We wtorek, 26 sierpnia, podczas posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad wybrano rekomendowany wariant przebiegu drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Wariant ten będzie teraz podstawą wniosku o decyzję środowiskową.
W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele samorządów, projektanci, ministerstwa oraz GDDKiA z Bydgoszczy, Olsztyna i Warszawy. Spotkanie było ostatnim etapem analizy dokumentacji technicznej i środowiskowej dla planowanej inwestycji.
Odcinek w woj. warmińsko-mazurskim
Na odcinku od Wirwajd do Nowych Marz przyjęto wariant W4, który przewiduje budowę 48,5 km drogi ekspresowej z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu. Trasa obejmie 118 obiektów inżynierskich, m.in. wiadukty, mosty oraz liczne przejścia dla zwierząt. Wszystko po to, aby zachować istniejącą infrastrukturę i ciągłość korytarzy ekologicznych.
Na prośbę gmin Iława i Nowe Miasto Lubawskie analizowana jest też możliwość budowy dodatkowego węzła „Iława Zachód”. GDDKiA zapowiada starania o dofinansowanie dla tego rozwiązania.
Odcinek w woj. kujawsko-pomorskim
W wariancie W1A dla odcinka kujawsko-pomorskiego planowane jest 39 km drogi ekspresowej z trzema węzłami: Sarnowo, Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą. Na trasie powstanie 42 obiekty inżynierskie, w tym mosty i wiadukty z funkcją ekologiczną, a także liczne przejścia dla zwierząt.
Dodatkowo powstaną obwód utrzymania drogi przy węźle Radzyń Chełmiński oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w okolicach Dębieńca.
Co dalej?
Wariant rekomendowany przez komisję zostanie teraz przesłany do kolejnego etapu przygotowań inwestycji – wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. W obu województwach prowadzone będą konsultacje społeczne, a decyzję wydadzą regionalni dyrektorzy ochrony środowiska.
Droga ekspresowa S5 – kluczowa inwestycja
Planowana trasa S5 połączy południową obwodnicę Ostródy z gotową już S5 i autostradą A1, umożliwiając sprawny dojazd do Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Całkowita długość trasy wyniesie niemal 90 km, a koszt budowy szacowany jest na 6,8 mld zł. Zgodnie z planem, kierowcy skorzystają z drogi w 2033 roku.

źródło: GDDKiA