Samochodowe tablice rejestracyjne z recyklingu: Ogromna redukcja zużycia energii
W grudniu na norweskie drogi wyjadą pierwsze samochody wyposażone w tablice rejestracyjne wykonane z aluminium z recyklingu. Przyczyni się to do niższej emisji i bardziej zrównoważonego wykorzystania zasobów.
Przeczytaj również: Norwegia uderza w nielegalne praktyki – koniec z obowiązkowymi umowami na prąd przy zakupie nieruchomości
Statens vegvesen zamawia rocznie blisko 700 000 tablic rejestracyjnych, a choć każda z nich waży zaledwie 170 gramów, łącznie stanowi to znaczną ilość aluminium.
– Produkcja aluminium jest niezwykle energochłonna. Korzystając z materiału pochodzącego z recyklingu, drastycznie obniżamy zużycie energii, nie pogarszając adekwatności materiału. Wytworzenie tablic z aluminium z recyklingu wymaga jedynie 5 procent energii potrzebnej do produkcji tablic z aluminium pierwotnego – mówi Lasse Stentorp Haugen ze Statens vegvesen.
Dokładnie przetestowane
Materiały zostały przetestowane w różnych warunkach użytkowania i pogodowych w całym kraju przez około rok. W projekcie udział wzięły 43 prywatne samochody osobowe, 8 pojazdów służbowych Statens vegvesen oraz 8 ciężarówek należących do przedsiębiorcy. Dodatkowo przetestowano 6 tablic – 3 z aluminium z recyklingu i 3 z aluminium pierwotnego – w tunelu Espatunnelen na E6 na południe od Hamar.
– Konsultowaliśmy się także z odpowiednimi środowiskami eksperckimi oraz z krajami porównywalnymi, które już stosują recykling aluminium w tablicach rejestracyjnych – kontynuuje Stentorp Haugen.
Uważamy wyniki testów za bardzo dobre, ponieważ nie zauważyliśmy istotnych różnic w jakości. Norweski dostawca, firma Speira, potwierdza możliwość dostarczenia wystarczającej liczby tablic z aluminium z recyklingu. Tablice zawierają co najmniej 40 procent materiału z recyklingu i – podobnie jak standardowe – mają oczekiwaną trwałość co najmniej 10 lat.
Start w grudniu
Pierwsze tablice rejestracyjne z recyklingu trafią do użytku już w grudniu, a pełne wdrożenie nastąpi w styczniu. Na początek dotyczyć to będzie standardowych białych tablic, a kolejne warianty pojawią się później.
– Choć tablice są teraz wykonane z aluminium z recyklingu, nie da się odróżnić nowych od starych – dodaje Stentorp Haugen.
Choć Statens vegvesen nie zaoszczędzi na tym finansowo, korzyści dla środowiska w postaci niższego zużycia energii i mniejszych emisji są znaczące. Zmiana może przynieść roczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych odpowiadające około 1700 lotom w obie strony na trasie Oslo–Nowy Jork na jedną osobę.
Wspieraj Radio Wataha
Źródło: statens vegvesen, Zdjęcie: Wojtek Sobieski
Przeczytaj również: Najtańsza „polisa na życie”: zadbaj o czujniki dymu





![Pod prąd na ekspresówce. "To nie escape room" [NAGRANIE]](https://interia-s.pluscdn.pl/pod-prad-na-ekspresowce-to-nie-escape-room-nagranie/000M2WK3CN85321X-C461.jpg)


