Wykonawcy inwestycji – konsorcjum Mostostalu Warszawa i ACCIONY zakończył istotny etap realizacji tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe–Babica. Zamontowano ostatni, 11020-ty betonowy segment, z których składa się wewnętrzna obudowa tunelu.
Ponad 11 tysięcy prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu
Do budowy betonowej obudowy pierwszej nawy wykorzystano 11 020 prefabrykowanych segmentów betonowych, tzw. tubingów, z których powstały pierścienie (ringi) tunelu. Elementy produkowano w specjalnie przygotowanej hali prefabrykacji w Lutoryżu, zlokalizowanej bezpośrednio na zapleczu budowy, a następnie transportowano do maszyny TBM i montowano na bieżąco w trakcie drążenia.
Na jeden pierścień obudowy składa się 10 segmentów, a całość tworzy szczelną i trwałą konstrukcję, przystosowaną do trudnych warunków geologicznych.
Betonowa obudowa po historycznym zakończeniu drążenia tunelu Zakończenie budowy betonowej obudowy pierwszej nawy nastąpiło po historycznym zakończeniu drążenia tunelu. 10 grudnia br. maszyna TBM „Karpatka” przebiła się do portalu północnego, kończąc drążenie pierwszej nawy o długości ponad 2200 metrów. Był to jeden z najważniejszych momentów realizacji inwestycji oraz pierwszy tego typu projekt tunelowy w regionie realizowany przy użyciu maszyny TBM.
- Zakończenie drążenia pierwszej nawy tunelu to przykład tego, iż dobra współpraca, zaangażowanie i poświęcenie bardzo dużych środków finansowych może dać efekt, którym możemy się chwalić w całej Europie. Jesteśmy dumni z tego, iż budowa idzie do przodu. Mamy świadomość, jakie były trudności i wymagania. Chciałbym podziękować wszystkim inżynierom, projektantom i specjalistom, dzięki którym możemy dziś mówić o zakończeniu tego etapu – powiedział podczas wizyty na placu budowy Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
- Zakończenie drążenia pierwszej nawy tunelu to dowód na to, iż Mostostal Warszawa S.A. i ACCIONA dotrzymują danego słowa i są w stanie realizować najbardziej wymagające projekty w Polsce. To także potwierdzenie, iż polska inżynieria potrafi skutecznie mierzyć się z najtrudniejszymi wyzwaniami technologicznymi – powiedział Jorge Calabuig Ferre, Prezes Zarządu Mostostal Warszawa S.A.
Maszyna TBM „Karpatka”
Maszyna TBM „Karpatka” to jedno z największych i najbardziej zaawansowanych urządzeń tego typu wykorzystywanych w Polsce. Ma 114 metrów długości i 15 metrów szerokości, a jej masa wynosi około 4 400 ton, co obrazuje skalę przedsięwzięcia realizowanego przy budowie tunelu na S19. Wyposażona jest w napęd hydrauliczno-elektryczny oraz 12 silników o mocy 1 MW każdy, zapewniających siłę niezbędną do pracy w wyjątkowo trudnych warunkach geologicznych.
Sercem maszyny jest pierścień skrawający o wadze około 400 ton, który obraca się z prędkością do 3 obrotów na minutę i wyposażony jest w 471 narzędzi wiercących, umożliwiających skuteczne drążenie masywu skalnego. W trakcie prac TBM osiągnęła maksymalną głębokość przekraczającą 100 metrów pod powierzchnią terenu.
Wyzwania geologiczne i zaawansowana technologia TBM
Realizacja tunelu była dużym wyzwaniem i wymagała zmierzenia się ze złożonymi warunkami geologicznymi fliszu karpackiego oraz zagrożeniem metanowym. Zastosowano zaawansowane systemy detekcji i wentylacji oraz szczegółowe procedury bezpieczeństwa. Prace prowadzono w trybie całodobowym, z udziałem wyspecjalizowanych zespołów inżynierów, operatorów i pracowników technicznych.
Transport maszyny TBM
Transport ogromnej maszyny TBM do Polski był olbrzymim przedsięwzięciem logistycznym. To największy transport drogowy zrealizowany do tej pory w Polsce. Najpierw maszyna dotarła do portu w Szczecinie drogą morską z Santander w Hiszpanii. Następnie elementy maszyny przeładowano na barki i pontony, aby wzdłuż Odry dotarły do Opola. Kolejnym etapem był transport drogowy z Opola na plac budowy w Babicy. W celu zminimalizowania utrudnień związanych z blokadą ruchu na wyznaczonej trasie, maszyna poruszała się wyłącznie nocą. Sam transport był niezwykle widowiskowy, a jego przejazd obserwowała cała Polska. Setki okolicznych mieszkańców na żywo śledziły ogromną precyzję, którą wykazał się zespół transportujący.
Tunel kluczowym elementem odcinka S19 i szlaku Via Carpatia
Tunel w Babicy ma długość 2 255 metrów i docelowo będzie składał się z dwóch jednokierunkowych naw, połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz przejazdem awaryjnym. Każda nawa będzie posiadała dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Obiekt jest najważniejszym i najbardziej zaawansowanym technologicznie elementem realizowanego 10,3-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19, będącego częścią międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.
Kolejne etapy prac
Po zakończeniu drążenia kolejnym etapem będzie obrót maszyny TBM „Karpatka”, umożliwiający rozpoczęcie drążenia drugiej nawy. Termin startu tych prac zależeć będzie od wyników przeglądu technicznego maszyny, zakresu niezbędnych napraw oraz zaplanowanych modyfikacji usprawniających jej pracę. Obrót TBM „Karpatka” zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem systemu airmover na portalu północnym.
Inwestycja realizowana przez konsorcjum Mostostal Warszawa–ACCIONA
Inwestycja realizowana przez konsorcjum Mostostal Warszawa S.A. i ACCIONA jest jednym z najważniejszych i najbardziej zaawansowanych technicznie projektów infrastrukturalnych w Polsce. Jej wartość przekracza 2 mld zł, a realizacja odbywa się na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu, skrócenie czasu przejazdu oraz wzmocnienie dostępności komunikacyjnej regionu i całego szlaku Via Carpatia.
Materiały nadesłane

2 godzin temu










