Rondo Milenijne w Kędzierzynie-Koźlu to punkt, w którym krzyżują się trzy trasy: droga krajowa nr 40 oraz drogi wojewódzkie nr 408 i 423. Na każdym z czterech wlotów pomiary wykonane już kilka lat temu pokazywały spore obciążenie ruchem. Sytuacja wyglądała następująco:
- DK nr 40 – al. Armii Krajowej (odcinek północno-wschodni): średni ruch 14 251 pojazdów na dobę
- DK nr 40 – odcinek południowo-zachodni: 14 236 poj./dobę
- DW nr 423: 10 675 poj./dobę
- DW nr 408: 8 207 poj./dobę
Skutek? Rondo Milenijne w Kędzierzynie-Koźlu potrafi się korkować. Co jest uciążliwe nie tylko dla kierowców poruszających się krajową „czterdziestką”, ale i okolicznymi trasami.
Stąd inicjatywa rozbudowy tego skrzyżowania. Niedawno drogowcy zdecydowali się na ostateczną koncepcję. Ta zakłada, iż w ciągu drogi krajowej nr 40 powstanie estakada nad Rondem Milenijnym. Na rondzie powstaną prawoskręty. W ten sposób przeistoczy się w rondo turbinowe. Prace będą wymagały ingerencji w liczący około kilometra odcinek DK nr 40.
Rondo Milenijne w Kędzierzynie-Koźlu czeka przebudowa. Jest umowa na projekt
Do niedawna mówiło się głównie o koncepcji. Ale udało się poczynić kolejny krok ku realizacji modernizacji skrzyżowania. To umowa na projekt, na którym oparta będzie przebudowa, jaką czeka Rondo Milenijne w Kędzierzy-Koźlu.
Wartość umowy to blisko 1,2 mln zł. Wykonawca ma na to 32 miesiące, a więc nieco ponad 2,5 roku. Gdy projekt będzie gotowy, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu będzie mógł ogłosić przetarg na jego realizację.

Drogowcy przekonują, iż modernizacja skrzyżowania poprawi jego przepustowość oraz podniesie bezpieczeństwo. Tranzyt poruszający się DK 40 przejedzie nad rondem i odciąży w ten sposób wloty i wyloty z ronda. Ruch samochodowy ma być odseparowany od pieszego i rowerowego.
Szczegółowy zakres prac, jakie przejść ma Rondo Milenijne w Kędzierzynie-Koźlu:
- budowa węzła drogowego typu WB (skrzyżowanie dróg na różnych poziomach),
- budowa skrzyżowania o ruchu okrężnym typu rondo turbinowe na połączeniu drogi krajowej nr 40 z drogami wojewódzkimi nr 408 i 423,
- budowa łącznic drogi krajowej z drogami wojewódzkimi nr 408 i 423,
- budowa/ przebudowa istniejących zjazdów,
- budowa pasów włączenia i wyłączenia na drodze krajowej,
- rozbudowa odcinków dróg: DK 40, DW 408,
- przebudowa infrastruktury kolidującej z inwestycją,
- budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- budowa/przebudowa odwodnienia odcinków dróg objętych inwestycją,
- budowa/przebudowa oświetlenia drogowego.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania