Słowacy otworzyli południową obwodnicę Żyliny z tunelem 7,5 km – ZDJĘCIA

2 godzin temu

Po długich latach opóźnień i oczekiwań wczoraj (22 grudnia) na Słowacji wreszcie oddano do użytku odcinek autostrady D1, który jest zarazem południową obwodnicą Żyliny.

To 13,5-kilometrowy odcinek autostrady D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala z tunelem Višňové o długości aż 7 445 metrów. To najdłuższy tunel na Słowacji.

Wspomniany odcinek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala od zachodu łączy się z odcinkiem D1 Bratysława – Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.

Z kolei od wschodu z odcinkiem Dubná Skala – Turany (kierunek Poprad i Koszyce).

Otwarty odcinek Lietavská Lúčka – Dubná Skala pozwala na całkowite ominięcie Żyliny dla jadących z Bratysławy w kierunku Popradu, Preszowa i Koszyc. Do tej pory trzeba było wjeżdżać do Żyliny i dalej jechać zatłoczoną drogą krajową koło zamku w Strecznie. Otwarty odcinek pozwala na zaoszczędzenie co najmniej 15 minut, a szacuje się, iż w godzinach szczytu choćby i do godziny czasu!

Oficjalnie budowę odcinka D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, a adekwatnie drążenie tunelu Višňové, rozpoczęto jeszcze w maju 1998 roku. Po 2001 roku prace postanowiono przełożyć na późniejsze lata. Potem zapowiadano wznowienie prac z terminem ukończenia do 2018 roku. Odcinek stał się przyczyną licznych sporów politycznych na Słowacji. Ponowne prace w pełnym zakresie ruszyły dopiero w połowie 2014 roku. Wówczas była mowa o zakończeniu prac na koniec 2019 roku. Problemy techniczne i problemy z firmami spowodowały, iż opóźnienie znacznie rosło i ostatecznie odcinek oddano do ruchu dopiero 22 grudnia 2025 roku.

Orientacyjna mapka z nowym odcinkiem D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Fot. Fot. Národná diaľničná spoločnosť

Fot. Polícia SR – Žilinský kraj

Fot. Národná diaľničná spoločnosť

Fot. Národná diaľničná spoločnosť

Idź do oryginalnego materiału