Skróci się czas przejazdu pociągów na trasie łączącej Świdnicę z Legnicą i Kamieńcem Ząbkowickim?

14 godzin temu

Magistrala Podsudecka, czyli linia kolejowa łącząca Legnicę z Katowicami i przebiegająca m.in. przez Strzegom, Jaworzynę Śląską i Świdnicę, czeka na kompleksową modernizację. O inwestycyjnych planach informuje wiceminister infrastruktury, zapowiadając realizację prac remontowych, które mają pozwolić skrócić czas przejazdu pociągów od rozkładu jazdy 2026/2027.

Od połowy czerwca 2025 roku na zlecenie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe firma DOLKOM prowadzi prace remontowe na odcinku Jaworzyna Śląska – Legnica linii kolejowej nr 137. – Roboty prowadzone są na ponad 50 kilometrach szlaku. Na odcinku między Przybyłowicami i Legnicą przez dwa tygodnie pracował PUN [pociąg do potokowej wymiany nawierzchni – red.]. Specjalistyczna kolejowa maszyna zdemontowała starą nawierzchnię – szyny i podkłady – a następnie ułożyła nowe elementy na odcinku 11 kilometrów. Po niej do akcji wkroczyła oczyszczarka, która usunęła zanieczyszczenia z tłucznia, przywracając adekwatne odwodnienie i parametry geometryczne toru. PUN powróci na Podsudecką we wrześniu – tym razem zajmie się odcinkiem między Jaworem i Rogoźnicą. Roboty torowe oraz prace na 10 obiektach inżynieryjnych pozwolą na podniesienie prędkości na linii do 120 km/h na wybranych odcinkach, co skróci czas przejazdu i zwiększy przepustowość linii – opisuje Joanna Kursa z PKP PLK. Na realizację wymienionych prac przeznaczono 30 mln złotych.

Czy jednak w planach spółki PKP Polskie Linie Kolejowe oraz resortu infrastruktury przewidziano wykonanie kompleksowej modernizacji linii nr 137? Z zapytaniem w tej sprawie zwrócił się do ministerstwa poseł Marcin Ociepa, który w złożonej interpelacji zapytał o harmonogram elektryfikacji w tej chwili niezelektryfikowanych odcinków Magistrali Podsudeckiej, o plany modernizacji całej linii, „aby mieszkańcy i podróżni mogli korzystać z nowoczesnych i wygodnych peronów oraz elektronicznego systemu informacji pasażerskiej”, a także o zamiar modernizacji budynków dworców kolejowych położonych wzdłuż magistrali, w tym m.in. dworca w Strzegomiu.

Dzisiaj na części Magistrali Podsudeckiej jest prowadzony ruch pociągów zarówno regionalnych, jak i dalekobieżnych. Pasażerowie mogą np. dotrzeć z Gliwic do Kędzierzyna-Koźla i z Nysy do Świdnicy. Realizacja wygodnych połączeń jest jednak w tej chwili niemożliwa na całości linii i w takich relacjach jak Nysa-Legnica czy Katowice-Strzegom konieczne są liczne przesiadki, najczęściej we Wrocławiu lub Opolu. Jest to związane właśnie z parametrami linii. Oprócz planowanej elektryfikacji, linia nr 137 wraz z infrastrukturą peronową powinna przejść modernizację. Podobnie, budynki dworcowe na wielu stacjach wymagają odnowienia – wskazał poseł Ociepa.

Do jego zapytania odniósł się wiceminister Piotr Malepszak, który w resorcie infrastruktury odpowiada za transport kolejowy. Poinformował on, iż w 2025 roku spółka PKP PLK zaplanowała wykonanie prac remontowych na następujących odcinkach linii kolejowej nr 137: Legnica – Nowa Wieś Legnicka – Przybyłowice, Przybyłowice – posterunek bocznicowy Jawor Mercedes-B, Jawor – Rogoźnica, Strzegom – Jaworzyna Śląska, Dzierżoniów Śląski – Piława Górna. Kolejne prace planowane są na 2026 rok i dotyczyć będą odcinków: Dzierżoniów Śląski – Piława Górna, Piława Górna – Ząbkowice Śląskie, Ząbkowice Śląskie – Kamieniec Ząbkowicki. – W wyniku realizacji powyższych prac nastąpi skrócenie czasu jazdy pociągów do 100 min. na trasie Legnica – Kamieniec Ząbkowicki (106 km), które będzie zauważalne z wejściem w życie rozkładu jazdy 2026/2027 roku. Powyższe skrócenie czasu jazdy pozwoli znacząco poprawić jakość i atrakcyjność oferty poprzez zwiększenie liczby skomunikowań na stacjach węzłowych w Świdnicy, Jaworzynie Śląskiej i Legnicy – zapowiedział wiceminister Malepszak.

Malepszak przekazał równocześnie, iż na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku znalazły się projekty dotyczące prac na linii kolejowej nr 137 na odcinkach: Kędzierzyn Koźle – Nysa (etap I), Nysa – Kamieniec Ząbkowicki (etap II) oraz Kamieniec Ząbkowicki – Legnica (etap III). – Powyższe projekty w tym momencie nie posiadają zapewnionego finansowania, dlatego ich realizacja będzie uwarunkowana pozyskaniem środków finansowych. Z tego względu na chwilę obecną nie można określić harmonogramu ich realizacji. Należy podkreślić, iż priorytetyzowanie i umieszczanie projektów na listach podstawowych i rezerwowych zależy m.in. od ich kontynuacji i zaawansowania, a także dostępności środków finansowych potrzebnych na ich realizację. W chwili obecnej najwyższy priorytet realizacyjny posiadają projekty kontynuowane w ramach poprzedniej perspektywy finansowej 2014-2020, tj. projekty fazowane i etapowane – zaznaczył wiceminister.

Odnosząc się do pytania dotyczącego dworców kolejowych zlokalizowanych na linii kolejowej nr 137 informuję, iż dworce: Ząbkowice Śląskie, Prudnik i Strzegom zostały uwzględnione w analizach potrzeb inwestycyjnych prowadzonych przez PKP S.A. w ramach opracowywanego dokumentu pn. „Dworce Przyjazne Pasażerom”, będącego kontynuacją Programu Inwestycji Dworcowych. Na obecnym etapie dworzec Ząbkowice Śląskie został przewidziany do realizacji. Dworce w Prudniku i Strzegomiu, z uwagi na ograniczoną alokację dostępnych środków, nie będą realizowane w pierwszej kolejności. Jednocześnie należy podkreślić, iż w przypadku pozyskania dodatkowego finansowania lub zmiany parametrów funkcjonowania ww. obiektów – w szczególności wzrostu dobowej wymiany pasażerskiej – możliwe będzie przyspieszenie realizacji inwestycji poprzez przesunięcie ich do wcześniejszej fazy programu – wskazał Malepszak.

1 z 5
fot. DOLKOM Wrocław
fot. DOLKOM Wrocław
fot. DOLKOM Wrocław
fot. DOLKOM Wrocław
fot. Piotr Gwiazda/PKP PLK

/mn/

Idź do oryginalnego materiału