S3 otwarta! Polska ma już kompletną drogę ekspresową od Bałtyku po Sudety
Świnoujście zyskało pełne połączenie z południem Polski. Odcinek S3 między węzłem Świnoujście Łunowo a Międzyzdrojami został dziś otwarty w pełnym przekroju dwujezdniowym. Tym samym zakończono budowę całej drogi ekspresowej S3 – jednej z najważniejszych tras w kraju. od dzisiaj kierowcy mogą przejechać nią z portowego Świnoujścia aż pod czeską granicę w Lubawce.
Historyczny moment – ostatni fragment S3 otwarty
Otwarcie odcinka Świnoujście Łunowo – Międzyzdroje oznacza, iż cała S3 jest już przejezdna w obu kierunkach. Był to ostatni brakujący element trasy Świnoujście – Troszyn, o długości 33 km.
Budowę podzielono na dwa etapy – Świnoujście–Dargobądz oraz Dargobądz–Troszyn. Oba rozpoczęły się w 2022 roku po podpisaniu umów w 2020 r. Łączna wartość inwestycji wyniosła 1,76 miliarda złotych, z czego aż 757 milionów złotych pochodziło z funduszy Unii Europejskiej (Program FEnIKS).
Nowoczesna trasa i poprawa płynności ruchu
Nowa ekspresówka w większości przebiega w śladzie dawnej DK3, która przez dekady prowadziła przez centra miejscowości i wąskie odcinki. Budowa S3 wymagała złożonej organizacji ruchu i wielu etapów tymczasowych.
W maju 2025 roku otwarto pierwsze 4,5 km między tunelem pod Świną a węzłem Świnoujście Łunowo. W czerwcu kierowcy pojechali dalej – do Międzyzdrojów. Zlikwidowano też tymczasowe rondo, które przez lata było wąskim gardłem w ruchu na wybrzeżu.
Na początku października zakończono prace na odcinku Wolin – Troszyn, a dziś S3 jest już w pełni ekspresowa od Świnoujścia po południową granicę Polski.
Dalsze prace wykończeniowe
Choć kierowcy mogą już korzystać z drogi, wykonawca wciąż prowadzi prace poza głównymi jezdniami – przy drogach serwisowych, nasadzeniach zieleni i wykończeniach.
Na ukończeniu są m.in. Miejsca Obsługi Podróżnych Dargobądz oraz Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód. niedługo zakończy się także przebudowa ul. Mickiewicza w Wolinie.
Do końca roku zdemontowana zostanie wytwórnia mas bitumicznych przy węźle Świnoujście Terminal LNG.
S3 – od Bałtyku po Kretę
Droga ekspresowa S3 to część Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk–Adriatyk i fragment europejskiej trasy E65 prowadzącej z Malmö w Szwecji aż do Chanii na Krecie.
Jej znaczenie jest ogromne – zarówno dla rozwoju portów Szczecin–Świnoujście, jak i dla turystyki nad Bałtykiem. Dzięki nowej trasie dojazd z południa Polski nad morze stanie się szybszy, bezpieczniejszy i bardziej komfortowy.
Ważne jest także połączenie z Czechami – nasi południowi sąsiedzi kończą budowę 21-kilometrowego odcinka autostrady D11 do Trutnova. W przyszłym roku oba kraje połączą swoje sieci szybkiego ruchu, a docelowo trasa poprowadzi aż na południe Europy.

S3 otwarta
Od DK3 do ekspresówki – 18 lat inwestycji
Budowa S3 rozpoczęła się w 2007 roku od odcinka Szczecin – Gorzów Wielkopolski. Od tego czasu w kilku etapach powstawały kolejne fragmenty drogi, obejmujące województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie.
-
2010 r. – oddano odcinek Szczecin – Gorzów (81 km)
-
2013–2014 – odcinki Gorzów – Sulechów (80 km)
-
2018 r. – uruchomienie trasy Zielona Góra – Legnica
-
2021 r. – połączenie z autostradami A6, A2 i A4
-
2024 r. – zakończenie odcinka górskiego z tunelami w Lubawce
-
2025 r. – otwarcie północnego odcinka Świnoujście – Troszyn
Cała S3 ma 471 kilometrów, z czego 17 km biegnie wspólnie z autostradą A6. Łączny koszt realizacji od Świnoujścia do Lubawki wyniósł ponad 15 miliardów złotych, a z funduszy unijnych pochodziło 7,7 miliarda złotych.
Znaczenie dla Świnoujścia i regionu
Dzięki nowej drodze Świnoujście zyskało najważniejsze połączenie z resztą kraju. Dla miasta to ogromny impuls rozwojowy – zarówno gospodarczy, jak i turystyczny.
S3 połączyła port, terminal LNG i planowany terminal kontenerowy z siecią europejskich dróg ekspresowych. To także koniec wielogodzinnych korków w okresie letnim i szybszy dojazd do kurortów Pomorza Zachodniego.
Finał jednej z największych inwestycji drogowych w Polsce
Budowa S3 to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych ostatnich lat. Droga od Bałtyku po Sudety stała się symbolem nowoczesnej, bezpiecznej i zrównoważonej komunikacji.
Jak podkreślają inżynierowie, projekt ten łączy porty, regiony i ludzi – od Świnoujścia po Lubawkę.
Podsumowanie
-
Długość trasy: 471 km
-
Wartość inwestycji: ponad 15 mld zł
-
Dofinansowanie UE: 7,7 mld zł
-
Czas realizacji: 2007–2025
-
Połączenie: Bałtyk – Sudety – Adriatyk (E65)
- Niebezpieczne potrącenie przy Lidlu na ulicy 11 Listopada w Świnoujściu

1 tydzień temu












