S1 Mysłowice – Bieruń: najważniejszy etap budowy drogi ekspresowej zatwierdzony!

oswiecimonline.pl 2 miesięcy temu

Realizacja drogi ekspresowej S1 wchodzi w decydującą fazę. Dzięki uzyskanej decyzji ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) rozpoczynają się prace na 10-kilometrowym odcinku S1 między Mysłowicami a Bieruniem. Oznacza to, iż cały fragment MysłowiceBielsko-Biała przechodzi do etapu realizacji, co przybliża kierowców do sprawniejszej i nowoczesnej infrastruktury drogowej.

S1 Mysłowice Bieruń Oświęcim

Mysłowice – Bieruń: Najważniejszy odcinek w województwie śląskim

Odcinek S1 Mysłowice – Bieruń to jeden z kluczowych fragmentów całej inwestycji. Umowę na jego budowę podpisano 4 lipca 2022 r. z firmą Budimex. Projekt obejmuje:

  • Budowę dwóch węzłów drogowych: Kosztowy II i Lędziny,
  • Powstanie dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód i Lędziny Zachód,
  • Budowę 12 obiektów inżynierskich,
  • Nieodzowną infrastrukturę techniczną zapewniającą sprawne i bezpieczne funkcjonowanie trasy.

Wartość umowy na realizację tego odcinka wynosi 490 mln zł, a pierwsze prace ruszą tuż po zakończeniu zimy.

S1: Odcinki planowane do oddania w 2025 roku

Rok 2025 będzie przełomowy dla kierowców. Planowane jest oddanie do ruchu kilku kluczowych odcinków S1, które usprawnią komunikację w regionie:

Oświęcim – Bielsko-Biała (III kwartał 2025 r.) – nowoczesna trasa o długości 15 km, w tym trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze.
Dankowice – Bielsko-Biała (IV kwartał 2025 r.) – 12 km drogi ekspresowej, węzły Stara Wieś i Suchy Potok, Miejsca Obsługi Podróżnych.
Bieruń – Oświęcim (koniec 2025 r.) – oddanie do ruchu jednej z dwóch budowanych jezdni, co częściowo odciąży ruch lokalny.
Przybędza – Milówka (koniec 2025 r.) – obejście Węgierskiej Górki z dwoma tunelami i estakadą, które znacznie poprawi płynność ruchu w Beskidach.

Przebieg budowy S1: Kiedy pojedziemy nową trasą?

Budowa S1 od Mysłowic do Bierunia to najważniejszy etap, ale cała trasa obejmuje więcej odcinków:

  • Bieruń – Oświęcim: 2,9 km drogi ekspresowej + 2,7 km drogi klasy GP (w realizacji, zakończenie 2025 r.),
  • Oświęcim – Dankowice: 15 km nowej trasy (ukończenie w III kwartale 2025 r.),
  • Dankowice – Bielsko-Biała: 12 km (planowane zakończenie IV kwartał 2025 r.).

Finalne ukończenie S1 Mysłowice – Oświęcim i jej oddanie do użytku w pełnym dwujezdniowym przekroju zaplanowano na koniec 2026 roku.

Korzyści dla kierowców i regionu

Nowoczesna S1 to ogromny skok jakościowy dla transportu w południowej Polsce. Dzięki nowej trasie:

  • Skróci się czas przejazdu między Mysłowicami a Bielskiem-Białą,
  • Usprawni się ruch towarowy i logistyczny,
  • Poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróży,
  • Zmniejszy się ruch tranzytowy przez miejscowości przy obecnej DK1, co poprawi jakość życia mieszkańców.

S1 – część międzynarodowej sieci transportowej TEN-T

Droga ekspresowa S1 Pyrzowice – Zwardoń to element korytarza transportowego TEN-T, łączącego Morze Bałtyckie z Europą Południową. Po zakończeniu inwestycji nowoczesna trasa o długości 133 km będzie w całości zarządzana przez GDDKiA, co oznacza jednolity standard zarządzania i utrzymania drogi.

Co sądzisz o budowie S1?

Czy nowa trasa rozwiąże problemy komunikacyjne regionu? Jak oceniasz tempo realizacji inwestycji? Podziel się swoją opinią w komentarzu.


Tworzymy OświęcimOnline.pl z pasją, by dostarczać Wam najświeższe informacje i łączyć naszą lokalną społeczność. Jeśli cenicie naszą pracę, postawcie nam kawę – każda filiżanka to zastrzyk energii, by działać dalej i robić to jeszcze lepiej! Dziękujemy, iż jesteście z nami!

Idź do oryginalnego materiału