Od poniedziałku (20.10) kierowcy mogą już w pełni korzystać z drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do Międzyzdrojów. Otwarty właśnie odcinek między węzłem Świnoujście Łunowo a Międzyzdrojami był ostatnim brakującym fragmentem trasy S3 Świnoujście – Troszyn, a tym samym całej ekspresówki S3 w Polsce. Oznacza to, iż po latach budowy kierowcy mogą dziś przejechać nowoczesną, dwujezdniową trasą od Bałtyku aż po granicę z Czechami w Lubawce.
Ostatni odcinek gotowy
Droga ekspresowa S3 na odcinku Świnoujście – Troszyn ma długość 33 kilometrów i została zrealizowana w dwóch etapach: Świnoujście – Dargobądz oraz Dargobądz – Troszyn. Budowa ruszyła na początku 2022 roku, a umowy podpisano dwa lata wcześniej. Wartość całej inwestycji to 1,76 miliarda złotych, z czego ponad 757 milionów zł pochodziło z funduszy Unii Europejskiej w ramach programu FEnIKS.
Trasa w dużej części przebiega śladem dawnej drogi krajowej nr 3, co wymagało licznych zmian organizacji ruchu w trakcie budowy. W tym roku stopniowo udrażniano poszczególne odcinki – od połączenia z tunelem pod Świną, przez Łunowo i Międzyzdroje, aż po Wolin i Troszyn. Likwidacja tymczasowego ronda w Międzyzdrojach znacząco poprawiła płynność ruchu.
Prace jeszcze trwają
Choć główne jezdnie są już otwarte, wykonawcy przez cały czas prowadzą roboty wykończeniowe i porządkowe. Do ukończenia pozostały m.in. Miejsca Obsługi Podróżnych Dargobądz, Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód oraz przebudowa ulicy Mickiewicza w Wolinie. Węzeł Świnoujście Terminal LNG pozostanie zamknięty jeszcze przez kilka tygodni – do końca roku wykonawca zakończy tam demontaż wytwórni mas bitumicznych i prace porządkowe.
Korytarz Bałtyk – Adriatyk
Droga ekspresowa S3 to nie tylko inwestycja o znaczeniu lokalnym. Stanowi ona część Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk–Adriatyk oraz europejskiej trasy E65, łączącej szwedzkie Malmö z grecką Kretą.
Dla Świnoujścia i całego Pomorza Zachodniego S3 ma ogromne znaczenie gospodarcze. Ułatwi dojazd do terminala promowego i planowanego terminala kontenerowego, zwiększy też atrakcyjność miasta dla turystów.
Po południowej stronie granicy Czesi kontynuują budowę autostrady D11, która połączy się z polską S3 w rejonie Lubawki. W przyszłym roku kierowcy będą mogli bez przeszkód pokonać trasę od Świnoujścia aż do czeskiego Trutnova, a w kolejnych latach – dalej na południe Europy.
Finał wieloletniego projektu
Budowa S3 rozpoczęła się w 2007 roku, a jej realizacja trwała blisko dwie dekady. Łączna długość drogi ekspresowej to 471 kilometrów, z czego 17 kilometrów biegnie wspólnie z autostradą A6.
Koszt całej inwestycji – od Świnoujścia do Lubawki – przekroczył 15 miliardów złotych, a unijne wsparcie wyniosło około 7,7 miliarda złotych.
Dziś S3 łączy porty morskie w Świnoujściu i Szczecinie z południem Polski i Europy, tworząc nowoczesny kręgosłup transportowy kraju. To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych ostatnich lat – szczególnie dla mieszkańców Świnoujścia, którzy zyskali szybkie i bezpieczne połączenie z resztą kraju.