Siedem nowych elektryków, przegubowce z wodorem i tramwaje w 2027. Gorzów zmienia tabor

1 dzień temu
Autobusy elektryczne z większym zasięgiem


MZK podpisał umowę na dostawę siedmiu autobusów elektrycznych marki Solaris. Każdy z nich będzie miał własną stację ładowania na terenie zajezdni.


– Te autobusy będą w stanie jeździć 19 godzin bez ładowania, czyli przejechać ponad 300 kilometrów na jednym cyklu – mówił prezes MZK Roman Maksymiak w programie „Rozmowa z Gorzowa” na antenie Radia Gorzów. – To znaczy, iż nie musimy ich zjeżdżać z linii ani podstawiać spalinowych zamienników.


Dostawy zaplanowano na luty, marzec i kwiecień 2025 roku. Autobusy zachowają dotychczasowy wygląd, z zielonym pejzażem miasta. W środku – bez większych zmian. – Już nie mamy pomysłów, co jeszcze można by dodać, żeby poprawić komfort pasażera – stwierdził prezes.


Przegubowce dopiero za kilka lat


Do obecnych siedmiu elektryków dołączą kolejne – MZK planuje zakup 10 dodatkowych autobusów w ramach programu operacyjnego województwa lubuskiego. One również będą dwunastometrowe.


Większe zmiany mogą nadejść za około trzy lata. – Są plany zakupu autobusów przegubowych z napędem wodorowym – zapowiedział Maksymiak. – Chodzi o osiemnastometrowe pojazdy, które mogłyby zastąpić w tej chwili używane autobusy piętnastometrowe.


Taki zakup zależy m.in. od rozwoju miasta i zapotrzebowania na bardziej pojemne pojazdy. jeżeli np. pojawią się nowe osiedla lub inwestycje generujące większy ruch, wówczas przegubowce mają większy sens.


{poll_216}


Tramwaje? Będą, ale trzeba poczekać


Na rynku tramwajów sytuacja wygląda inaczej. – Planowaliśmy kupić dziesięć, ale ceny wzrosły tak bardzo, iż możemy pozwolić sobie tylko na siedem – mówił prezes MZK.


Wniosek o dofinansowanie został złożony, ale bez względu na jego rozpatrzenie przetarg ruszy w kwietniu. – Nie czekamy, uznaliśmy, iż i tak najpewniej dostaniemy środki, ale cała procedura trochę potrwa.


Sam proces produkcji tramwajów zajmuje w tej chwili około 2–2,5 roku. – Nowe składy realnie pojawią się w Gorzowie dopiero pod koniec 2027 roku – przyznał Maksymiak.


Dwa stare tramwaje typu Helmut zostaną w ruchu jako rezerwa techniczna. – Zostaną tylko dwa – dwukierunkowe. Potrzebujemy ich na wypadek awarii, jak choćby przy kolizjach. Nie będą jeździć na co dzień.


Darmowa komunikacja od stycznia. Czy to coś zmieni?


Od 1 stycznia 2025 roku mieszkańcy Gorzowa z kartą mieszkańca będą mogli korzystać z komunikacji miejskiej za darmo. – Nie spodziewamy się, iż wszyscy nagle przesiądą się z samochodów do autobusów, ale liczymy, iż jakaś część tak – stwierdził Maksymiak.


Obecnie liczba pasażerów rośnie powoli, ale systematycznie. – Po pandemii notujemy wzrost o kilka procent rocznie. Dla porównania, jeszcze kilka lat temu głównym celem było tylko zatrzymanie spadku liczby pasażerów.
Idź do oryginalnego materiału