PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację fragmentu linii kolejowej nr 8 pomiędzy Krakowem Głównym a stacją Tunel. To najważniejszy odcinek trasy z Krakowa do Warszawy. Inwestycja warta jest ponad 105 mln zł netto, a po jej zakończeniu pociągi pojadą na wybranych fragmentach z prędkością do 120 km/h. Efekt dla pasażerów? Skrócenie podróży do stolicy o trzy minuty.
Prace wykona firma PORR S.A., która ma 12 miesięcy na przygotowanie projektów i realizację robót. Modernizacja obejmie wymianę fragmentów torów i rozjazdów, przebudowę elementów sieci trakcyjnej oraz wymianę urządzeń sterowania ruchem. Ma to zlikwidować obecne ograniczenia prędkości i poprawić przepustowość na jednej z najważniejszych linii w kraju.
– Z linii kolejowej nr 8 codziennie korzystają tysiące pasażerów podróżujących pociągami regionalnymi i dalekobieżnymi. Celem prowadzonych prac jest unowocześnienie oraz dostosowanie tej trasy do rosnącego zapotrzebowania na przewozy – mówi Andrzej Lipski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie.
Inwestycja obejmuje także infrastrukturę dla podróżnych. W Miechowie powstanie nowy peron, w Smrokowie i krakowskich Batowicach istniejące perony zostaną zmodernizowane i podwyższone. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Pojawią się wiaty, ławki, tablice informacyjne i energooszczędne oświetlenie LED. Opcjonalnie możliwa jest budowa dodatkowego peronu w Zastowie wraz z wydłużeniem kładki nad torami.
Na „ósemce” realizowane są już prace związane z unowocześnieniem systemu sterowania ruchem. Instalowane są nowoczesne urządzenia, kable i światłowody, które pozwolą na zdalne zarządzanie ruchem od stacji Kraków Batowice po Zastów. Ma to zwiększyć bezpieczeństwo i zmniejszyć ryzyko awarii.
Całe przedsięwzięcie jest współfinansowane z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. PKP PLK zapowiada, iż dzięki inwestycji poprawią się parametry techniczne linii, zwiększy się bezpieczeństwo, a podróżni zyskają wygodniejsze stacje i nieco szybszy przejazd na trasie do stolicy.
Modernizacja ma zakończyć się w ciągu 12 miesięcy.