Są pieniądze na przywrócenie do życia pasażerskiej linii kolejowej Tychy-Bieruń Stary

1 miesiąc temu

Unia Europejska przyznała pieniądze na przywrócenie do życia linii kolejowej Tychy-Bieruń Stary. Wraz ze wsparciem finansowym z budżetu państwa dofinansowanie tego przedsięwzięcia sięga kwoty prawie 424 mln zł. Oznacza to, iż jeżeli projekt zostanie zrealizowany, to stacja Tychy Lodowisko przestanie być końcowym (lub początkowym) przystankiem pasażerskim, a stanie się stacją przelotową na kierunku wschód – północny zachód.

Miasto Bieruń na swoim portalu internetowym (bierun.pl) informuje, iż projekt pn.: „Prace na linii kolejowej nr 179 na odcinku Tychy-Bieruń Stary” otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej (a konkretnie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027) w wysokości 296 737 296,77 zł. Łącznie z pieniędzmi przyznanymi z budżetu państwa, dofinansowanie pozyskane na ten cel to 423 910 423,97 zł.

źródło: www.bierun.pl

Rewitalizacja połączenia kolejowego Tychy-Bieruń Stary otwiera pociągom pasażerskim drogę na wschód. Byłby to pierwszy krok do uruchomienia dawno oczekiwanego połączenia Tychów z Oświęcimiem, a tym samym znaczne skrócenie (bo z pominięciem Katowic) drogi z Tychów do Krakowa. Aby zrealizować to przedsięwzięcie, niezbędne jest jednak wykonanie kolejnego, trudniejszego kroku inwestycyjnego, jakim byłaby rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Bieruń Stary-Bieruń Nowy-Oświęcim. Dokumentacja umożliwiająca realizacje tego zamierzenia też jest już gotowa.

źródło: www.bierun.pl

W lipcu 2020 roku informowaliśmy, iż PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowy na sporządzenie dokumentacji połączenia kolejowego Tychów przez Bieruń z Oświęcimiem.

Od Katarzyny Głowackiej, rzecznik prasowej PKP PLK SA, usłyszeliśmy wówczas, iż chodzi o zadanie pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice -Tychy-Baraniec-KWK Piast-Nowy Bieruń-Oświęcim”.

– Zostanie utworzone połączenie Tychy-Bieruń Stary-KWK Piast-Nowy Bieruń-Oświęcim – zapewniała Katarzyna Głowacka. – Dzięki temu Tychy i Oświęcim zyskają bezpośrednie połączenie kolejowe w czasie ok. 30 min. Według planów pociągi pojadą po 45 kilometrach nowych torów, a rewitalizacja obejmie 17 km sieci trakcyjnej. Linia kolejowa na odcinku Tychy Lodowisko – Nowy Bieruń będzie też zelektryfikowana. Pociągi pojadą szybciej: pasażerskie do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Dzięki modernizacji 14 przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu. W ramach inwestycji wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 81 obiektów inżynieryjnych, m.in. most na Wiśle między Nowym Bieruniem a Oświęcimiem – mówiła K. Głowacka.

W ramach projektu przewidywana jest też budowa nowych przystanków: Bieruń Kopalnia (nazwa robocza) w pobliżu kopalni KWK Piast w Bieruniu oraz Bieruń Łysina i Tychy Potok (nazwy robocze) w pobliżu fabryki Stellantis (Fiat Chrysler Automobiles) w Tychach. Ponadto uruchomione mają być nieczynne stacje: Bieruń Mleczarnia i Tychy Urbanowice, a stacja Tychy Miasto docelowo ma być połączona z przystankiem Tychy Lodowisko, który zyskałby dodatkowy peron.

Rok temu Gazeta Krakowska przypomniała, iż między Oświęcimiem (województwo małopolskie) a Tychami pociągi już kursowały. Linia kolejowa wiodąca przez Bieruń Stary istniała bowiem od 1958 roku. Połączenie to zlikwidowano, jako nieopłacalne dla kolei, ale od ponad 10 lat gminy leżące na tym szlaku coraz głośniej mówiły o konieczności przywrócenia tu kursowania pociągów pasażerskich. Korzyści byłyby wymierne. Podróż pociągiem z Tychów do Oświęcimia trwałaby wówczas ok. 30 minut, a z przeprowadzonej analizy wynikało, iż codziennie z Oświęcimia do Tychów lub Bierunia dojeżdża do pracy ok. 3 tys. osób. Znaczny odsetek pasażerów stanowiłaby bieruńska młodzież, która uczy się w oświęcimskich szkołach.

ZB

Idź do oryginalnego materiału