
Lokomotywy z Nowego Sącza w sercu nowoczesnej rewolucji kolejowej. Platforma OnTrain inwestuje miliony w tabor, a NEWAG dostarczy potężne Dragon 2.
Wielki sukces polskiego przemysłu kolejowego z wyraźnym akcentem z Nowego Sącza! Nowo utworzona platforma leasingu lokomotyw OnTrain pozyskała 170 mln euro finansowania dłużnego, które przeznaczy m.in. na zakup 10 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych Dragon 2, produkowanych przez NEWAG S.A. z Nowego Sącza.
Lokomotywy z Nowego Sącza w europejskim transporcie
Zamówienie dla NEWAG-u to część większego pakietu, w którym OnTrain nabywa łącznie 50 lokomotyw – w tym 40 jednostek Traxx MS3 od Alstomu oraz 10 potężnych Dragonów 2 LM od NEWAG-u. Lokomotywy te zostaną udostępnione przewoźnikom kolejowym w całej Europie w ramach innowacyjnej platformy leasingowej.
Finansowanie projektu zostało zapewnione przez konsorcjum trzech kluczowych instytucji: PKO Bank Polski, Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) oraz Bank Pekao. Całość inwestycji obejmuje również specjalną linię kredytową na 25 mln zł przeznaczoną na finansowanie VAT-u.
NEWAG z nowym impulsem – Europa stawia na Sądecczyznę
Jak podkreśla Marguerite – główny udziałowiec OnTrain – projekt ma na celu unowocześnienie europejskiego taboru i przejście na transport neutralny emisyjnie. – „Spółka OnTrain jest strategicznie przygotowana, aby odpowiadać na zmieniające się oczekiwania przemysłu kolejowego, zaspokajając rosnące zapotrzebowanie na modernizację starzejących się flot lokomotyw w Europie” – powiedział Michael Dedieu, partner zarządzający w Marguerite.
Współpraca z nowosądeckim producentem lokomotyw, to kolejny dowód na renomę i pozycję NEWAG-u na europejskiej mapie przemysłu transportowego.
Start platformy leasingowej i konkretne zamówienia
OnTrain oficjalnie zainaugurował działalność 16 grudnia 2024 r. Wtedy ogłoszono pierwsze zamówienia – 40 lokomotyw od Alstom oraz 10 od NEWAG, z dodatkową opcją zakupu kolejnych 30 sztuk. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w nowoczesne systemy ETCS i dostosowane do międzynarodowego ruchu kolejowego w Unii Europejskiej.
– Jako Griffin Capital Partners aktywnie poszukujemy inwestycji w sektorach podlegających transformacji. Kolej to dziś jeden z kluczowych obszarów o ogromnym potencjale – powiedział Tomasz Mrowczyk, współzarządzający partner w Griffin Capital Partners.