S7 w Krakowie rośnie. Nowy odcinek między Grębałowem a Nową Hutą oddany kierowcom

1 godzina temu

Kierowcy w Krakowie mogą korzystać z kolejnego fragmentu drogi ekspresowej S7. Udostępniono 2,6-kilometrowy odcinek między węzłem Grębałów a Nową Hutą, który staje się częścią wschodniej obwodnicy miasta oraz IV ringu drogowego. To następny etap budowy trasy, na który mieszkańcy czekali od lat.

Nowo oddany fragment S7 domyka istotną część układu drogowego Nowej Huty. Pierwszy krakowski odcinek ekspresówki ruszył w 2010 roku, drugi w 2017 roku, a ostatni – liczący 13,3 km między Widomą a Mistrzejowicami – udostępniono w grudniu 2024 r. Teraz kierowcy mogą przejechać także od Grębałowa do Nowej Huty.

Do całkowitego zamknięcia drogowego pierścienia wokół Krakowa pozostało już tylko 3,5 km — odcinek Mistrzejowice–Grębałów, którego zakończenie planowane jest na jesień przyszłego roku.

Największym wyzwaniem inwestycji była modernizacja węzła Grębałów. Dawne wiadukty tramwajowe i stara ul. Kocmyrzowska ustąpiły miejsca nowoczesnej infrastrukturze: dwujezdniowej drodze, nowym wiaduktom, ścieżkom rowerowym, chodnikom oraz przebudowanej linii tramwajowej. W ramach projektu powstało 11 obiektów inżynieryjnych oraz 8 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności blisko 7 mln litrów.

Od węzła trasa prowadzi na południe, wchodząc w głęboki wykop pod Aleją Solidarności, dzięki czemu nie dominuje nad historycznym układem urbanistycznym Nowej Huty i nie przysłania budynków dawnego Centrum Administracyjnego Huty.

Tymczasowa organizacja ruchu

Trasa została udostępniona w trybie „przejazdu po placu budowy”. Ruch odbywa się jednym pasem w każdą stronę, a prędkość ograniczono do 60 km/h.

W miejscach przewiązek obowiązuje limit 40 km/h. Na jezdni w kierunku Warszawy przez cały czas realizowane są prace wykończeniowe — po ich zakończeniu przywrócony zostanie wyjazd na ul. Ujastek Mogilski, choć bez możliwości wjazdu na ekspresówkę, co potrwa jeszcze kilka miesięcy.

Budowa odcinka Grębałów–Nowa Huta to część ponad 18-kilometrowej inwestycji. Projekt uzyskał ponad 955 mln zł dofinansowania z programów unijnych, przy całkowitym koszcie prac sięgającym 1,7 mld zł. Wykonawcą jest konsorcjum Gulermak oraz Mosty Łódź.

Te artykuły mogą Cię zainteresować:

Kraków z nowym wsparciem dla linii lotniczych. LOTAMS rusza pełną parą

Bezpłatne widowisko na Wawelu. Nie przegap tego niezwykłego pokazu

Rusza budowa obok Serenady. Tak będzie wyglądać nowoczesny obiekt [ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE]

Idź do oryginalnego materiału