowania koleją na Podkarpaciu.




![Trzymetrowa chanuka rozświetliła ul. Szeroką w Krakowie [ZDJĘCIA]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/12/chanuka1.jpg)


