S19. Zakończyły się testy maszyny TBM „Karpatka” przed rozpoczęciem drążenia tunelu na S19 Rzeszów Południe-Babica.
Uzyskano wszystkie wymagane zgody i dokumenty. Zamontowano niezbędne urządzenia, które umożliwią maszynie pracę w środowisku metanowym – tak poinformowała dzisiaj GDDKiA.
![](https://www.carpatiabiznes.pl/wp-content/uploads/2024/07/449521188_912668897571518_4690408702217522185_n.jpg)
fot. GDDKiA
![](https://www.carpatiabiznes.pl/wp-content/uploads/2024/07/449567408_912668937571514_8339470750273240106_n.jpg)
fot. GDDKiA
![](https://www.carpatiabiznes.pl/wp-content/uploads/2024/07/449508066_912668947571513_2201644088706954836_n.jpg)
fot. GDDKiA
S19 Rzeszów Południe-Babica: zakres prac
W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988.
Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł brutto.
Trasa będzie częścią szlaku Via Carpatia.