O interwencję poprosili nas mieszkańcy gminy Łabunie. „19 września zamknięto trzy drogi powiatowe, co spowodowało praktycznie odcięcie części gminy, tj. miejscowości Bródek, Dąbrowa oraz ulic Długiej i Leśnej w Łabuniach. Wyznaczono dalekie objazdy przez Krynice, Janówkę, Komarów, gdzie dojazd do Bródka z 14 kilometrów wzrósł do około 40. Zablokowano trzy drogi naraz bez żadnych konsultacji na okres do 30 kwietnia 2026 r. Ludzie martwią się, jak dojechać do pracy, dzieci do szkoły i co w przypadku konieczności wezwania pogotowia czy straży pożarnej” – czytamy w mejlu, który przyszedł do naszej redakcji.Sytuacja ta dotyczy także części gminy Komarów-Osada.S17 w budowieZ końcem czerwca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała tzw. decyzję ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji, dla odcinka Zamość Wschód – Zamość Południe w ramach budowy drogi ekspresowej S17.– jeżeli chodzi o same roboty budowlane, to prace postępują, krajobraz dość mocno się zmienia. realizowane są prace ziemne, wykonywane są nasypy, wykopy oraz przebudowywane sieci podziemnego uzbrojenia terenu. Przebudowywane są sieci elektroenergetyczna, komunikacyjna, teletechniczna oraz sanitarna. Budowana jest kanalizacja deszczowa. Wykonywane są drogi technologiczne do obsługi placu budowy. Średnio na tym odcinku pracuje codziennie ok. 200 osób. Wykorzystywanych jest ok. 80 maszyn budowlanych – informuje Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA.Planowany odcinek S17 będzie miał dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a także pasy awaryjne. Projekt przewiduje również budowę mostów i wiaduktów, które umożliwią bezkolizyjne przejazdy. Ważnym elementem inwestycji są drogi obsługujące ruch lokalny – dzięki nim mieszkańcy zyskają łatwy dostęp do terenów sąsiadujących z ekspresówką.PRZECZYTAJ TEŻ: Budują S17 między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem. Zobacz zdjęciaBędzie przejazdW związku z wzmiankowaną budową wykonawca, którym jest firma Budimex, wprowadził tymczasową organizację ruchu zgodnie z projektem zatwierdzonym przez zarządcę drogi, którym jest starosta zamojski. Od 19 września nieprzejezdne są drogi powiatowe nr 3270L (Łabuńki–Barchaczów–Antoniówka–Zubowice) oraz nr 3268L (Wólka Łabuńska – Komarów – Przewale). Jadący od strony Tyszowiec kierowcy, by znaleźć się na drodze krajowej nr 17, muszą korzystać z objazdów prowadzących z Komarowa-Osady przez Janówkę do Krynic albo Majdanu Krynickiego. Inni jadą do Zamościa przez Śniatycze, Wolicę Śniatycką, Cześniki, Boży Dar i Jarosławiec. Podobnie postępują mieszkańcy leżących w tamtym rejonie miejscowości z gmin Łabunie i Komarów-Osada.PRZECZYTAJ TEŻ: Łabunie: Średniowieczna osada na trasie ekspresówki S17! Niesamowite odkrycie archeologówTrzecia droga powiatowa, o której czytamy w przesłanym mejlu (chodzi o drogę nr 3269L na odcinku od DK17 przez Łabunie do Bródka, a później nr 3270L z Bródka do Antoniówki we wszystkie kierunki – przyp. red.), zostanie niedługo oficjalnie otwarta. Jak nas poinformował Piotr Kuter, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Zamościu, wykonawca złożył do zaopiniowania projekt organizacji ruchu, który po zatwierdzeniu przez starostę umożliwi przejazd tą drogą mieszkańcom, służbom (pogotowie, straż, policja) i autobusom dowożącym dzieci do szkoły. – Lada dzień powinien być on zatwierdzony, a po 7 dniach wdrożony przez Budimex – powiedział nam dyrektor Kuter.Obecnie stoi tam zapora, która w najbliższym czasie zostanie usunięta. W późniejszym okresie przejazd tą drogą będzie możliwy przez wybudowanie tzw. bypassu, czyli drogi utwardzonej obok drogi powiatowej, dzięki czemu będzie możliwy przejazd od i do „siedemnastki”. Według wykonawcy na dwóch wcześniej wymienionych drogach powiatowych nie ma możliwości wykonania bezpiecznych bypassów z uwagi na bardzo szeroki zakres prowadzonych prac.PRZECZYTAJ: Wojewoda Lubelski dał "zielone światło" na budowę S17 Tomaszów Lubelski – HrebenneBudowa drogi ekspresowej między węzłem Piaski Wschód a granicą z Ukrainą w Hrebennem jest podzielona na dziewięć odcinków o łącznej długości 115 km. Ich szacunkowa wartość to 4,5 mld zł. Zaawansowanie na każdym z nich jest różne i wynika m.in. z terminu uzyskania decyzji środowiskowej, podpisania umowy z wykonawcami czy uzyskania decyzji ZRID. Pierwsze prace ruszyły na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne o łącznej długości prawie 30 km. Jeszcze w tym roku GDDKiA spodziewa się uzyskania decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km).