Rząd dokręca śrubę ws. nowych przepisów? realizowane są kontrole

2 godzin temu

W październiku 2024 roku rozpoczęły się kontrole w placówkach oświatowych, mające na celu weryfikację stosowania nowych przepisów, potocznie nazywanych LEX Kamilek. Regulacje te, wprowadzone w lutym 2024 roku, miały na celu zwiększenie bezpieczeństwa dzieci, jednak ich implementacja okazała się problematyczna dla wielu placówek.

Fot. Obraz zaprojektowany przez Warszawa w Pigułce wygenerowany w DALL·E 3.

Nowe przepisy, które weszły w życie 15 sierpnia 2024 roku, wymagają od szkół i przedszkoli szerszej weryfikacji osób mających kontakt z dziećmi. Obejmuje to nie tylko pracowników, ale także wolontariuszy, kierowców autokarów na wycieczkach, czy choćby rodziców-opiekunów. Weryfikacja ta ma się odbywać poprzez Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (RSPTS).

Eksperci wskazują na główne problemy związane z nowymi regulacjami:

  1. Niejasności interpretacyjne: Dyrektorzy placówek mają trudności z interpretacją sformułowania „inna działalność związana z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem”,
  2. Ograniczenie aktywności uczniów: Z obawy przed nieprawidłowym stosowaniem przepisów, niektóre placówki ograniczyły działania wymagające kontaktu z osobami trzecimi np. rodzicami,
  3. Nadmierna biurokracja: Nowe regulacje przyczyniły się do zwiększenia ilości dokumentacji, nie zawsze przekładającej się na realne zwiększenie bezpieczeństwa dzieci,
  4. Długie kolejki w sądach: W niektórych miastach zaobserwowano znacznie zwiększone zainteresowanie uzyskaniem zaświadczeń o niekaralności.

W odpowiedzi na narastające problemy, Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało rewizję i ewaluację funkcjonowania wprowadzonych przepisów. Minister Adam Bodnar uznał, iż konieczne są zmiany. Pierwszym krokiem w tym kierunku są właśnie rozpoczęte kontrole kuratoryjne.

Eksperci podkreślają, iż głównym celem standardów ochrony małoletnich powinno być wczesne wykrywanie niepokojących sygnałów świadczących o potencjalnym zagrożeniu dla dziecka, a nie tworzenie dodatkowej biurokracji.

Kontrole mają pomóc w ocenie skuteczności nowych przepisów i identyfikacji obszarów wymagających poprawy. Wyniki tych kontroli mogą stanowić podstawę do wprowadzenia zmian, które pozwolą na lepsze dostosowanie regulacji do realiów funkcjonowania placówek oświatowych, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa dzieci.

Idź do oryginalnego materiału