Skuteczny marketing internetowy B2B – porady dla przedsiębiorców

kaszuby24.pl 2 miesięcy temu
Zdjęcie: Skuteczny marketing internetowy B2B – porady dla przedsiębiorców


Skuteczny marketing internetowy – działania zwiększające sprzedaż B2B

Twojej firmie przydałoby się więcej nowych klientów i partnerów biznesowych? Postaw na adekwatne formy skutecznego marketingu internetowego! Zobacz, jak efektywnie promować swoją markę w sieci!

  • Firmy wykorzystują wiele różnych form marketingu internetowego, ale ich dobór zależy od branży i grupy docelowej.
  • Działania promocyjne wymagają opracowania strategii, analizowania efektów i dostosowywania do potrzeb oraz reakcji odbiorców.
  • Skuteczność e-marketingu zależy głównie od zrozumienia potencjalnych klientów, niekoniecznie zalet promowanych produktów czy usług.

Podstawowe cele skutecznego marketingu internetowego to m.in. zwiększanie świadomości marki, budowanie wizerunku, nawiązywanie oraz podtrzymywanie kontaktów i relacji z potencjalnymi klientami – a finalnie wszystko ma się przełożyć wzrost sprzedaży. Wśród wykorzystywanych w sieci metod są social media, e-mail marketing, promocja w wyszukiwarce Google, afiliacje, influencer marketing, płatne kampanie, marketing wirusowy, szeptany… Niezwykle istotne, by działania we wszystkich kanałach pozostawały spójne i wzajemnie się uzupełniały.

Media społecznościowe w marketingu B2B to zarówno szanse, jak i zagrożenia

W sektorze B2B głównym kanałem SoMe stał się LinkedIn, stworzony z myślą o kontaktach zawodowych i biznesowych. Według Inside View generuje on więcej leadów sprzedażowych niż Facebook, blogi czy X (daw. Twitter). Z kolei Econsultancy podaje, iż serwis odpowiada za 64% wejść na strony firmowe po przejściu z mediów społecznościowych. W ramach marketingu na LinkedIn możesz:

  • publikować wartościowe i angażujące treści;
  • zamieszczać aktualności o firmie;
  • prowadzić dyskusje;
  • prezentować kompetencje swojego zespołu.

Działania marketingowe w mediach społecznościowych możesz w dużym stopniu zautomatyzować. Od publikacji postów, przez spersonalizowane wiadomości (dostosowywane do podejmowanych akcji i zebranych danych), aż po zbieranie leadów i zarządzanie nimi. Jednak z automatyzacją trzeba uważać i robić ją z głową. Przykładowo w artykule Sales Robots opinie przedstawiono, iż działania botów sprzedażowych, choć niesamowicie skuteczne w sprzedaży, nie zawsze są zgodne z regulaminami portali społecznościowych, a też potrafią zwyczajnie drażnić użytkowników.

Content marketing – pokaż, iż za chwytliwymi hasłami stoją konkretne wartości

Slogany przyciągają uwagę i łatwo je zapamiętać. Po przyciągnięciu uwagi odbiorcy należy go jeszcze przekonać. Zanim pokażesz ofertę, zadbaj o pozytywny wizerunek firmy oraz nawiązanie relacji! W procesie decyzyjnym liczą się zarówno liczby oraz konkrety, jak i emocje – również w obszarze B2B. W końcu decyzję podejmują ludzie. Podstawowe kanały dystrybucji contentu dobrej jakości to:

  • firmowa strona internetowa – landing page oraz regularnie prowadzony blog (poradniki, case studies, vademecum, fakty i mity, branżowe nowości, raporty, bazy wiedzy, serie tematyczne, treści video i podcasty);
  • newsletter;
  • media społecznościowe;
  • powiadomienia push;
  • płatne kampanie reklamowe (od artykułów sponsorowanych i wpisów gościnnych po wszelkie Adsy).

Spośród najważniejszych korzyści z profesjonalnego, kompleksowego content marketingu należy podkreślić:

  • budowanie i potwierdzanie eksperckiego wizerunku;
  • pozycjonowanie w Google – wzrost autorytetu domeny, łatwiejsze pozyskiwanie i generowanie ruchu organicznego;
  • wzrost zaangażowania klientów (komentarze pod wpisami, wzrost zasięgów dzięki udostępnianiu treści);
  • zapewnienie pomocy w rozwiązywaniu ewentualnych problemów albo rozwiewaniu wątpliwości czytelników;
  • pokazywanie odbiorcom, iż za ceną idzie jakość, a dany produkt czy usługa są odpowiedzią na ich zapotrzebowanie;

Podstawowe czynniki, które wpływają na efektywność promocji w marketingu internetowym

Komunikację marketingową prowadzi się według długoterminowej strategii. Jednocześnie trzeba zachowywać pewną elastyczność, by reagować na trudne do przewidzenia zdarzenia czy wpływ zewnętrznych faktorów. Aby e-marketing był skuteczny, należy dotrzeć ze swoim przekazem do zainteresowanych podmiotów, promować się w kanałach o największym potencjale i wpasować się w potrzeby grupy docelowej. Podstawy przygotowania strategii to:

  • przygotowanie wartościowego USP (ang. Unique Selling Proposition) – czegoś, czego nie oferuje konkurencja;
  • poznanie potencjalnych klientów i ich oczekiwań, schematów działania;
  • wypracowanie mierzalnych celów biznesowych;
  • unikanie nadmiernego koncentrowania uwagi na ofercie;
  • dobór adekwatnych kanałów, narzędzi i form marketingu;
  • zapewnienie obsługi posprzedażowej i budowanie lojalności.

Każda branża ma swoją specyfikę oraz wymagania, dlatego nie ma uniwersalnej recepty na zwiększanie skuteczności marketingu internetowego. Warto polegać nie tylko na własnych doświadczeniach i przekonaniach, ale też rozmaitych danych. Duże znaczenie ma także systematyczna weryfikacja przyjmowanych założeń.

Idź do oryginalnego materiału