S10 Bydgoszcz – Toruń. Złożono ostatni wniosek o pozwolenie na budowę

1 tydzień temu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o złożeniu ostatniego wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń.

Jak podaje bydgoski oddział GDDKiA, do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 12-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S10 na odcinku Toruń Zachód – Toruń Południe. Uzyskanie tej decyzji umożliwi rozpoczęcie budowy.

Wydana przez wojewodę decyzja określi granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości – tłumaczy dyrekcja. Postępowanie administracyjne w tej sprawie będzie prowadził Wojewoda Kujawsko-Pomorski.

Dla wykonawcy inwestycji uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia robót budowlanych po wcześniejszym przekazaniu placu budowy. – Planujemy, iż będzie to możliwe jeszcze pod koniec bieżącego roku – zapowiada GDDKiA.

Wykonawcą projektu i budowy podtoruńskiego odcinka S10 Bydgoszcz – Toruń jest konsorcjum firm Rubau Polska (lider) i Poltores (partner), a wartość kontraktu to niemal 340 milionów złotych. Nowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach i pasem awaryjnym będzie miała 11,8 km długości. Zgodnie z podpisaną umową, wszystkie prace powinny zostać ukończone do końca I kwartału 2027 roku.

Trasa Toruń Zachód – Toruń Południe stanowi czwarty odcinek drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń. Obejmuje ona jedenaście obiektów inżynierskich i dwa nowe węzły: Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. Droga skróci dojazd do autostrady A1 dla kierowców jadących z Bydgoszczy, a także ułatwi dostęp do A1 kierowcom z Torunia.

Odcinek S10, stanowiący południową obwodnicę Torunia, powstał niemal dwie dekady temu w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej z pasem rezerwy, która właśnie teraz zostanie wykorzystana do budowy pełnego przekroju 2×2. W ramach realizacji zadania ulica Bydgoska w gminie Wielka Nieszawka (czyli starodroże DK10, odłączone wraz z budową obwodnicy) zostanie na nowo połączona z obecną drogą krajową nr 10 w Cierpicach, jako droga dojazdowa rangi wojewódzkiej – wyjaśnia GDDKiA.

S10 Bydgoszcz – Toruń. Wykonawcy czekają na decyzję

Budowa S10 Bydgoszcz – Toruń wciąż czeka na start. Wojewoda przez cały czas rozpatruje wnioski o ZRID dla odcinków 1, 2 i 3. Dla tych etapów uzyskano niezbędne uzgodnienia, w tym m.in. branżowe z gestorami sieci, a także z zarządcą terminala intermodalnego w Emilianowie. Wojewoda Michał Sztybel wspominał, iż wnioski na odcinki 1 i 3 zostały złożone w lipcu, ale w następnych miesiącach trwało ich uzupełnianie. W rezultacie kompletne dokumenty trafiły do urzędu dopiero na przełomie listopada i grudnia.

Kontrowersje budzi odcinek nr 2, gdzie z wybranym przebiegiem nie zgadzają się ekolodzy oraz działacze społeczni z Solca Kujawskiego i Bydgoszczy. Zaprezentowali oni swój wariant, ale GDDKiA odpowiada, iż wcale nie jest on korzystniejszy dla środowiska niż w tej chwili realizowany. Dziś (22 kwietnia) do władz trafi jednak kolejna petycja w sprawie przebiegu S10 w rejonie Źródlisk.

Budowa S10 Bydgoszcz – Toruń jest realizowana jest w systemie „projektuj i buduj” w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Docelowo cała trasa S10 połączy Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej i będzie liczyła ok. 410 km długości. Będzie to alternatywny szlak transportowy łączący wschodnią i zachodnią Polskę, położony na północ od autostrady A2.

Obecnie kierowcy korzystają z kilku odcinków S10 o łącznej długości ok. 60 km. W woj. zachodniopomorskim realizowane są procedury przetargowe dla realizacji wszystkich odcinków S10 ze Szczecina do Piły. W woj. wielkopolskim złożyliśmy wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla odcinka Piła – Wyrzysk (o długości ok. 28 km) oraz dla dobudowy drugiej jezdni obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km). Czekamy na wydanie tych decyzji – zapewniają drogowcy.

W województwie kujawsko-pomorskim (poza odcinkami S10 Bydgoszcz – Toruń) w przygotowaniu znajdują się dwa pozostałe: Wyrzysk – Bydgoszcz, który uzyskał już decyzję środowiskową (trwają prace nad rozpoznaniem i badaniem podłoża z elementami koncepcji programowej) oraz A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (częściowo w woj. mazowieckim), gdzie realizowane są prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ).  realizowane są też prace przygotowawcze nad poszerzeniem o dodatkowy pas ruchu autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10.

Idź do oryginalnego materiału