S19 Rzeszów – Babica. Tunel
Wykonawcy inwestycji – konsorcjum Mostostalu Warszawa S.A. i ACCIONY – zakończyli jeden z najważniejszych etapów realizacji tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe–Babica.
Zamontowany został ostatni, 11 020. betonowy segment, z których składa się wewnętrzna obudowa pierwszej nawy tunelu. To kolejny milowy krok w realizacji strategicznej inwestycji drogowej na Podkarpaciu.
Ponad 11 tysięcy prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu
Do wykonania betonowej obudowy pierwszej nawy tunelu wykorzystano 11 020 prefabrykowanych segmentów betonowych, tzw. tubingów. Z elementów tych powstawały pierścienie (ringi), które tworzą szczelną i trwałą konstrukcję tunelu, odporną na trudne warunki geologiczne.
Prefabrykaty produkowane były w specjalnie przygotowanej hali prefabrykacji w Lutoryżu, zlokalizowanej bezpośrednio na zapleczu budowy. Gotowe segmenty transportowano na bieżąco do maszyny TBM i montowano w trakcie drążenia tunelu.
Każdy pierścień obudowy składa się z 10 segmentów, co pozwalało na precyzyjne i bezpieczne postępy robót.
Betonowa obudowa po historycznym zakończeniu drążenia tunelu
Zakończenie montażu betonowej obudowy pierwszej nawy nastąpiło po historycznym zakończeniu drążenia tunelu.
10 grudnia maszyna TBM „Karpatka” przebiła się do portalu północnego, kończąc drążenie pierwszej nawy o długości ponad 2 200 metrów.
Był to jeden z najważniejszych momentów realizacji inwestycji oraz pierwszy w regionie projekt tunelowy realizowany przy użyciu maszyny TBM.
Zakończenie drążenia pierwszej nawy tunelu to przykład tego, iż dobra współpraca, zaangażowanie i poświęcenie bardzo dużych środków finansowych może dać efekt, którym możemy się chwalić w całej Europie – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
To dowód, iż Mostostal Warszawa S.A. i ACCIONA dotrzymują danego słowa i są w stanie realizować najbardziej wymagające projekty w Polsce – podkreślił Jorge Calabuig Ferre, Prezes Zarządu Mostostal Warszawa S.A.
Maszyna TBM „Karpatka” – technologiczne serce inwestycji
Maszyna TBM „Karpatka” to jedno z największych i najbardziej zaawansowanych urządzeń tego typu wykorzystywanych w Polsce.
Ma 114 metrów długości, 15 metrów szerokości i waży około 4 400 ton.
Wyposażona jest w napęd hydrauliczno-elektryczny oraz 12 silników o mocy 1 MW każdy, co umożliwia pracę w wyjątkowo trudnych warunkach geologicznych.
Sercem TBM jest pierścień skrawający o wadze około 400 ton, obracający się z prędkością do 3 obrotów na minutę i wyposażony w 471 narzędzi wiercących. Podczas drążenia maszyna osiągała głębokość ponad 100 metrów pod powierzchnią terenu.
Wyzwania geologiczne i praca w fliszu karpackim
Budowa tunelu na S19 stanowiła ogromne wyzwanie inżynieryjne. Prace prowadzone były w złożonych warunkach geologicznych fliszu karpackiego, z dodatkowym zagrożeniem metanowym.
Zastosowano zaawansowane systemy detekcji gazów, wentylacji oraz rygorystyczne procedury bezpieczeństwa.
Roboty realizowano w trybie całodobowym, przy udziale wyspecjalizowanych zespołów inżynierów, operatorów TBM oraz pracowników technicznych.
Transport maszyny TBM – największa operacja logistyczna w Polsce
Transport maszyny TBM do Polski był największym transportem drogowym w historii kraju.
Maszyna przypłynęła drogą morską z Santander w Hiszpanii do portu w Szczecinie. Następnie jej elementy przetransportowano barkami wzdłuż Odry do Opola, skąd nocnymi przejazdami drogowymi dotarły na plac budowy w Babicy.
Operacja była niezwykle widowiskowa i przyciągała setki obserwatorów na całej trasie przejazdu.
Tunel w Babicy kluczowym elementem S19 i Via Carpatia
Tunel w Babicy ma długość 2 255 metrów i docelowo będzie składał się z dwóch jednokierunkowych naw, połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz przejazdem awaryjnym.
Każda nawa będzie posiadała dwa pasy ruchu i pas awaryjny.
Obiekt jest najważniejszym i najbardziej zaawansowanym technologicznie elementem 10,3-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19, stanowiącego część międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.
Kolejne etapy prac przy tunelu na S19
Po zakończeniu drążenia pierwszej nawy kolejnym etapem będzie obrót maszyny TBM „Karpatka”, który umożliwi rozpoczęcie drążenia drugiej nawy. Operacja zostanie przeprowadzona na portalu północnym z wykorzystaniem systemu airmover.
Termin rozpoczęcia kolejnych prac zależeć będzie od wyników przeglądu technicznego maszyny, zakresu niezbędnych napraw oraz planowanych modyfikacji technologicznych.
Inwestycja Mostostal Warszawa – ACCIONA warta ponad 2 mld zł
Inwestycja realizowana przez konsorcjum Mostostal Warszawa S.A. – ACCIONA to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Jej wartość przekracza 2 mld zł, a inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Po zakończeniu budowy tunel i cały odcinek S19 znacząco poprawią bezpieczeństwo ruchu, skrócą czas przejazdu oraz wzmocnią dostępność komunikacyjną Podkarpacia i całego szlaku Via Carpatia.













