Rząd prowincji Ontario, pod kierownictwem premiera Douga Forda, rozważa możliwość negocjacji z właścicielami płatnej autostrady 407. Celem tych działań jest złagodzenie problemu korków na autostradzie 401 poprzez odkupienie trasy lub wprowadzenie dotacji na opłaty dla ciężarówek, co miałoby zachęcić przewoźników do zmiany trasy.
Pomimo potwierdzenia przez rzecznika ministra transportu, iż rozmowy się odbywały, brak jest szczegółowych informacji na temat ich przebiegu czy ewentualnych ustaleń z prywatnymi właścicielami autostrady. „Naszym priorytetem pozostaje ułatwienie życia mieszkańcom Ontario i zapewnienie im sprawnej komunikacji” – oświadczył rzecznik.
W odpowiedzi na zapytania dziennikarzy, przedstawiciele zarządu autostrady 407 poinformowali 8 listopada, iż rząd nie prowadził z nimi rozmów w sprawie jej odkupienia. Brak również jasności co do potencjalnych negocjacji dotyczących dotacji na opłaty dla ciężarówek.
Rzecznik autostrady odniósł się do współpracy z władzami prowincji, wskazując, iż wspólnie badają możliwości zmniejszenia zatłoczenia w regionie. Tymczasem propozycja zakładająca dotowanie opłat dla ciężarówek jako sposób na odciążenie autostrady 401 zdobywa coraz większe zainteresowanie.
We wrześniu premier Doug Ford przedstawił swoje plany dotyczące rozwiązania problemu korków na autostradzie 401, obejmujące budowę tunelu oraz potencjalne odkupienie autostrady 407.
„Analizujemy tę możliwość” – powiedział Ford, krytykując decyzję poprzedniego rządu o dzierżawie trasy prywatnemu operatorowi w 1999 roku za 2,3 miliarda dolarów. „To była jedna z największych pomyłek, jakie widziałem” – dodał.
Obecnie wartość autostrady 407 szacowana jest na około 35 miliardów dolarów. Premier przyznał jednak, iż rząd wstrzymuje się z inwestycją, biorąc pod uwagę prognozy wskazujące na pełne wykorzystanie wszystkich autostrad serii 400 w najbliższej przyszłości.
Tymczasem naciski na rząd, by podjął działania w sprawie autostrady 407, stają się coraz bardziej wyraźne. Radna Vaughan, Marilyn Iafrate, wraz z radną Rosanną DeFrancescą, zamierza przedstawić lokalnej radzie propozycję przeprowadzenia analizy kosztów wykupu trasy lub uruchomienia pilotażowego programu dotacji na opłaty przejazdowe.
„Mieszkańcy zasługują na rozwiązania, które pozwolą zmniejszyć opłaty lub je znieść” – stwierdziła Iafrate. „Chcemy, aby nasze stanowisko poparły wszystkie miejscowości leżące wzdłuż trasy 407, bo wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak wysokie koszty ponoszą mieszkańcy, korzystając z tej autostrady”.