Rząd federalny zapowiada działania przeciwko powszechnym nadużyciom w sektorze transportu ciężarowego, znanym pod nazwą „Driver Inc.”.
Minister pracy Patty Hajdu poinformowała w czwartek komisję Izby Gmin, iż rząd zainwestuje miliony dolarów w walkę z procederem błędnej klasyfikacji kierowców ciężarówek jako niezależnych wykonawców zamiast pracowników. Takie praktyki umożliwiają firmom omijanie przepisów podatkowych i prawa pracy.
Schemat „Driver Inc.” jest również postrzegany jako zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego, ponieważ firmy stosujące ten model często oszczędzają na szkoleniach, przeglądach technicznych i standardach bezpieczeństwa.
„Naszym głównym celem jest wysłanie jasnego sygnału oszustom: znajdziemy was i będziemy chronić uczciwych ludzi” – oświadczyła Hajdu.
Komisja transportu Izby Gmin wysłuchała już zeznań przedstawicieli stowarzyszeń kierowców, związków zawodowych, policji i ekspertów, którzy ostrzegali przed skutkami „Driver Inc.”.
„Ta praktyka podważa bezpieczeństwo, zasady pracy i uczciwą konkurencję. To kryzys moralny i prawny – przestrzegający prawa przegrywają, a oszuści zyskują. w tej chwili w kanadyjskim transporcie ciężarowym wygrywają nieuczciwi” – stwierdził Chris McKee, dyrektor wykonawczy Atlantyckiego Stowarzyszenia Transportu Ciężarowego.
Podkreślił, iż firmy działające zgodnie z prawem mają trudności z utrzymaniem się, redukują etaty i świadczenia, by konkurować z nieuczciwymi przedsiębiorstwami.
„Chcę to jasno powiedzieć – błędna klasyfikacja to forma wyzysku” – mówiła Hajdu. „Pozbawia pracowników ich praw i szkodzi firmom, które działają zgodnie z zasadami”.
Minister zapowiedziała, iż rząd przeznaczy 77 mln dolarów w ciągu czterech lat i 19,2 mln dolarów rocznie dla Kanadyjskiej Agencji Podatkowej (CRA), aby wdrożyć program egzekwowania przepisów i znieść moratorium na kontrole T4A w branży transportowej.
Moratorium wprowadzone w 2011 r. przez rząd Harpera miało ograniczyć kontrole, ale eksperci wskazują, iż od tego czasu zjawisko „Driver Inc.” się nasiliło, szczególnie wśród pracowników tymczasowych z zagranicy.
„To właśnie oni, najbardziej narażeni, cierpią najbardziej. Wielu z nich to nowi imigranci, którzy uwierzyli, iż system ich chroni” – dodała Hajdu.
W 2023 roku rząd federalny przeznaczył 26,3 mln dolarów na walkę z nieprawidłową klasyfikacją i powołał specjalny zespół śledczy.
Zespół ten przeanalizował 650 pracodawców i odkrył 130 przypadków nadużyć, z czego około 80% firm zgodziło się dobrowolnie poprawić klasyfikację zatrudnionych kierowców.
Poseł Bloku Quebecu Xavier Barsalou-Duval skrytykował dotychczasowe działania rządu, określając je jako „kroplę w morzu” wobec skali problemu.
„W praktyce nie widać znaczącej zmiany. Kilkaset kontroli to niewiele, gdy tysiące kierowców w całym kraju doświadcza oszustw” – powiedział.
Hajdu zaznaczyła, iż walka z „Driver Inc.” obejmuje też edukację kierowców o ich prawach oraz nową umowę między CRA a Ministerstwem Zatrudnienia i Rozwoju Społecznego Kanady (ESDC) w celu wymiany informacji i skuteczniejszego egzekwowania przepisów pracy.
Na początku miesiąca komisja transportu wysłuchała także relacji o niebezpiecznych praktykach wynikających z kultury „Driver Inc.”.
Wiceprezes firmy Transport St-Pamphile Inc., Véronique Gagnon, zeznała, iż jej kierowcy widzieli, jak pracownicy takich firm rozlewali płyn do spryskiwaczy, by poprawić przyczepność, i mieli trudności z obsługą pojazdów.
„Ci ludzie nie mają wiedzy ani doświadczenia. Nie przestrzegają przepisów, nie płacą opłat, nie dbają o sprzęt i są źle wynagradzani. To powoduje zaniżanie stawek i stawia nas, uczciwych przewoźników i innych użytkowników dróg, w niebezpiecznej sytuacji” – powiedziała.












