Na południu Dolnego Śląska ruszają prace, które przywrócą do życia istotny fragment sieci kolejowej. Rewitalizowana zostanie linia ze Strzelina przez Kondratowice do Łagiewnik – inwestycja o strategicznym znaczeniu dla transportu towarowego i przyszłego rozwoju połączeń pasażerskich w regionie.
Zadanie zrealizuje konsorcjum Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z o.o. i TORHAMER Sp. z o.o.. Wartość kontraktu to blisko 60 milionów złotych, a czas realizacji – 8 miesięcy od podpisania umowy.
Kolejny projekt z KPO
Jak podkreśla marszałek Paweł Gancarz, inwestycja jest współfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy i ma duże znaczenie dla całego regionu:
– To kolejna ważna inwestycja ze środków KPO na Dolnym Śląsku. Dzięki staraniom zarządu województwa rewitalizacja tej trasy zyskała finansowanie i może ruszyć. Termin realizacji jest ambitny – życzę wszystkim stronom, byśmy spotkali się w przyszłym roku na odbiorze tej inwestycji.
Rewitalizacja 18 kilometrów kluczowej trasy
Projekt obejmie 18 km torów, które po latach zostaną dostosowane do obsługi ciężkich składów towarowych. Linia połączy Strzelin – leżący na międzynarodowej trasie Wrocław–Praga – z Łagiewnikami, umożliwiając transport surowców i towarów w kierunku północnym i zachodnim.
Jak zaznacza wicemarszałek Michał Rado, to przedsięwzięcie ma znaczenie nie tylko gospodarcze, ale też ekologiczne:
– To inwestycja, która pozwoli odciążyć lokalne drogi, dziś wykorzystywane przez ciężki transport kruszywa. Przywrócenie tej trasy to krok w stronę bardziej zrównoważonego i bezpiecznego transportu w regionie.
Nowe możliwości dla gospodarki i kolei
Rewitalizacja umożliwi rozwój lokalnej infrastruktury kolejowej, w tym budowę bocznic i punktów przeładunkowych, które będą mogły powstawać w zależności od potrzeb przedsiębiorców i samorządów.
Jak dodaje wicemarszałek Wojciech Bochnak:
– W pierwszej kolejności linią będą kursować pociągi towarowe, ale docelowo możliwe będzie włączenie jej w sieć połączeń pasażerskich. To istotny projekt zarówno dla firm, jak i lokalnych społeczności.
Alternatywa dla zatłoczonego korytarza
Dotychczasowy odcinek Wrocław–Strzelin–Kamieniec Ząbkowicki jest jednotorowy, co ogranicza przepustowość całego szlaku. Nowa trasa do Łagiewnik stworzy alternatywę dla ruchu towarowego, pozwalając pociągom ominąć najbardziej obciążony fragment.
Dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, Mateusz Masłowski, podkreśla, iż inwestycja to część większego planu:
– Na ten odcinek mieliśmy dziewięć ofert, a najkorzystniejszą złożył DOLKOM. Środki z KPO musimy rozliczyć do połowy przyszłego roku, dlatego tempo prac będzie wysokie. Dzięki oszczędnościom i przesunięciom środków europejskich w ciągu najbliższych trzech lat zrewitalizujemy łącznie 200 km linii kolejowych.
Dolny Śląsk liderem w przywracaniu kolei
Projekt jest kolejnym etapem programu, w ramach którego samorząd województwa od 2019 roku przejął ponad 20 nieczynnych linii kolejowych. Na wielu z nich – jak do Sobótki, Karpacza czy Chocianowa – udało się już przywrócić ruch pasażerski.
Rewitalizacja trasy Strzelin–Łagiewniki to nie tylko inwestycja w transport, ale też w rozwój gospodarczy południowego Dolnego Śląska. Dzięki niej region zyska lepszą sieć połączeń, bezpieczniejsze drogi i większe możliwości dla przemysłu i logistyki.

2 tygodni temu



![Dał „nauczkę” nauce jazdy. „Takich cudownych kierowców mamy” [VIDEO]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/10/Clipboard01.jpg)








