Rusza budowa S8 na południe od Wrocławia – jest pierwsze pozwolenie!

1 dzień temu

09 lipca 2025 roku Wojewoda Dolnośląska wydała kluczową decyzję zezwalającą na realizację pierwszego odcinka drogi ekspresowej S8 na południe od Wrocławia. Zielone światło otrzymał fragment pomiędzy węzłami Jordanów Śląski i Łagiewniki Zachód. To istotny krok w rozbudowie infrastruktury drogowej regionu, która ma docelowo połączyć Wrocław z Kłodzkiem wygodną trasą ekspresową.

ZRID otwiera drogę do budowy i odszkodowań

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) precyzyjnie wyznacza granice terenu przeznaczonego pod budowę. Umożliwia to rozpoczęcie procedury odszkodowawczej dla właścicieli nieruchomości, których działki zostaną przejęte przez Skarb Państwa. Wartość odszkodowania oszacują niezależni rzeczoznawcy majątkowi powołani przez Wojewodę Dolnośląską. Właściciele otrzymają należne środki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ciągu 14 dni od uprawomocnienia się decyzji ustalającej kwotę.

Nowy odcinek S8: najważniejsze parametry i wykonawca

Odcinek Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód będzie miał 11,2 km długości. Kontrakt o wartości 355,6 mln zł zrealizuje firma Budimex. Nowa trasa zostanie poprowadzona po zachodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 8, przebiegając przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Łagiewniki Północ (łączący DK8 i DK39) oraz Łagiewniki Zachód (łączący DK8 z DW384).

Projekt przewiduje także budowę infrastruktury towarzyszącej – dwóch mostów z funkcją przejść dla zwierząt, czterech wiaduktów nad trasą, trzech wiaduktów w ciągu S8 oraz sześciu przepustów ekologicznych.

Postępy na całej trasie S8 Wrocław – Kłodzko

Planowana droga ekspresowa z Wrocławia do Kłodzka została podzielona na siedem odcinków. Pięć z nich – o łącznej długości ok. 55 km – jest już w realizacji w formule „projektuj i buduj”. Nowa S8 przedłuży istniejącą trasę kończącą się w tej chwili w okolicach Kobierzyc i połączy Dolny Śląsk z Białymstokiem dwujezdniową trasą z pasami awaryjnymi. Docelowo możliwa będzie rozbudowa o trzeci pas ruchu między Kobierzycami a Łagiewnikami.

Podwrocławskie odcinki między Kobierzycami a Łagiewnikami realizują firmy Strabag Infrastruktura Południe (7,5 km, 309,8 mln zł) i PORR (13,8 km, 401,1 mln zł). Dla tych fragmentów decyzje ZRID mają zostać wydane w trzecim kwartale tego roku.

Dalsze odcinki w stronę Kłodzka są na różnych etapach: trwa przetarg na fragment Łagiewniki Zachód – Niemcza (9,3 km), podpisano już umowy na realizację odcinka Niemcza – Ząbkowice (7,9 km) z firmą Mostostal Warszawa oraz Ząbkowice – Bardo (prawie 14 km) z Grupą Mirbud. Dla odcinka Bardo – Kłodzko 2 lipca ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji techniczno-środowiskowej, a oferty można składać do 6 sierpnia.

Kolejny krok do lepszego połączenia regionu

Budowa nowego odcinka S8 to szansa na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu na zatłoczonej DK8, a także istotny impuls dla rozwoju południowej części Dolnego Śląska. Kolejne etapy inwestycji są konsekwentnie przygotowywane, a pierwsze prace budowlane mogą ruszyć już wkrótce.

Idź do oryginalnego materiału