Zima zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią rozpoczyna się Akcja Zima na dolnośląskich drogach krajowych. Magazyny soli są już zapełnione, sprzęt gotowy do pracy, a służby Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowują się do walki ze śliskością i śniegiem. w okresie 2025/2026 utrzymaniem zimowym objętych będzie ponad 1335 km dróg krajowych, które w przeliczeniu na jedną jezdnię dają aż 1850 km tras do odśnieżenia.
Sprzęt i zasoby w gotowości
Do zimowego utrzymania przygotowano 221 pojazdów, w tym 151 pługo-solarek oraz 70 jednostek sprzętu pomocniczego – równiarek, koparko-ładowarek i maszyn wielofunkcyjnych.
W tym sezonie drogowcy planują zużyć około 28 tysięcy ton soli drogowej, a koszt działań utrzymaniowych szacowany jest na około 60 milionów złotych.
Trzy standardy zimowego utrzymania
Podobnie jak w poprzednich latach, drogi krajowe na Dolnym Śląsku objęto trzema standardami utrzymania:
- I standard – 592 km
Odśnieżanie pełnej szerokości jezdni i poboczy. Śnieg luźny może zalegać do 4 godzin po opadach, a błoto pośniegowe do 6 godzin. Dotyczy tras o znaczeniu międzynarodowym i ponadregionalnym. - II standard – 509 km
Jezdnia odśnieżona w całości, dopuszczalna cienka warstwa zajeżdżonego śniegu. Czas reakcji po ustaniu opadów taki sam jak w standardzie I. - III standard – 234 km
Odśnieżanie w kluczowych miejscach – skrzyżowaniach, przystankach, podjazdach i skrzyżowaniach z liniami kolejowymi. Dopuszcza się zaspę lub zajeżdżony śnieg do 6 godzin po opadach.
Kto odpowiada za zimowe utrzymanie
Warto pamiętać, iż GDDKiA nie odpowiada za drogi krajowe w granicach miast na prawach powiatu – takich jak Wrocław, Jelenia Góra, Legnica i Wałbrzych. W tych miejscach zimowe utrzymanie należy do prezydentów miast.
Informacje dla kierowców
Dla kierowców dostępna jest całodobowa infolinia 19 111, na której dyżurni Punktów Informacji Drogowej przekazują aktualne informacje o stanie dróg. Dane publikowane są również na stronie drogi.gddkia.gov.pl.
„Kierowco, chcesz przejechać – przepuść”
Drogowcy apelują o ostrożność i cierpliwość wobec pojazdów zimowego utrzymania. Pługi poruszają się zwykle z prędkością 40–50 km/h, ale za nimi pozostaje bezpieczna, odśnieżona jezdnia.
Nieprzepuszczanie pługo-solarek, zajeżdżanie im drogi czy utrudnianie manewrów stanowi poważne zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu.
Zima na Dolnym Śląsku potrafi być wymagająca, ale dzięki odpowiedniemu przygotowaniu służb i współpracy kierowców region może liczyć na sprawne, bezpieczne i przejezdne drogi przez cały sezon.

4 dni temu











